A SAS SZIMBÓLUMA*
A sas szimbolikája egy magasabb értelemben vett „tradicionalitással”
rendelkezik. Analógiák alapján olyan szimbólumokhoz sorolandó, amelyek
a tradicionális típusú civilizációk mítoszainak és szimbólumainak körében
egy „változatlanságról”, vagyis egy állandó és változások felett álló elemről
tesznek tanúbizonyságot, jóllehet a központi téma által felvett sajátos
megjelenítések természetszerűleg fajok szerint változhattak. Mindezzel
kapcsolatban mindjárt megállapíthatjuk, hogy a sas szimbolikája az árja
népek tradíciójában jellegzetesen „olimposzi” és heroikus karakterű, e
kijelentést jelen írásunkban különféle utalásokkal és megközelítésekkel
kívánjuk megvilágítani.
A sas szimbolikájának „olimposzi” karaktere közvetlenül abból a tényből
ered, hogy ez az állat a legfőbb olimposzi istenség, Zeusz szent állata
volt. E legfőbb istenség a fénynek és a királyiságnak ama sajátos árja-hellén
(és aztán mint Jupiter, árja-római) kifejeződése volt, amit az árja család
minden ága tisztelt. Zeusz egy másik szimbólummal is kapcsolatban állt,
mégpedig a villámmal, amelyről nem szabad megfeledkezni, mivel majd mint
látni fogjuk, ez arra szolgál, hogy nem ritkán magának a sasnak a szimbolikáját
teljessé tegye. Egy másik pontra is emlékeztethetünk: a világ ősi árja
szemlélete szerint az „olimposzi” elem főként a titáni, tellurikus és még
a prométheuszi elemmel szemben is fennálló ellentét antitézisében határozódik
meg. Pontosan a villám az, amivel Zeusz a mítoszban a titánokat leteríti.
Az árják, akik minden küzdelmet az olimposzi és a titáni erők közötti metafizikai
harc egy sajátos visszatükröződéseként éltek meg, magukat az olimposzi
erők hadviselőinek tekintették, s a későbbiekben láthatjuk még a sast és
a villámot olyan szimbólumokként és jelekként is, amelyek ily módon egy
mélyebb, általánosan elhanyagolt jelentést foglalnak magukban.
Az élet ősi árja szemlélete szerint a halhatatlanság kiváltságot jelent:
nem pusztán egy túlélést jelöl a halálkor, hanem egy, az olimposzi istenség
jegyében álló tudatállapotból való heroikus és királyi részesülést. Hadd
rögzítsünk néhány megfelelést. A halhatatlanság vonatkozásában említett
koncepció az ősi egyiptomi tradíciónak is a sajátja. Az emberi létezőnek
csak egy része, az úgynevezett Ba rendeltetett a dicsőség állapotaiban
a mennyei öröklétre. Nos, az egyiptomi hieroglifákon ezt a részt pontosan
sasként vagy karvalyként ábrázolták (a környezeti feltételek miatt a karvaly
itt a sas megfelelője, a legközelebbi támaszték, amit a fizikai világ kínál,
hogy ugyanazt az ideát kifejezésre juttassa). Maga a karvalyalak az, amiben
a Halottaskönyvben (1) szereplő rituálé során a halott
átalakult lelke rémületet kelt magukban az istenekben is, és kijelentheti
ezeket a büszke szavakat: „Hasonlóvá lettem a karvalyhoz vagy az isteni
sashoz és Hórusz az ő szelleméhez való hasonlóság miatt részessé tett engem
saját természetében, hogy birtokba vegyem azt, ami a felsőbb világban megfelel
Ozirisznek.” Ez az égi örökség pontosan az olimposzi elemmel kapcsolatos.
Valójában az egyiptomi mítoszban Ozirisz egy olyan istenalak, aki a szellem
„szoláris” és primordiális állapotának felel meg, aki miután megváltozott
és megromlott (Ozirisz megölése és szétszaggatása), Hórusz által helyreállíttatott.
A halott követi a halhatatlan útját, és Hórusz restauratív, Oziriszhez
visszavezető és Ozirisz „felébredését” vagy „újjáalakulását” előidéző erejében
részesül.
E ponton a tradíciók és szimbólumok sokrétű megfeleléseinek megállapítása
nem okozhat nehézséget. A hellén mitológia példát nyújt arra a motívumra,
amely szerint a „sas” révén a létezők, mint például Ganümédész, felemeltetnek
Zeusz trónjához. Az ősi perzsa tradícióban a sas segítségével Kei-Kaus
király prométheuszi módon törekedett az égig emelkedni. A sas az indo-árja
tradícióban Indrának olyan misztikus italt ad át, ami őt az istenek urává
teszi. A klasszikus hagyomány mindehhez egy nagyon kifejező részletet is
hozzáfűz: itt a sast – mégha kissé pontatlanul is – ama kivételes állatnak
tekintették, amely képes anélkül a napba nézni, hogy szemét le kellene
sütnie.(2)
Mindez azt a szerepet is megvilágítja, amivel a sas a prométheuszi
legenda egyes szövegváltozataiban rendelkezik. Prométheusz ezekben nem
olyan valakiként tűnik fel, mint aki valóban képes arra, hogy az olimposzi
tüzet sajátjáévá tegye, hanem mint aki „titáni” természetét megőrizve,
e tüzet bitorolni akarja és azt minden „isteni” jellegétől megfosztani
kívánja, hogy pusztán emberi legyen. A legenda említett szövegváltozataiban
a leláncolt Prométheusz máját büntetésképpen egy sas folyamatosan marcangolja.
A sast, az olimposzi Isten szent állatát magával a titánokat leterítő villámmal
lehet összefüggésbe hozni, s e helyütt azzal a tűzzel egyenértékű alakként
jelenik meg, amit Prométheusz akart magának. Vagyis egy sajátos benső büntetésről
van szó. Prométheusz nem rendelkezik a sas természetével, ami képes volna
a legfelsőbb fényt büntetlenül és „olimposzi módon” rögzíteni. Ugyanaz
az erő, amit magának akart, az ő gyötrelmének és büntetésének forrásává
válik. És ekképpen lesz érthető a titáni emberfelettiség doktrínáját képviselő
egyes modernek benső tragédiája – elindulva Nietzschétől és Dosztojevszkijtől,
különös tekintettel ez utóbbi regényeinek jellegzetes hőseire –, akik saját
rögeszméiknek váltak megszállottaivá és áldozataivá.
Visszatérve az árja mítosz világához, az ősi hindu tradíció mítoszában
a prométheuszi legenda egy másik változatára lelhetünk. Sas vagy karvaly
alakjában Agni letöri a kozmikus fa egy ágát, megismételve azt a mozdulatot,
amelyet a mítoszban a szemita Ádám véghezvitt, hogy az „istenekhez váljon
hasonlatossá”. Agnira, aki maga a tűz testetöltése, ekkor lesújtottak.
Földre hulló pelyheiből ama növény magjai lesznek, amely a „földi somá”-t
hozza létre. A soma pedig az ambrózia egyik megfelelője, olyan szimbolikus
anyag, ami arra hivatott, hogy az „olimposzi” állapotban való részesülést
elősegítse. Az árja mítosz felépítése, noha egy bonyolultabb formában,
de megismétli az egyiptomi mítoszban már bemutatott struktúrát (Ozirisz
elsötétedése, Hórusz segítségével történő újjászületése). Egy elsőre bukott
prométheuszi próbálkozásról lehet beszélni, ami aztán „felépítő” és ugyanazon
cél helyes megvalósításának magját elvető kísérlet lesz.
Az iráni-árja tradícióban a sas gyakran jelenik meg mint a hvareno
„glóriá”-jának testetöltése – mint erre egy másik esetben emlékeztettünk
– olyan rasszok számára, akik nem absztrakcióként, hanem mint egy misztikus
erőt és egy fentről jövő valós hatalmat értékelik, ami az uralkodókra és
a vezetőkre száll alá, hogy őket halhatatlan természetben részesítse s
győzelemmel tegyen nekik tanúbizonyságot. Ez a sas által megszemélyesített
árja „glória” nem tűri el a mazdeus tradícióra jellemző virilis etika megsértését.
Ily módon a mítosz utal arra, hogy a sas formájában lévő glóriát Yama király
megöli, amikor az valamilyen hazugsággal fertőződik meg.
Az a szerep, amivel a sas az ősi Rómában rendelkezett, a jelentések
és szimbólumok e megfelelésének alapján egy sajátos megvilágításba kerül.
A római császár apoteózisának a rítusa egy alapvető tanúbizonyság, továbbá
a rómaiság és az olimposzi idea közötti kapcsolat világos megszilárdítása.
E rítusban pontosan a sasnak a halotti máglyáról történő felröppenése szimbolizálta
az elhunyt császár lelkének az isteni állapotba való átkelését. Hadd emlékeztessünk
e rítus sajátosságaira, amelyek Augustus halálakor celebrált eredeti rítus
példáját ismételték meg.
Az elhunyt császár testét egy bíborral takart ravatalba tették, amit
egy aranyból és elefántcsontból lévő hordágyon vittek. A holttestet aztán
egy, a Mars istennek szentelt téren elhelyezett, a papok által körülvett
máglyára helyezték. Ekkor ment végbe az úgynevezett decursio, amelyről
még szó fog esni. Miután meggyújtották a máglyát, egy sas szabadult el
a lángokból, és úgy tekintették, hogy ebben a pillanatban az elhunyt lelke
szimbolikusan az égi régiók felé emelkedett, hogy befogadják az olimposziak.(3)
A már említett decursio a seregek, a lovagok és a vezetők menete volt
a császár máglyája körül, amelyre az érdemeik szerint kapott elismeréseket
dobták. Ebben a rítusban is egy mélyebb értelem rejtőzik. Létezett egy
olyan árja és római hiedelem, hogy a vezérekben jelen van a győzelmet meghatározó
erő; azaz nem is annyira a vezérekben mint személyekben, hanem inkább mint
a nekik tulajdonított „olimposzi” jellegben. Ezért a győzelem római ceremóniájában
a győzedelmes vezér felvette az olimposzi isten, Jupiter szimbólumait és
ezen isten templomában nyújtották át neki a győzelem babérkoszorúját, ezzel
akarván a győzelem igazi szerzőjét kifejezésre juttatni, akit a pusztán
emberi résztől határozottan megkülönböztettek. A decursioban egy hasonló
„engesztelődés” történt: a katonák és a vezérek bátorságukra és győzedelmes
erejükre emlékeztető elismeréseket visszaadták a császárnak, mint olyan
valakinek, aki az elismerések igazi eredete volt, és akiben most – „olimposzi”
lehetőségében – a megszabadulás és az emberfölöttivé válás játszódik le.
Mindez elvezet bennünket ahhoz, hogy a rómaiság „olimposzi” szellemének
egy másik tanúságtételét – mint a sas árja szimbolikájának jelét – szintén
megmagyarázhassuk. Akire a sas leereszkedett, azt a klasszikus tradícióban
Zeusz által magas sorsra vagy királyságra íteltetettnek tekintették, s
ezzel ezek hitelességének „olimposzi” előfeltételét akarták jelezni. A
klasszikus tradíció – és különösképpen a római – úgy tartotta, hogy a sas
a győzelem jele, amivel ugyancsak a harcnak és a győzelemnek olimposzi
előfeltételei bukkannak fel, vagyis azon eszme, hogy az árja és római népek
győzelmén keresztül az olimposzi istenség, a fény istenének erői győznek;
az emberek győzelme magának Zeusznak az olimposzellenes és „barbár” erők
feletti győzelmének a visszatükröződése, amit előre jelez Zeusz állatának,
a sasnak a feltűnése.
Íme ez az alapja ama szerep helyes és nem üres allegóriákban való megértésének,
amellyel a sas – a tradicionális és szakrális eredet mély jelentéseivel
kapcsolatban – a római hadsereg jelvényei között a signa és vexilla (hadijelvények
és zászlók) körében kezdetektől fogva rendelkezett. Már a köztársaság korában
a sas Rómában a légiók jelvénye volt – úgy mondták: „minden légiónak egy
sast, egyetlen se legyen sas nélkül”.(4) A gyakorlatban
a sas szárnyakkal és a karmai között egy villámmal alkotott jelvényt. Így
a már említett „olimposzi” szimbolika ténylegesen megszilárdult: Jupiter
szent állata esetében saját maga erejének a jele, a villám az, amellyel
a titánokat legyőzi és elpusztítja.
Kiemelendő, hogy a barbár törzsek jelvényei között nem létezett a sas:
a signa auxiliariumban viszont találkozhatunk szent vagy „totemállatokkal”,
amelyek olyan más befolyásokra mennek vissza, mint például a bika és a
kos. Ezek a jelek magába a rómaiságba a sassal összefüggésben csak egy
következő korszakban szivárogtak be, és gyakran egy kettős szimbolikának
adtak helyet: az adott légió jelvényeiben a sashoz kapcsolódó másik állat
ekkor a légió valamely jellegzetességével állt összefüggésben, miközben
a sas megmaradt Róma általános szimbólumának. A birodalmi korszakban egyébként
a sas katonai jelvényből gyakran vált magának a Birodalomnak a szimbólumává.
Ismeretes az a szerep, amit a későbbi történelemben a sas szimbóluma
az északi és a germán népeknél felvett. E szimbólum úgy tűnik hosszú időszakra
majdnem elhagyta a római földet és áttelepült a germán fajok közé, olyannyira,
hogy sokak számára egy alapjaiban északi szimbólumnak tűnhet. Ez azonban
így pontatlan. A sas eredete felejtésbe merült, jóllehet ez az alak még
ma is Németország emblémája, miként ahogy a Szent Római Birodalom utolsó
örököse, vagyis az Osztrák Birodalom emblémája is volt. E német sas egyszerűen
a római sas. Kr. u. 800-ban Nagy Károly volt az, aki amikor kihirdette
a renovatio romani imperii-t, az alapvető szimbólumot, a sast ismét felvette
és Államának szimbólumává tette. Történetileg tehát nem más, mint a római
sas az, ami mint a Reich szimbóluma egészen a mai napig megőrződött. Mindez
viszont nem akadályozza meg azt, hogy egy mélyebb, történelemfeletti szempontból
e vonatkozásban olyasfélére lehessen gondolni, ami több annál, mint egy
puszta átvétel. A sas valójában már megjelenik az északi mitológiában mint
Ódin-Wotan szent állatainak egyike – mint ilyen állat könnyen csatlakozhatott
a légiók római jelvényeihez –, s az ősi germán törzsek címereiben is feltűnt.
Azt lehet tehát gondolni, hogy miközben az újjászületett birodalom szimbólumaként
Nagy Károly felvette a Sast, lényegében az antik Róma volt előtte, s ezzel
egyidejűleg észrevétlenül az ősi árja–nordikus tradíció egy szimbólumát
is felvette, amely a betörések periódusában a különféle törzsek között
csak egy töredékes és alkonyati formában örződött meg. Mindenesetre a későbbi
történelemben a sasnak pusztán egy heraldikai értéke adódott át és a szimbolikus,
mélyebb morális és eredeti jelentése elfelejtődött. Miként ez más területen
is megfigyelhető, ilyenné válik egy önmagát túlélő szimbólum, ami azonban
e túlélésből adódóan mégis alkalmas arra, hogy nagyon különböző eszméknek
szolgáljon alapul. Képtelenség lenne ugyanakkor az itt felidézett eszmék
– akár „alvajáró” – jelenlétét feltételezni ma, legyenek bármilyen európai
jelvényben és emblémában is láthatóak sasok. A dolgok állhatnának másképpen
is számunkra, az ősi rómaiság örökösei számára, s a mellettünk álló nép,
a római–germán császárság örököse számára. A Sas árja szimbolikájával,
mindkét népünk újra életre kelt emblémájával kapcsolatos eredeti jelentés
ismerete azonban harcunk legmagasabb értelmét is jelölhetné, és összekapcsolódhatna
azzal a kötelezettséggel, hogy ebben bizonyos mértékig ugyanaz az esemény
ismétlődik meg, mint amikor az ősi árja nép az olimposzi jegyben – megidézve
magát a sötét és titáni entitást elpusztító olimposzi erőt – képes önmagát
mint a fentről érkező befolyás katonaságát átélni, valamint egy fensőbb
törvényt, az uralom és rend magasabb funkcióját megszilárdítani.
Julius Evola
(ford.: Németh Norbert)
vissza a honlapra
Lábjegyzetek:
(a szövegtörzsbe visszatérhet a VISSZA (BACK) gombbal)
* Eredetileg: Il simbolo dellAquila ( 1934. )
1) Wallis-Budge kiadásban LXXVIII, 1-4, 46. rész.
2) Vesd össze például LUKIANOSZ, Icarom. XIV.
3) Vesd össze DIONE CASSIUS, LVI, 34, sgg. HÉRÓDIÁNOSZ, IV, 2, stb.
4) Vesd össze CAESAR: Bell. Gall., IV, 29; TACITUS, Ann., I, 39; Hist.
I, 61, 89, 100.
|