Néhány megjegyzés a metaphysico-traditionalis létszemlélet és az
ultradextroconservativ világnézet egymáshoz való viszonyáról
Előttünk – mint tradicionálsan orientálódó 'ultradextroconservativ'-ok
előtt egyértelműen és teljesen nyilvánvaló a 'Traditionalitas Spiritualis
et Metaphysica Universalis Integralisque' principiumaira alapozódó létszemléletnek
és a jobboldaliságnak, szorosabban a szélsőjobboldaliságnak, ezen belül
pedig az ultrajobboldali-ultraconservativ, imperio-monarchista szélsőjobboldaliságnak
az elválaszthatatlanul szoros és szerves összetartozása.
A 'Traditionalitas' igenlése megköveteli az igazi és tiszta jobboldaliság
teljesmérvű és leghatározottabb elfogadását, és az igazi, tiszta jobboldaliság
úgyszintén megköveteli a 'Spiritualitas Traditionalis' egyértelmű igenlő
megvallását. Ez eléttünk és a mi körünkben is talalandó igazság és valóság,
ám – számunkra – bizonyító magyarázatra egyáltalán nem szorul.
Azok számára azonban, akik még csak közelítenek a 'Traditionalitas'-hoz,
és azok számára, akik – jobboldalinak vallva magukat – közelítenek az igazi,
tiszta jobboldalisághoz – az ultradextroconservativ szélsőjobboldalisághoz
– de ezt még nem, vagy nem teljesen érték el: ez az összetartozás, ha belátható
is, távolról sem egyértelműen nyílvánvaló, sőt, még az sem zárható ki,
hogy az összetartozás egyértelműségének a – részünkről szokásos – határozott,
úgyszólván ellentmondást nem tűrő állítását egyenesen erőltetettnek tekintik.
A fentebbi nézetek és szemléletek egymáshoz-tartozását mélyebb-igazoltabb
– a nyilvánvalóság elfogadását jobban közelítő –belátásához, e belátás
elősegítéséhez néhány szempontot szeretnénk meghatározni és rögzíteni,
vázlatosan kifejtve az egymáshoz való tartozás legelemibb elvi alapjait.
Ahhoz, hogy ezt a feldatunkat teljesíthessük, néhány szót kell szólnunk
arról is, hogy a szorosabb értelemben vett 'Metaphysico-Traditionalitas'
létszemléletéhez – magukon a 'Traditio'-kon kívül – mi tartozik olyan elválaszthatatlanul
hozzá, hogy enélkül a 'Metaphysico-Traditionalitas' nem is lenne 'Metaphysico-Traditionalitas'-nak
tekinthető.
A 'Metaphysico-Traditionalitas' basis-principium-ainak a 'consideratio'-ja
nem philosophia, hanem magasan vitathatatlan bizonyossággal – hyperphilosophia.
Ezen hyperphylosophiá-nak van és kell is lennie egy – szemléletileg meghatározható
és meg is határozott – ' propaedeutica philosophicá'-jának.
Ezt a ' propaedeutico-philosophicus' irányvonalat leghelyesebben és
legpontosabban úgy nevezhetnők, hogy
'metidealismus transscendentali-immanentalis et immanentali-transcendentalis
theurgo-magico-solipsisticus absolutus'.
Az a 'philosophia metaphysica', amely ezt a szemléleti irányvonalat
adaequat módon teszi magáévá: a philosophia betetőzésének tekinthető. A
'hyperphilosophia metaphysica' vonatkozásában némileg más a helyzet: itt
ez az egyetlen érvényesen lehetséges irányvonal, s legfeljebb az árnyalatok
tekintetében képzelhetők el különféle 'iskolák'. Ahol a philosophia betetőződve
befejeződik, ott kezdpdik el egy folyamatos önmagán-túlemelkedés és önfelülmúlás
értelmében a hyperphilosophia, amely összekötni hivatott a philosophiá-t
és a Sophiá-t.
A solipsisticus szemlélet képviselőinek a tételezése szerint nincs
más Lét – csakis Tudati Lét, és nincs más Alany önnön Tudati Alanyiságomon
kívül. Én-Önmagam vagyok a Tudati Lét Tudati Alanya, Subiectum-a, az Én-Önmagam
Tudati Actionalitas-a, vagyis önnön Tudati Actionalitas-om révén létezik
a szintén tudati értelemben és kizárólag tudati értelemben felfogható 'Realitas
Obiectiva'. Végsőfokon Én-Önmagam vagyok egyedül, és Én-Önmagamon kívül
nincs senki és nincs semmi.
A szabadság, az Uralom, a Hatalom, a Rend és a Hierarchia a 'Traditionalitas'
– solipsisticus megalapozottságú – alapszavai-alapfogalmai, s ugyanekkor
ezek a metapolitica-i indíttatású jobboldali politicitas alapszavai-alapfogalmai
is.
A philosophia-i és hyperphilosophia-i solipsismus a 'Metaphysico-Traditionalitas'-hoz
közvetlenül, az 'Ultradextroconservativitas'-hoz közvetve hozzátartozik.
Akinek e tekintetben (jelentősen) más a véleménye, önmagáró állít ki
bizonyítványt abban a vonatkozásban, hogy súlyos – ha nem végzetes – principiumzavar
állapotában leledzik, olyanban, amely valószínűleg más, jelentős elvi-eszmei-szemléletbeli
területekre is kiterjed.
Kétségtelen, hogy egy pártpolitikai aktivistának – "mozgalmistának"
– nincs okvetlenül szüksége arra, hogy közvetlen ideológiai felkészítettségén
túlmenően philosophicus-hyperphilosophicus műveltséggel is rendelkezzék:
bátorságra, rettenthetetlenségre, küzdőképességre, kitartásra van elsősorban
szüksége. A jobboldali vezetőknek azonban – mindazok mellett, amiket egy
"mozgalmistától" is el lehet és el is kell várni – olyan complex ideologia-i
képzettséggel kell rendelkeznie, amihez a szoros értelemben vett ideologia
puszta ismeretbeli birtoklása merőben elégtelen. Magasfokú politologia-i,
történelemtudományi, sociologia-i, jogtudományi, hadtudományi, gazdaságtudományi,
philosophia-i, theologia-i ismeretekkel kell rendelkeznie, olyan szinten,
amely nem elégszik meg a receptiv tudással, hanem productiv-creativ qualitas-ok
activált meglétét feltételezi.
A helyes értelemben vett 'politicitas' ('Politeia') feltételezi a szintén
helyes értelemben vett 'apoliticitas' ('Apoliteia') háttérbeli meglétét,
anélkül, hogy ez bármilyen csekély mértékben is csökkentené a politica-i
activitas-t. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha mindkettő hátterében
és midkettő felett valóságosan jelen van az a szint, amelyből mindkettőnek
következnie kell, – ez pedig a 'metapoliticitas' ('Metapoliteia') szintje.
E szintről – mintegy lefelé – nyitni lehet mind a 'politicitas', mind az
'apoliticitas' felé. Nyitni lehet és – mint megjegyeztük – nyitni is kell,
mégpedig mindkét irány felé, s csak azt kell eldönteni – de ezt valóban
egyértelműen el kell dönteni – hogy melyik kerüljön, legyen és maradjon
előtérben.
Kétségtelen, hogy lehetséges olyan egészen kivételes helyzet is, hogy
a szint megjelenhet és meg is maradhat olyan magasságban, olyan – mondhatnók
– 'meta-politica'-i niveau-on, hogy a nyitás gondolata sem merülhet fel.
Ilyen volt Bhagavan Shri Ramana Maharshi személyfeletti személyiségének
a helyzete. Ez azonban, ismételjük, merőben kivételes, és – noha példaértékű
is lehet – alig-alig találhat érvényes követésre.
***
A 'Metaphysico-Traditionalitas' principiális meglétének – metapolitika-i
meglétének – a politica-i-társadalmi vetülete: a jobboldaliság.
Jobboldaliság – ennyi elég is lehetne, minden további pontosító jelző
nélkül. Elég is lehetne, de – sajnos – mégsem elég.
Napjainkban az alig észrevehetően csekély jobboldali elszíneződést
mutató mérsékelt határozottsággal baloldali-ellenbaloldali pártokat "szélsőjobboldaliaknak"
szokás – teljesen általánosan – nevezni, sőt, egyértelműen baloldali, liberal-democraticus
irányt követő pártokat is "szélsőjobboldaliaknak", "fascistá-knak" és "nazi-knak"
neveznek a szélsőbaloldaliak, közismert tomboló örjöngéseik során.
Valóban csak a legeslegszélsőségesebb szélsőjobboldal az, ami 'traditionális'
szempontból elfogadható, de ezek körén belül is distinctio-kat kell tennünk.
Nem tudjuk elfogadni – legalábbis igazán, a legcsekélyebb fenntartás nélkül
elfogadni – azokat az irányvonalakat, amely bár a legszélsőségesebb szélsőjobboldaliság
körén belül definiálhatóak, de átitatódtak és átitatódnak az ellenbaloldaliság,
főként a szélsőellenbaloldaliság által, mely mégis baloldali eszméket,
célokat, módszereket, styluselemeket vesz át és tart fenn önmagán belül,
összekeverve a ténylegesen jobboldali-szélsőjobboldali elvekkel és törekvésekkel.
(Voltak, vannak és – sajnos – minden bizonnyal lesznek is olyan szélsőjobboldali
irányvonalak, amelyek nem csupán szélsőellenbaloldali elvekkel töltekeznek,
hanem készek bizonyos collaboratio-ra is a szélső-baloldal némely – erre
nyitott – körével.)
Nem csupán a legszélsőségesebb szélsőjobboldaliság az, amit a 'traditonalis'
orientáltság – politikai és társadalmi síkon – igényel, hanem a tiszta
– minden más, elsősorban ellenbaloldali beszűrődéstől teljesen mentes –
jobboldaliság-szélsőjobboldaliság. Ez az, amit ultrajobboldali-ultraconservativ
szélsőjobboldaliságnak vagy ultradextroconservativ szélsőjobboldaliságnak
kell neveznünk.
Ez nem Mussolini-féle, vagy Hitler-féle, és nem is más, ezekkel közelebbről
rokonítható szélsőjobboldaliság. Ez a Bonald-féle, a De Maistre-féle, a
Metternich-féle igazi és tiszta jobboldaliság jelenkori és radicalisált
adaptatio-ja. Az az ultrajobboldaliság, amelynek a 20. században Julius
Evola volt a legmagasabbról legmélyebbre tekintő és legmegbízhatóbb, legjelentősebb,
leginkább figyelembeveendő ideologico-theoreticus-a. Ez az ultradextroconservativitas
egyértelműen traditionalis megalapozottságú, és igazán csak traditionalis
létszemléleti alapon válhat politica-i világnézetté.
Az ilyen kiindulás kizárja azt is, hogy bármikor is – a magunk részéről
– confrontálódjunk a legszélsőségesebb szélsőjobboldal bármilyen komoly
és becsületes, noha nem 'traditionalis ultradextroconservativ' irányzatával,
legyen az magyar, vagy bármilyen más irányvonal. Ellenkezőleg – cooperáció-ra
törekszünk, baráti és bajtársi együttműködésre, az együttműködés folytonos
kiszélesítésére és elmélyítésére.
Másfelől – bár az ultradextroconservativ szélsőjobboldallal kiváltképpen
együtt kívánunk működni – a traditionalis ultradextroconservativ szélsőjobboldal
'evoliánus' szárnyának az egyébként legtiszteletreméltóbb körei sem mértékadóak
számunkra, s főképpen nem okvetlenül azok.
René Guénon és – méginkább – Julius Evola életműve absolute nélkülözhetetlen
mindenki számára, aki egyfelől a mephysico-traditionalis, másfelől a traditionalis
ultradextroconservativ létszemléleti-világnézeti vonatkozások körében tisztán
szeretne látni. Itt nem "követésről" van szó, főként nem e szó napjainkban
szokványos értelmében. Ők voltak eddig – mindkét felől – a nyugati világ
számára a leginkább mértékadó 'megvilágítók'; Őket mellőzni – esztelenség
lenne. Még messzebmenő esztelenség lenne Őket most – haláluk után – egymással
szembeállítani. Sajnos, úgy tűnik, hogy – ha visszafogottan is – némelyek
ezt nem tekintik annyira képtelen és esztelen kísérletnek, s ennek – bár
egyelőre még csendesen, suttogva – hangot is kezdenek adni. Sőt, némelyek
odáig mennek, hogy a 'philosophus', a 'politicus-politologus' és a szorosan
'traditionalis' Julius Evolá-t sem tartják absurdumnak – óvatosan – ütköztetni
egymással. (Nem beszélve arról, hogy korábban a 'Traditionalitas'-sal csak
egy kicsit is rokonszenvezők az egyes országokban is, világszerte is, a
legmesszebbmenő egymásközti jóviszonyra törekedtek, ellentétben más szellemi
és főleg álszellemi irányzatok torzsalkodó híveivel; ma – e tekintetben
– megváltozott a helyzet: a guénoniánus-ok szemben állnak az evoliánus-okkal,de
a guénoniánus-ok szemben állnak más guénoniánus-okkal, és az evoliánus-ok
is más evoliánus-okkal. Az ellentétek, természetesen, mondvacsináltan elviek,
valójában szinte kizárólag személyesek.)
***
Noha a baloldaliság-jobboldaliság fogalmi ellentétpárja a 18. század
végén, Franciaországban alakult ki, korlátlanul előre és hátra lehet vetíteni
az időben. Nem túlzottan szerencsés megnevezések, de – minthogy megfelelőbbek
nem akadnak – nyugodtan használhatóak.
Valamikor minden a jobboldaliság jegyében állt s mindenki – vagy legalábbis
szinte mindenki – jobboldali volt. Az, aki igazán számított, csakis jobboldalon
állhatott. Jobboldali volt a középkorban a Ghibellin-/Hohenstaufen-párt
is és a Guelf-/Welf-párt is, legfeljebb azt mondhatjuk, hogy a Ghibellin-/Hohenstaufen-párt
jobboldalisága határozottabb volt és egyértelműbb, intensivebb és tisztább,
– de a baloldaliságnak akkor még semmiféle meghatározó szerep nem jutott.
Azt mondhatjuk, hogy a 'Metaphysico-Traditionalitas' metapolitica-i
valóságának a politikai-társadalmi vetülete az igazi jobboldaliság, s ez
így is van. Ebből azonban az is következik, hogy az 'Antitraditionalitas'
contra-metapolitica-i valóságának a politica-i-társadalmi vetülete a voltaképpeni
baloldaliság. Úgy tűnik, hogy ez az elemi józanság keretei között – nem
lehet vita tárgya.
Abból, hogy a 'Metaphysico-Traditionalitas' elvei szerint orientálódó
vagy orientálódni kívánó ember politica-i-társadalmi világnézete – még
akkor is, ha egyébként az apoliticitas előtérbe-helyezése mellett foglalt
állást – úgyszólván szükségképpen valamilyen mértékben jobboldali, – csaknem
következni látszik, hogy az antitraditionalitas vagy a baloldaliság, vagy
az ellenbaloldaliság, vagy az ellenbaloldaliság által contaminált jobboldaliság-szélsőjobboldaliság
mellé fog állni, ha emberi repraesentans-airól van szó.
Biztos, hogy rengeteg jobboldali-szélsőjobboldali van, aki a legkevésbé
sem áll közel a traditionaliter orientálódni kívánó ember typus-ához. Ezeknek
az embereknek az alkalmasint tisztességes volta nem kérdőjelezhető meg,
s az sem, hogy derék munkásai, akár harcosai lehetnek a jobboldali-szélsőjobboldali
ügynek, – az azonban már esetleg vitatható, hogy vajon tisztában vannak-e
az igazi jobboldaliság mibenlétével. Úgy véljük, joggal gyaníthatjuk, hogy
nem, nincsenek tisztában az igazi jobboldaliság lényegével.
A messzemenő tudatlanság lehetővé teszi, hogy a szélsőjobboldaliak
egyébként antitraditionális beállítottságúak legyenek. Ez vitathatatlanul
lehetséges. Az azonban kizárható, hogy igazán traditionalis beállítottságúak
baloldaliak lehessenek.
Lehetséges-e, hogy mindezek dacára, valaki – tudva, hogy miről van
szó – mégis traditionalis-nak fogja vallani magát és ugyanekkor – szintén
tudva, hogy miről van szó – egyszersmind baloldalinak is? Végül is, szinte
minden actualizálódni is képes módon – lehetséges. De, ha ez mégis így
lenne – ami nagyon valószínűtlen – akkor is kétségbe kell vonnunk az illető
esetében azt, hogy valós mélységben ragadta volna meg a 'Traditio' és a
'Traditionalitas' lényegi mivoltát.
Biztos principiumok birtokában, principium-zavar nélkül, nagyon magasról
nagyon mélyre tekintve – teljes bizonyossággal maradéktalanul kizárhatjuk
azt, hogy valaki a 'Metaphysico-Traditinalitas' basis-elveire alapozódó
létszemléletet vallva, tudva azt, hogy mi a baloldaliság és mi a jobboldaliság,
– baloldali lehessen, s nagy valószínűséggel prognostisálhatjuk, hogy az
ilyen ember, ha nem máris jobboldali, akkor előbb-utóbb azzá lesz.
Létezik egy olyan kedvelt és dillettáns felfogás, amely szerint az
igazán szellemi ember absolute apoliticus, olyannyira, hogy semmiféle politikai
vonatkozású kérdésben nem formál semmiféle véleményt. Az ilyen emberek
– mert tényleg akadnak ilyenek – voltaképpen nem apoliticus-ok, hanem –
szinte kivétel nélkül – gyávák, "óvatosak", eleve feladnak mindent, hogy
még hangtalanul magukban beszélve se alakítsanak ki álláspontot, hiszen
még ebből is bajuk származhat, nekik maguknak, vagy családjuknak.
Van olyan, aki folyton változtatni képes az álláspontját, a lehető
legalacsonyabb érvényesülési-előnyszerzési szempontok előtérbe helyezése
alapján. Az előzőekben említett typus más: nem akar hazudni, nem akar álláspontot
változtatni, ehelyett megszünteti az állásfoglalást, nincs többé titkos
véleménye sem. Szellemi szempontból ez is megvetendő, és nem is kevéssé.
Lehetséges absolút álláspont-felettiség. Ez szinte végtelenül kivételes;
ez állt fenn Bhagavan Shri Ramana Maharshi esetében.
Egyébként a metapolitica-i indíttatásból teljesen az apoliticitas-t
választó embernek is lehet, sőt, kell is lennie metapolitica-i létszemléletének
és politicai világnézetének. Ez pedig – traditionalis orientáció mellett
– nem lehet más, csakis jobboldali, minden valószínűség szerint az ultradextroconservativitas
értelmében szélsőjobboldali, – de úgy megélve ezt, hogy az operativ politicai
sphaerá-ban ne kelljen szerepet vállalnia. Ez egyébként – így – tökéletesen
legitim és acceptabilis.
Senkinek sem kell activ – akár extramarginális-helyzetbe-szorítottan
activ - politikusnak lennie, mégcsak nem is ajánlott. Politikai álláspontját,
sőt, világnézetét azonban mindenkinek ki kell alakítania, aki nem él teljesen
és tökéletesen kívül minden közvetlen és közvetett (akár sokszorosan közvetett)
politikai vonatkozás hatókörén.
***
A baloldaliság és a jobboldaliság között centristának lenni: voltaképpen
baloldaliság, és magához a centrum-hoz nincs semmi köze. A centralitas,
az axialitas, a polaritas – a traditionalis dextroconservativitas-sal,
annak alapelveivel állnak a legszorosabb vonatkozásban, s nem hozhatók
összefüggésbe az álláspontot nem igazán foglaló lagymatag baloldalisággal.
Ha visszatekintünk a múltba – mint már megjegyeztük – egyre inkább
a jobboldaliság hegemoniá-ját tapasztalhatjuk. A legmesszebb lévő, legtávolibb
múlt szinte teljesen tisztán traditionális és – ilyen értelemben – merőben
a jobboldaliság jegyében és uralma alatt álló kor volt.
A Király-Istenségek és Isten-Királyságok kora, a sacralis Királyok
és Szent Birodalmak korszaka: a Traditionalitas basis-fogalmai, egyszersmind
az igazi jobboldaliság basis-fogalmai is.
A traditionalis dextroconservativitas mindig Monarchiá-ban és Monarchiá-kban,
esetleg Monarchia-aequivalentiá-kban gondolkozott és ma sem tesz másként.
A 'Führerstaat' legfeljebb átmenetileg elfogadható államberendezkedés.
Ha a dynastico-successionalis monarcho-legitimitas valósága valamiféle
elháríthatatlan-leküzdhetetlen okok miatt semmiképpen sem érvényesülhet,
akkor – átmenetileg (s ez az átmenet hosszú is lehet) – Uralkodónak, vagy
Uralkodó-Kormányzónak kell a korlátlan államfői uralmat-hatalmat gyakorolnia,
a monarchikus államforma teljes-tökéletes épségben-hagyása és épségben-tartása
mellett. Ebből az elvből még a legvégletesebb körülmények között sem szabad
engedni, legfeljebb egy restaurationalis folyamat rövid és egyértelműen
ideiglenes phasis-ának fenntartásos elfogadása értelmében.
***
Mi a legszélsőségesebb, de mégsem az ultradextroconservativitás értelmében
legszélsőségesebb szélsőjobboldal megítélését illetően ambivalens álláspontra
helyezkedünk. Egyrészt baráti-bajtársi együttműködésre szeretnénk törekedni,
s – ezen túlmenően – politica-i-tactica-i együttműködésre is, – másrészt
viszont nem titkolhatjuk a particularis elutasítást megközelítő fenntartásainkat
sem. Ez utóbbiak oka a már említett ellenbaloldali-szélsőellenbaloldali
befolyások különböző erősségű, de sohasem gyenge jelenléte. Azt, aki traditionális-an
orientálódik, és ennek kapcsán a jobboldaliság felé közelít, nyilvánvalóan
teljes mértékben hidegen hagyják a baloldal jobboldal-ellenes propagandafogásai,
és egyáltalán bármiféle baloldalról jövő jobboldaliság-ellenes érvelés.
Minden ilyesfélét helyesebb teljesen figyelmen kívül hagyni.
Minket legfeljebb érdekelhet, hogy a szélsőjobboldaliságba behatolhatnak-e
proletár-befolyások, hogy ezek köreiben érvényesülhet-e a proletár-lelkület.
Ha az ezekkel kapcsolatban felvetődő kérdésekre a válasz: 'igen', mégpedig
aláhúzottan, nyomatékosítottan 'igen', akkor okvetlenül el kell gondolkoznunk
az együttműködésünk kiszélesítését-elmélyítését fokozni kívánó törekvéseink
bizonyos mérvű visszafogásáról.
Több – megbízhatóbb és kevésbé megbízható – forrásból tudni lehet olyasmiről,
hogy a szegedi Csillagbörtönben az egyidejűleg bebörtönzött kommunista
és nemzeti-szocialista-hungarista – egymással egyébként élesen szembeálló
– foglyok között az úgynevezett Molotov-Ribbentropp-paktum megkötése idején
csaknem baráti hangvételűnek mondható beszélgetések kezdődtek, – arról,
hogy előbb-utóbb eljön az ő közöttük esedékes megbékélés ideje, amikor
a magyar zászlóban a szocializmust-kommunizmust jelképező vörös és a nemzetiszocializmust-hungarizmust
jelképező zöld a megbékélést jelképező fehér jegyében nem csupán békét
köt, hanem szövetséget is, a fennálló feudálkapitalista Horthy-rendszer
ellen. Ez ugyan egyik fél részéről sem volt a hivatalos párt-állásfoglalás
megnyilvánulása, de rávilágít egy akkor elterjedt és nyomokban még ma is
élő gondolkozásra – a legszélsőbb szélsőjobboldal és a legszélsőbb szélsőbaloldal
összebékíthetőségének a gondolatára és vágyálmára.
***
Éles kisarkítással azt kellene mondanunk, hogy mi a koraújkor újra-megvalósításán
keresztül a középkort akarjuk visszaállítani, majd az ókort s végül a praehistoricum-ot.
Ez, persze, így, nem igaz, – de valamiféle igazság mégis rejlik e szélsőséges
túlzás hátterében. Mindazt restaurálni szeretnők, ami még ténylegesen restaurálható,
akkor is, ha ez a ténylegesség egyszersmind részlegességet, töredékességet
jelent. E tekintetben megelégszünk hatvan-hetven évvel is, noha szívesebben
mennénk vissza hatszáz-hétszáz évvel, s ennél is inkább hatezer-hétezer,
hatvanezer-hetvenezer évvel.
A traditionalis orientatio kezdődhet nostalgiával, s gyakran valóban
így is kezdődik. Kezdődhet így, de a folytatódásának fokozatosan el kell
oldódnia először a nostalgia meghatározó szerepétől, később többé-kevésbé
a jelenlététől is.
Látni kell a kor valamennyi – döntően negatív megítélhetőségű – alapvonását.
A viszonyulás nem lehet más, csakis a higgadt critica. Az optimismus is,
a pessimismus is: anarya jellegzetesség; a traditionalis irányultságtól
teljesen idegen.
Minden esetben – politikai vonatkozásban is – meg kell tenni az élesen
criticus észrevételeket: minden kétségbeesés és minden dührohamszerűség
nélkül.
***
Voltak-vannak olyanok (Magyarországon ilyen volt Hamvas Béla), aki szerint
a hatalom nem lehet más, csakis sötét és végletes bűnösséggel rossz. Nem
csupán a Kali-Yuga előrehaladott phasis-ában, hanem mindig és eleve.
Ez a felfogás számunkra merőben elfogadhatatlan. Azt nem vonjuk kétségbe,
hogy a Kali-Yugá-ban, főként annak előrehaladott időszakában, különösen
a 20. században, és a 21. század felé haladva egyre inkább a Sötétség birtokolja-bitorolja
a hatalmat. Ez úgyszólván egyértelmű. Ebből azonban a legkevésbé sem következik,
hogy a Hatalom és az Uralom ne alapozódhatnék 'Suprematia-Realivera'-ra.
Elvileg mindenképpen alapozódhatik erre, gyakorlatilag már sokkal kevésbé,
de még napjainkban sem teljesen kizárhatóan. Ha pedig így van – s szerintünk
biztosan így van –, a tiszta és magasrendű Uralom és a tisztán jogos, jogszerűen
birtokolt Hatalom – minden sötét elszíneződéstől és infernális felhangtól
mentesen minden időben lehetséges volt, eleve lehetséges, ma már sokkal
kevésbé az, de kivételesen még ma is elképzelhető; az idők folyamán szinte
teljesen el fog tűnni, de merőben teljesen, a lehetőségek mélyéig elérően
valószínűleg soha nem fog és nem tudna elveszni.
***
A traditionális létszemlélet is, az ultradextroconservativ világnézet
is – bár időről időre érdeklődés tapasztalható e szemléletek iránt – kiszoruló
félben van a Világból. Soha nem fog teljesen kiszorulni, s tehetünk annak
érdekében, hogy – ha igen szűk körben is, de valamilyen mértékben eleven
módon – fennmaradjon. Ezt tekintjük feladatunknak.
|