Hatalom és uralom
A metafizikai tradicionalitásnak – mint létszemléletnek – állást kell
foglalnia azokban a kérdésekben is, amelyek körében felmerül a világban
megnyilatkozó szellem problémája. Ahogyan a szellem a világban megnyilatkozik,
ahogyan érvényesül, vagy háttérbe szorul, az szorosan összefügg azzal a
ciklicitással, amelyben az ember, a természet, a világ, és elsősorban a
tudatiság részt vesz. Ez áthatja az embert, meghatározza az ember külső
és belső világát, kivéve azokat a terrénumokat, ahol az ember az autonómiáját
metafizikai alapállásából kiindulva megőrzi.
A szellem jelenléte a világban uralomként és hatalomként nyilvánul
meg. Az uralom és a hatalom alapvetően tradicionális kategóriák, és ugyanakkor
ki vannak téve annak, hogy az antitradicionális erők ezeket megmásítsák,
és a hatalom ál-formáját alakítsák ki, és olyan irányt adjanak ennek, amely
a hatalom és az uralom eredeti stabilitásával és eredeti mozgásával
ellentétes.
Minden igazi uralom alapja a „suprematia”, a fensőbbség, ami csak reális
(tényleges, igazi) szellemi fensőbbség lehet – a metafizikai eredettudat
birtoklásából adódó fensőbbség. A leglényegesebb a „suprematia” megléte
ebben a kérdéskörben. Ha a „suprematia” (a valóságos fensőbbség) nincs
meg, akkor csak áluralom (pseudodominantia) valósulhat meg. Ha hiányzik
a szellemi fensőbbség, akkor az uralom valójában nem uralom, és az ebből
következő hatalom bitorolt hatalom. Az uralom a hatalomtól abban különbözik,
hogy a hatalom felett áll és azt birtokolja. Ontológiai értelemben az indiai
tradiciók bőven beszélnek erről, és a hatalmat saktinak nevezik (nőnemű
szó), ami a világban működő mágikus hatalomnak felel meg. A sakta (hímnemű
szó) a hatalom (a sakti) birtoklója. Az uralom a hatalom birtoklásából
adódik. Az uralkodónak hatalma van, és uralkodói volta a valóságos fensőbbségen
alapszik, vagyis azon, hogy szupremáciája van. Kiemelkedik a létezők és
az emberek köréből, és ebből a fensőbbségből adódó uralma a hatalmat teljes
mértékben birtokba tudja venni, és meg is tudja tartani. Az áluralom
(pseudodominantia) a hatalomból csak az erőszakot tudja megtartani,
azaz a hatalomnak a legkülsőségesebb formáját. Bitorolja a hatalmat, de
nem a hatalom teljességét, hanem csak a legalacsonyabbrendű részét, az
erőszakot. Semmiféle hatalombitorlás nem képzelhető el, amely a hatalom
teljes terjedelmére kiterjedhetne. A bitorlás mindig a hatalom legkülsőbb
és legalacsonyabb rendű formájára, aspektusára és eszköztárára irányulhat.
A szellem jelenléte a világban a centrum jelenlétének a tudatosítását
jelenti. Tehát, ha a centrum (a középpont) tudata nincs jelen a világban,
akkor a világ szellemnélküli. A szellem a centrumtudatot jelenti az ember
és az ember világának körében. A centrum és az axis – a középpont és a
tengely – az, amin az uralomnak és a hatalomnak, és mindent betetőzően
a szupremáciának alapulnia kell. Az uralkodó – lényege szerint – mozdulatlan,
olyan, mint a középpont és a tengely. Ezért a végrehajtó hatalom
mindig alacsonyabb, mint az a hatalom, amelyet az uralkodó közvetlenül
birtokol. A közvetlenül birtokolt hatalom az alapításra, a mozgatásra (mozgásra)
és a megállításra irányul. Jupiter Stator jelentése: „megállító Jupiter”.
Ez a „megállító” egyszersmind alapítót is jelent, de magában foglalja a
mozgatót is: mozgat és megállít. Lefekteti az alapokat, megteremti a szilárd
bázist, és uralkodik. A szellemnek – mint primer metafizikai kifejeződésnek
– a világban való megfelelője a monarchia, amikor az állam élén király,
császár vagy fejedelem áll, aki a hatalom teljességének korlátlan birtokosa.
Mindaz, ami horizontálisan és vertikálisan szimbolizálható, és ezen területekre
kiterjed, a kezében van, azt teljesen korlátlanul birtokolja. Ahogyan Isten
a létet birtokolja (a létben a lét uraként van jelen) úgy van jelen a lét
földi foglalatában, az államban a király, az uralkodó, a monarcha. A tradicionalitásnak
ki kell terjednie az élet különféle területeire, és ott meg kell mutatnia
azokat a paradigmákat (mintákat), amelyek szerint a tradicionális állam
felépülhet vagy létrejöhet.
Tudni kell, hogy a jelenkorban – a jövendőről nem is beszélve – ennek
a felépítésnek a lehetősége végtelenül csekély. A tradicionális birodalmak
teljes szellemi áthatottsága már Kr. e. VII.VI.V. sz. táján megszűnőben
volt. Szellemi fellobbanások még voltak az ókorban és a középkorban is,
amikor a tradicionális állam (ha nem is tökéletesen) magvalósult.
A Római Birodalom tradicionális birodalom volt, a későbbi Kelet és NyugatRómai
Birodalom szintén. A Karolingok által újjáélesztett NyugatRómai Birodalom
– Nagy Károly Birodalma – is tradicionális volt, ugyanígy a NémetRómai
Császárság is. Tradicionális állam volt Magyarország is a Turuldinasztia
– Árpádházi uralkodók idején – párhuzamosan a Szászdinasztia, majd a
Hohenstaufok NémetRómai Birodalmával.
Keleten ezek sokkal inkább megőrződtek, ha e tekintetben a kínai, de
még inkább a japán császárságra gondolunk, ahol az uralkodói jelenlét egészen
a legutóbbi időkig megnyilvánult. A monarchia legmagasabb formája az IstenKirályság,
amikor az istenség – mintegy Avatáraként (alászállóként) – megjelenik
a világban és elfoglalja a VilágKirály pozícióját. A VilágKirályét, aminek
a neve a szanszkritban Cakravarti, vagyis a „kerék forgatója”. A
„kerék forgatója”, a „kerék ura” csak az lehet, aki a Centrumban van, és
a Centrumból kiemelkedik. Az Istenkirályt felváltja a szakrális király,
akinek a küldetése az Égből, az Égtől ered. Ezután jönnek létre azok a
királyságok, amelyek Isten kegyelméből királyságok. Ez már lefokozódás,
de ebben még jelen van a szellem, él és működik. Azután már azok a formációk
következnek amelyekből ezek az erők már hiányoznak, és létrejön az az államforma,
amely demonstrációja a szellem kinemfejeződését képviseli. Azt reprezentálja,
hogy nem a szellem (az ég, a transzcendencia) reprezentánsa. A köztársaság
ilyen államforma.
A tradicionalitás – bár elsősorban nem a földi területekkel foglalkozik
– nagyon határozottan állást foglal a világgal kapcsolatos kérdésekben
is. Ugyanis a világnak biztosítania kell az individuumok számára a szellemhez
(az eredethez) való visszajutást, visszakapcsolódást. Az állam ezért a
szellemi világ lenyomata, ugyanakkor paradigmája, amiben kifejeződik a
szellemi világ belső rendje, s amely megadja a mintát ahhoz, hogy milyen
világot építsen fel önmagában és önmaga körül az ember. Az uralom, amely
szupremácián alapul, és amely a hatalmat birtokolja, csak autokratikus,
arisztokratikus, és theokratikus lehet. Az autokratikus azt jelenti, hogy
az uralkodó önmagára alapozott korlátlan hatalommal rendelkezik. Az arisztokratikus
azt jelenti, hogy a legjobbak uralma érvényesül. A theokratikus azt jelenti,
hogy az arisztokrácia és a theokrácia az eredetét az istenség létéből vezeti
le, s hogy az autokratában az isteni princípium működik, s hogy az autokrata
az isteni princípiumot fejezi ki minden tekintetben, s az arisztokrácia
az isteni uralomtól áthatva jeleníti meg a legjobbak uralmát. A theos istent
jelent, az aristos a jót, a legjobbat, az agathos felsőfokát jelenti, az
auto önmagát. A theokrateia és theokratia (theocratia) az aristokrateia
és aristokratia (aristocratia) s az autokrateia és autokratia (autocratia)
görög és grekolatin formák. Ezek jelentik azt a bázist, amely a szellemhez
való visszaemelkedést lehetővé teszi. A démosnak, a népnek az uralma a
démokrateia vagy démokratia (democratia). A „demokrácia” még abban az esetben
is lefokozást és lefokozódást jelent az előbbiekhez képest, ha a démosban
egy igazi szellemi méltóság nyilatkozik meg. De rendszerint nem nyilatkozik
meg, és a démos rendesen nem több, mint tömeg. Ma léptennyomon – minden
politikai irányzat a demokratizmus nevében akar beszélni, és ennek igenlését
és fokozását jelöli meg céljaként. A szellemiség szempontjából a demokrácia
és a demokratizmus elvetendő. A szellem, a tradicionalitás szempontjából
a demokratizmusnak semmiféle létjogosultsága nincs. Az Uralkodónak egyetlen
kötelessége van – ez is önmagából adódó s nem egy elv követése – az, hogy
ne a nép ellenében uralkodjék. De nem kell a nép nevében uralkodnia, mert
a nép mérhetetlenül alatta áll az igazi Uralkodónak.
Meg kell határoznunk, hogy a tradicionális létszemlélet – amely a szellemi
szférákra vonatkozik elsősorban – hogyan nyilvánul meg a politika és a
társadalom síkján. A tradicionális létszemlélet elidegeníthetetlen politikai
vonzata az a politikai világnézet, amelyet jobboldaliságnak (dextrizmusnak)
nevezünk, s ebből a legradikálisabb jobboldaliság következik. A radikális
jobboldaliságban nincs helye a demokratizmusnak. Amikor diktatúrákról beszélünk,
tudnunk kell, hogy a diktatúra mit jelent. A diktatúra egy ideiglenes állapotot
jelent, azt, hogy az autokrata (az uralkodó) a végrehajtó hatalmat közvetlen
parancsnok kiadása útján gyakorolja, pl. egy diktátoron keresztül. Az ideiglenesség
szervesen hozzátartozik, ugyanakkor a diktatúra lehet negatív és pozitív.
A proletárdiktatúra vagy a klikkdiktatúra bizonyos körök, embercsoportok
diktatúrája, amelyben semmiféle magasabbrendű meghatározottság nincs, nem
lehet elfogadható. A diktatúra, ha abban nem az igazán magasabbrendű nyilatkozik
meg – hanem éppen a sötétség, és az alacsonyabbrendű, akkor az a sötétség
uralmát, a skotasmokratiát jelenti. A diktatúrát, amely terrort alkalmaz,
s amelynek a hátterében a skotazmokrácia érvényesül, el kell vetni. Ez
éppúgy baloldali, mint a demokratizmus, a liberalizmus, a szocializmus.
A terror és a liberalizmus is baloldali – a terrorisztikus diktatúra és
a demokratizmus is az.
Társadalmigazdasági vonatkozásban nyilvánvaló, hogy a szocializmus
és főképp a kommunizmus végletesen antitradicionálisak. A kommunizmus az
a politikai világnézet, amelyet joggal nevezhetünk satanokratiának, sátáni
uralomnak. A kommunizmus (bolsevizmus) a sátáni uralom egyértelmű kifejeződése,
de a sötétség világával van összefüggésben a polgári demokrácia is, és
gazdasági síkon a kapitalizmus is. Ezek nem tradicionális képletek.
Társadalmi síkon az utolsó tradicionális megnyilvánulás a feudalizmus
volt. Az eredeti feudalizmus, amelyet nem rontott még meg a pénzgazdálkodás
elhatalmasodása. A feudalizmus negatív kinövései minden esetben összefüggnek
a pénzgazdálkodás erőteljes kibontakozásával, s ekkor jön létre az, hogy
pl. a földművelő rétegek (a jobbágyok) egyre több munkát kénytelenek elvégezni,
s nem annyit, mint amennyi feltétlenül szükséges. A feudum lényege az,
hogy minden a királyé. Minden az ő tulajdonában van, de nem kapitalisztikus,
hanem valóban királyi tulajdonában, és ő adományoz. Amit adományoz, az
magántulajdonba kerül, de nem a kapitalisztikus magántulajdon értelmében.
A feudumokként adott földbirtokot nem lehetett eladni, mert a tulajdonjogi
hierarchiák értelmében végül is a királyhoz tartozott, az övé volt. Ez
a folyamat továbbfolytatódott lefelé (a feudumból újabb feudum született)
végül eljutott a telkes jobbágyságig. A jobbágy szónak nem volt eredetileg
semmiféle pejoratív értelme (a szó latin formája: jobbagus). Mindenki a
király jobbágya volt. A jobbágy a telket birtokolta, magántulajdona volt,
de nem kapitalisztikus értelemben, hanem a tulajdonjogi hierarchiák értelmében.
Magántulajdona volt, de ezt a tulajdont hűbérbirtoklás formájában kapta,
tehát az ő magántulajdona egyben az ő uráé is volt, emellett elsősorban
a királyé. A feudalizmus tiszta formáival a IXXIV. században lehetett
találkozni; utána (a pénzgazdálkodás elhatalmasodása révén) a feudalizmus
tiszta formái zavarosabbá váltak, és felvett olyan jegyeket is, amelyeket
negatívan lehet és kell megítélni. De ez nem tartozik a feudalitás eredeti
képéhez, és ennek megítélhetőségéhez. Míg a kapitalizmus antitradicionális
(az államkapitalizmus még inkább), addig lényegileg a feudalizmus – ha
az tiszta formában jelentkezik – tradicionális. A baloldaliság minden esetben
antitradicionális és a jobboldaliság – ha az tényleges jobboldaliság –
tradicionális jellegű. Meg kell jegyezni, hogy nem egy jobboldali irányzatba
baloldali elemek keveredtek a történelem során. Erős baloldali – voltaképpen
ellenbaloldali – átitatottságot lehet kimutatni akár szélsőjobboldali
irányzatok esetében is, és ezek (ebben a vonatkozásban és értelemben) szintén
antitradicionalitásként jelentkeznek. (Magyarországon a mai politikai spektrumban
mindaz az 53 párt, amely megpróbált megnyilvánulni, kivétel nélkül baloldali
párt. Akárhogy fogalmazzák is meg önmagukat, akkor is baloldaliak, mert
minden esetben kapcsolódnak a demokratizmus valamilyen formájához, és minden
demokratizmus baloldali. Azt, hogy az MSZMP szempontjából minden párt jobboldali,
sőt szélsőjobboldali, nyugodtan figyelmen kívül hagyhatjuk.)
A tradicionalitás két szempontot tart elengedhetetlennek. Az egyik
az, hogy a feudalizmusnak kell érvényesülnie – függetlenül attól, hogy
ennek az esélyei jelenleg milyenek. A másik pedig a birodalmi gondolat,
ezt imperializmusnak lehetne nevezni, de miután ehhez már zavaros, negatív
képzetek társulnak, nevezzük inkább imperiumizmusnak („birodalmizmusnak”).
Ha a magyar történelmen végigtekintünk, azoktól az időktől kezdve, amikor
Magyarországon kihalt az Árpádház, az Anjouk uralmát követően lényegileg
a Habsburgok uralmára (a Jagellók és mások megnyilvánulásai itt csak epizódszerűek
voltak) a következők voltak jellemzők: Magyarország perszonálunióban volt
a NémetRómai Birodalommal. A Magyar Királyság sohasem volt a NémetRómai
Birodalom része, miután a magyar király császári jogú király volt (nem
olyan, mint pl. a cseh király) s egy „unio personalis” kötötte össze a
NémetRómai Birodalommal (a múlt század elejétől Ausztriával). Magyarországon,
a magyar főurak körében a feudalicitást sokkal mélyebben érezték, mint
a NémetRómai Birodalomban. Ebből a szempontból a magyarság tradicionálisabb
állást foglalt el, mint a perszonálunióban részt vevő másik birodalom
különböző részei. A NémetRómai Birodalmon belül azonban (később Ausztrián
belül) sokkal mélyebben átélték a birodalmi gondolatot, tehát e tekintetben
ez volt tradicionálisabb. Ennek a két feltételnek (feudalicitás és birodalmiság)
tökéletes szintézisben kellett volna lennie. Magyarország és a NémetRómai
Birodalom szimbiózisa – visszamenőleg – ugyan nem tekinthető abszolút egyértelműséggel
pozitívnak, de az a szokásos hozzáállás, amely elveti a HabsburgBirodalom
lényegileg pozitív voltát, teljesen téves. Ez a perszonálunió – bár nem
volt teljesen tökéletes – olyan formáció volt Európában, amelyet nem szabad
elutasítanunk.
Az uralom és a hatalom szellemi megnyilatkozásával összefüggésben beszélnünk
kell a nacionalizmusról is. A nacionalizmus – nem minden előzmény nélkül
– a reformáció idején volt megszületőben, és az 1789es francia forradalom
kapcsán bontakozott ki erőteljesen. A nacionalizmusnak ez a formája antitradicionális
és baloldali, ugyanis nivellatizmuson alapszik, a nivelláció pedig a kiegyenlítést
jelenti, és ez minden esetben lefelé ható kiegyenlítődést eredményez. A
nacionalizmus lényege az, hogy aki a „natio”hoz, a nemzethez tartozik,
az lényegileg egyenrangú, és ez adja meg a nemzet kohézióját. A „natio”
történetileg különböző dolgokat jelentett; pl. Magyarországon hosszú ideig
kizárólag a nemeseket jelentette. Mindenki a királyság lakosa volt, alattvaló
(regnicola), de nem volt a „natio” része, csak a nemesség. A francia forradalomban
kibontakozó nivellatív nacionalizmusra vezethető vissza az internacionalizmus
is, amely szintén nivellatív. Az egyik abból indult ki, hogy mindenki francia,
német vagy magyar, a többi nem számít, s ez adja meg a kohéziót, a szellemi
és minden egyéb alapot, ez foglalja össze a nemzetet. Ugyanezt tovább lehet
gondolni úgy, hogy ezt kiterjesztjük az összemberiségre. A nacionalizmusnak
van azonban egy pozitív és jobboldali formája is. Ez a nacionalizmus
bensőleg tagozott nemzetet tételez fel; horizontálisan és vertikálisan
tagolt nemzetet. Differenciált, integrációra képes, nivellációban résztnemvevő
nemzetet, szellemileg felülről lefelé hatóan vezetett és szellemileg felfelé
irányuló nemzetet tételez fel. Ez megfelel a jobboldali nacionalizmusnak.
A nemzetköziség (az internacionalizmus) esetében ugyan elvileg nem lehet
kizárni a jobboldali internacionalizmust, de az internacionalizmust a legsötétebb
szellemellenes és ellenszellemi erők oly mértékben használják és használták
fel a világ ellen, hogy az evvel való együttműködés szellemi szempontból
lehetetlen. A beszűkült nacionalizmus alapján sem lehet a szellem felé
törekedni. Van egy olyan szellemi transznacionalizmus (vagy szupranacionalizmus),
amely nemzeteket felülmúló princípiumok alapján egységesít. Ez partikuláris
formában megnyilatkozik, hiszen ilyenek pl. a nemzetek felett álló egyházak,
szerzetesrendek stb. (Magyarországon is működik egy olyan radikális párt,
amely transznacionálisnak nevezi magát, azonban ennek a transznacionalizmushoz
semmi köze nincs, mert tipikusan internacionalista, kozmopolita jellegű
pártalakulás.) Az igazi transznacionalizmust és a pozitív értelemben vett
nacionalizmust a konnacionalizmus (a nemzetközösség mellett való állásfoglalás)
köti össze. A konnacionalizmus az, amely a nemzetköziség eszméjével szemben
a nemzetközösségi eszmén alapul, és az együttes nationalizmust is jelenti,
vagyis a nacionalizmusok és a nemzetek összefogását.
A jobb és baloldaliság a XVIII. század végére visszavezethető kifejezések.
A parlamenti képviselői elhelyezkedést fejezték ki. Az egykori konzervatívkormánypártok
képviselői a jobb oldalon, míg a felforgatást szorgalmazó képviselők a
baloldalon helyezkedtek el. A kifejezés nem a legszerencsésebb, de nincs
erre megfelelőbb szó. Éppen ezért ezt a kifejezést lehet évezredekkel visszamenően
is alkalmazni, de lehet a mai napra, vagy a jövőre is vonatkoztatni.
Ha az utóbbi 250 évben egy igazán jobboldali politikust meg akarunk
jelölni és nevezni, akiben a legtisztábban érvényesült a politika síkján
ez a szellemiség, akkor ez Metternich volt, sokkal inkább, mint – mondjuk
– Hitler vagy Mussolini. Metternich olyan jobboldaliságot képviselt, amiben
semmiféle ellenbaloldali beszüremlés nem kapott helyet. A manipulatórius
nevelés és oktatás hatására természetesen a magyarok 99,9%ánál Metternich
neve olyan ellenszenvesen cseng, mint a legelvetemültebb politikai gonosztevőé.
Ez a felfogás azonban alapvetően téves, sőt, ostoba. Metternich a csaknem
tiszta tradicionális állameszmét képviselte, és soha életében nem volt
egyetlen magyarellenes megnyilvánulása sem. (A gondos és mélyre hatoló
történeti vizsgálatok ezt egyértelműen kimutatták.)
Valamikor a középkorban vagy annál régebben mindenki és minden áramlat
„jobboldali” volt, mert minden áramlat tradicionális volt a lényegét tekintve.
Az antitradició csak a perifériákon tudott megnyilatkozni, marginális erőként.
Különbségeket visszamenőleg is lehet tenni, ilyen volt a középkorban
a Guelfek és Ghibellinek ellentéte. A Guelf egy dinasztiát jelentett, amelynek
eredeti német neve: Welf, a Ghibellin német megfelelője a Hohenstaufen.
A két dinasztiának az álláspontja alapvetően különbözött. A Guelf dinasztia
teljes mértékben elismerte a pápa mindenek felett álló primátusát, és szuprémáciáját.
Az volt az álláspontjuk, hogy a pápa – ha akarna – császár is lehetne,
de ha nem császár, akkor is a császár felett áll. A Ghibellin álláspont
szerint viszont a szuprémácia a császárt illeti meg, és a császár – ha
akarná – átvehetné a pápai hatalmat, de ha nem veszi is át, akkor is a
pápa felett áll. Ez nagyon is megalapozott volt valamikor, hiszen a németrómai
császárt nevezték Krisztus helytartójának – Vicarius Christinek – és a
pápát csak Vicarius Petrinek, Szent Péter helytartójának. Ez sokáig (hosszú
évszázadokon keresztül) így volt. Ha a mai kifejezésekkel akarjuk megjelölni,
nyilvánvaló, hogy a Guelfek is és a Ghibellinek is „jobboldali” irányzatok
voltak. Függetlenül ettől: a Ghibellinirányzat „jobboldalibb” volt, mert
az uralkodó, a tradicionális felfogás szerint fölötte áll a főpapnak.
Minden papiságban van valami lunáris (Holdszerű), tehát közvetítő
jelleg. Például az aztékoknál a király mellett ott volt a legfőbb főpap,
akiknek az volt a neve, hogy „KígyóAsszony”, s bár férfi volt, úgy jelent
meg, mint a király felesége. Indiában a király – a Rájá – mellett ott volt
a Purohita, a főpap, egy bráhmana, aki a szertartások ideje alatt – noha
férfi volt – úgy viszonyult a királyhoz, mintha a felesége lenne. Ennek
nem volt szexuális vonatkozása, itt egyszerűen a belső rangbeliség külső
megnyilatkozásáról volt szó. Noha az uralkodó maga is főpapi személy, mindenképpen
a legfőbb főpap felett állt. Még így, visszamenőleg is meg lehet erősebben
és gyengébben „jobboldali” irányokat különböztetni, s ugyanakkor a mai,
illetve a múlt századi kifejezéssel élve – a Guelf és Ghibellin álláspont
– mint megjegyeztük – együttesen is, különkülön is „jobboldali” volt.
Magyarországon, Koppány és Szent István ellentéte esetében is mindketten
tradicionális szemléletet képviseltek.
Valamikor az antitradició erőinek (bár léteztek) a jelentősége perifériális
volt. Még nem tudtak behatolni, még nem tudták áthatni az ember világát,
de már működtek belülről, láthatatlanul, a tudat dekompozíciója révén,
s igen nagy eredményeket értek el, de a rend felzilálását még nem tudták
elvégezni. A középkori államokat (bár már messze nem voltak tökéletesek)
még mindig éltette és fenntartotta azoknak a maradványoknak az átható ereje,
amelyek valóban a tradició képviseletét jelentették. Ezek még maradvány
állapotukban is domináltak és (még ezen állapotukban is) marginális vagy
extramarginális síkra tudták szorítani azokat az offenzív erőket, amelyek
bomlasztani próbáltak. A forradalmak alapvetően baloldaliak. Az 1648as
angol, az 1789es és 1830as francia, az 1848as francia és európai, 1870/71es
francia, az 1917es orosz, az 191819es európai forradalmak mind – alapvetően
és szélsőségesen, és egyre szélsőségesebben – az antitradició (skotazmokratikus,
sötétséget képviselő) uralmi erőknek a kezében voltak, és teljes mértékben
azt fejezték ki. 1956 azonban más, nem is nevezhető forradalomnak, hanem
Szabadságfelkelésnek és Szabadságharcnak. 1956ban Magyarországon nem
baloldali megmozdulás volt. Nem lehet összekötni sem 1648cal, sem 1918cal,
1956 végtelenül azok fölött áll rangban, méltóságban és irányultságban.
Ez nem azt jelenti, hogy 1956ban effektív tradicionális erők nyilatkoztak
volna meg – mivel ilyen erők csak szórványosan vannak a világban –, az
irányultság viszont megfelelt annak az irányultságnak, ami felé a tradició
is irányította volna ezt a megmozdulást. Amikor ezt a bolsevisták ellenforradalomnak
nevezték, akkor meg akarták bélyegezni ezt a Szabadságfelkelést. Ha ezt
nem a bolsevisták találták volna ki, akár el is fogadhatnók az „ellenforradalom”
megjelölést, ugyanis az ellenforradalom – mint tény, mint lehetőség, mint
fogalom – általában mindig hordoz magában valami pozitivitást. Mindent
egybevetve azonban helyesebb ha a Szabadságfelkelés vagy Szabadságharc
kifejezéseknél maradunk. Semmiképpen ne keverjük össze azokkal a sötét
erők által történt megnyilvánulásokkal, amelyek a forradalmakban koncentrálódtak.
Ha a tradicionális politológia értelmében figyeljük a múlt tényeit,
eseményeit, történéseit és a tendenciákat, akkor joggal mondhatjuk ki,
hogy Magyarország ma is Királyság. 46 év alatt csak jogtalanságok történtek
a hatalom irányából Magyarországon. Az Ország 46 évig ellenséges megszállás
alatt állt, és az ellenséges megszállás nem kreálhat nemzetgyűléseket,
kormányokat, országgyűléseket. Jogi értelemben (de iure) Magyarország voltaképpen
ma is Királyság, ahol interregnum áll fenn 46 éve, tehát nincs törvényes
államfő, sem országgyűlés, sem kormány. De facto (a tények szempontjából)
Magyarországon a hatalmat a magyarság elemi érdekeivel ellenséges
viszonyban álló hatalom bitorolta, amelyben bábfigurák asszisztáltak. Ezen
lényegében nem változtatott az 1990es „választás” sem, hiszen a jelenleg
„megválasztott” hatalom az előző hatalom szukcesszióján alapul, abból vezeti
le magát. Hasonlóképpen teljesen érdektelen az, hogy mit fogadtak el címerként:
a koronás vagy a nemkoronás címert. Magyarország címere a koronás címer,
és ezt semmiféle legitim szerv nem törölte el, mert azóta – vagyis a szovjet
megszállás kezdete óta – ilyen szerv nem működött. (A címer a koronás kiscímer,
és lehet használni a koronás középcímert is, és ha majd egyszer megalkotják,
a koronás nagycímert is. Ennek azonban csak a tervezetei voltak meg, több
évszázad óta tervezik, de még nem alakult ki, hiszen olyan területek is
benne voltak, mint Szerbia vagy Jeruzsálem. Miután a magyar király Jeruzsálem
és Szerbia királya is egyúttal. A korona nélküli címer – nem címer, az
egy pajzs. Még a vármegyék címerpajzsa fölött is korona állt valamikor,
általában kilencágú korona.)
Jelenleg mérhetetlenül csekély annak a lehetősége, hogy akár itt Magyarországon,
akár a világ bármely más részében ténylegesen tradicionális struktúra létrejöhessen.
Annak is igen csekély a lehetősége, hogy ilyen struktúrára emlékeztető
formáció kialakulhasson. Annak azonban, hogy a restaurációnak milyen esélyei
vannak, az elveket, a princípiumokat nem lenne szabad érintenie. Itt elvi
állásfoglalásra van szükség, ugyanakkor fel lehet tételezni azt, hogy az
egyre inkább elsötétedő világ életében vannak viszonylag fényteljes időszakok,
ún. lucidum intervallum-ok. Ezekben ugyan nem az eredeti tradicionális
fény ébred fel, de ezek mégis relatíve világosabb rövid időszakok, amelyekben
a helyreállítást meg kell kísérelni, még abban az esetben is, ha ez a restauráció
csupán 24 óráig állhatna fenn. Ha csak egy napra, és csak részlegesen valósulna
meg, akkor is ennek a megtételnek a jegyében kellene élni, cselekedni,
működni, gondolkozni és érezni.
A politikai orientáció a szellemi orientációhoz képest legfeljebb
másodlagos, de ez nem jelenti azt, hogy ez ne lenne igen mélyen, átható
módon fontos például az egyén szempontjából is. Még a magas színvonalú
embereket is nagyon gyakran az jellemzi, hogy jelentős princípiumzavart
hordoznak magukban, tehát nincs meg a belső koherenciájuk. Az általunk
egyébként kevéssé tisztelt Kerényi Károlynak volt az a szellemes megjegyzése,
hogy a jelenkor emberét és nézeteit – még a tudományos vagy magasabb szinten
működő embereket és nézeteiket is – az „inkoherencia”, az „inkompetencia”
és az „inkonzekvencia” jellemzi, a princípiumzavarból adódóan.
Aki a szellem mellett foglal állást, de ugyanakkor a politikai baloldallal
rokonszenvez, abban elkerülhetetlen belső tartásbeli zavarok jönnek létre.
Minden hierarchikus berendezkedés elfogadása döntően szükséges a tradicionalitáshoz.
Aki azt mondja, hogy az a célja: meditáljon, és ugyanakkor tagadja a hierarchia
létjogosultságát, annak tagadnia kell a tudatfokozatok rangsorát is. Hiszen
minden hierarchia a tudatfokozatok rangsorából ered, s annak a lenyomata
a világ. Aki ezt mondja, hogy minden ember alapjában véve egyenlő, az nem
is gondolhatja ezt komolyan, s valószínű, hogy még soha nem gondolta át
komolyan. Ez nagyon sajátos álláspont és valaki akár az életét is ráteheti
egy ilyen eszmére és nem hiszi el, hogy amit mond, az igaz lenne. Valami
olyat sejt, hogy ennek igaznak kell lennie, bár nem tudja, hogy miért kellene
egyenlőeknek lenniük az embereknek. Az élet ugyanis állandóan megcáfolja
ezt az égalitarianizmust. Az emberek jellege és szellemi fokozatai ugyanis
nagy mértékben különböznek. Vannak hozzávetőlegesen azonos szellemi fokon
álló emberek, de ettől függetlenül az égalitarianizmusnak semmiféle tényleges
alapja nincs. Továbbmenően: az egyenlőségi elv semmiféle morális jót nem
képvisel, semmi olyat, aminek valami normatív rend szerint úgy kellene
lennie, mert ha úgy lenne, jobb lenne. Éppen azért, mert ez nincs így,
az következik, hogy minden nivellálás lefelé való nivellálás, s minden
kiegyenlítés süllyesztésen alapszik. Aki teljes mértékben jogegyenlőséget
akar, az legfeljebb csak a jogfosztottságban való egyenlőséget tudja végrehajtani.
Az uralomnak és a hatalomnak organikusan kell megnyilvánulnia. Ha egy
állam csak totális állam, akkor nem áll a tradicionalitás jegyében. A totalitáshoz
feltétlen hozzá kell járulnia az organicitásnak, a benső élet rendezettségének,
amely erőit a szellemből és az életfelettiből kapja. Centrálisan és szellemileg
áthatottnak kell lennie ennek a rendnek, és ez a centrum (amelyből az áthatottság
ered) egyszersmind a célnak is a centruma, amely felé a kollektívum és
az egyes ember is törekedhet. Minden egyes emberi individuum magában hordja
a status, vagyis az állam képét, esetleg úgy hordja magában, hogy nincs
ilyen képe: összezavarodott és elsötétült minden. Egy ilyen ember csak
ilyen állameszme felé tud törekedni, vagyis a nemállam felé. A jelenlegi
államok ugyanis nagyon nagy mértékben nemállamok, és a társadalmak nem
társadalmak, ha az államokat és a társadalmakat eredeti, originális szemléletből
megítélve nevezzük annak (vagy fosztjuk meg az ilyen megnevezés jogosultságától).
Az igazi állam és társadalomeszme szempontjából a mai államok és társadalmak
inkább tömegeknek, halmazoknak, apparátusoknak, az erőszak gyakorlati
eszközeiként működő szervetlen szervezeteknek nevezhetők.
A tradicionalitás egy igaz állam és társadalomeszmén alapul. Olyanon,
ami él, ami életét magasabbrendű erőktől kapja, amely szervesen és hierarchikusan
tagolt, amelyben az individuum és a kollektívum között nincs és nem is
lehet ellentét és ellentmondás, ahol mindenki a helyén van, és ahol mindenki
az Ég felé törekszik, vagyis mélyebb és magasabb, s főként teljesebb önmaga
felé halad.
László András
(a szövegtörzsbe visszatérhet a VISSZA (BACK) gombbal)
* (Az 1990. április 25i nyíregyházi előadás nyomán.)
|