A harmadik rend gazdasági értékrendje
Közismert az a tradicionális időfogalom, melyben a modern pusztán lineáris
és tévesen fejlődést látó szemlélettel szemben, a ciklicitás jelenik meg.
A különböző tradiciók más-más megfogalmazásban beszélnek a ciklusban egymást
követő korszakokról, mégis lényegileg és principiálisan ugyan azokat a
minőségeket állapítják meg a ciklus egy-egy fázisának vonatkozásában. Ez
alapján beszélhetünk pl. arany-, ezüst-, bronz-, és vaskorszakról. Ismert
tény, hogy a mai világ a tradiciók szerint a vaskorszakban, más megfogalmazások
szerint a sötét-korban, vagy Kali-Yugá-ban, méghozzá a korszak végén
– ha nem is a legvégén – helyezkedik el.(1) A tradiciók
szerint tehát a fejlődés demagóg elméleteivel szemben hanyatlásról kell
beszélnünk, és távlatilag a történetileg felfogható jövőben sem várható
más, csak egyre fokozódó ütemű hanyatlás.
E hanyatlás a teljes kozmoszt érinti, de elementáris erővel a földi
ember szellemi niveau-jának zuhanásában figyelhető meg, amely mára olyan
sebességet ért el, hogy jelei akár évtizedes sőt néhány éves időtartamú
megfigyelésekből egyértelműen megállapíthatóak.
Elképzelhetőek 'lucidum intervallum'-ok, olyan rövid időszakok, ahol
az egyetemes összeomlás üteme lassul, vagy bizonyos területeken akár valamilyen
mérvű javulás is lehetséges, ami azonban a "fejlődés"-nek képzelt tendencia
alapvető irányát, a zuhanást és felbomlást nem módosítja.
Rögtön hozzá kell fűzni, hogy mindez nem jelent totális determinációt,
hiszen a szellem (pneuma) lényege szerint szabad, és determinálhatatlan,
így mindennek, aminek dominánsan szellemi vezérlése, metaphysikai bázisa
van, és nem kizárólag a kozmosznak alávetett – tehát önnön benső utamra
és végső soron abszolút értelemben vett Önmagamra – nincs és nem lehet
meghatározó hatással.
A hatalom birtoklásával kapcsolatban megfigyelhető hanyatlás, mely pontosan
a Kali-Yuga erőinek feltörésével és érvényesülésével áll összefüggésben,
ultrajobboldali körökben szintén közismert. A hatalom egyre alacsonyabb
kasztok kezébe kerül. Azok a legújabbkori ideológiák és pseudo-ideológiák,
amelyek a 20. században, főként a második felében, világszerte hegemonisztikusan
érvényesülni tudtak, mind a legalacsonyabb, a negyedik kaszt, a szolgák,
az arctalan tömeg kasztjának uralomra jutását tűzik ki céljukként. Ide
tartozik a demokrácia, a liberalizmus, a kommunizmus, és az anarchizmus,
illetve a legújabb "ideológia-mentesség" ideológiája is. Mindazonáltal,
minthogy gyakorlati kivitelezése lehetetlen, ez mind a mai napig nem valósult
meg maradéktalanul – még a kommunista-bolsevista őrjöngésben sem. Jelenleg
a harmadik rend, azaz a polgárság (vaisja-kaszt) residuuma, egy végsőkig
degenerálódott, semitizálódott, és aljassá vált réteg bitorolja a hatalmat.(2)
Az itt felvetett kasztanalógiák kérdése tulajdonképpen külön tanulmányt
érdemelne, mindenesetre annyit meg kell jegyezni, hogy a ma érvényesülő
"harmadik-rend" és a tradicio világában megjelenő "vaisja-kaszt" csak felületi
értelemben analógiái egymásnak. A tradicionális államban megjelenő "vaisja"
a maga polgári-gazdasági szerepe mellett papi funkciókat is hordozott,
és a fensőbb (árja) kasztok körébe tartozott. Előkelő helyzete valóságos
qualitásokon alapult, és abból az organikus államberendezkedésből származott,
ahol a gazdasági tevékenység (vagy akár a pénz) megtalálta a maga tradicionális
és konstruktív szerepét. Guénon említi meg, hogy "...számos tradició úgy
beszél a pénzről, mint ami 'spirituális befolyással' rendelkezik..."(3)
illetve leírja azt a 'profanizációs' folyamatot, amelynek végén megállapítható:
"ma már senki sem képes felfogni, hogy a pénz valami mást is tud képviselni,
mint egyszerű mennyiséget."(4) Más megközelítésben
a pénz azt az önmagában minőségtelen és ezért értéktelen potencialitást
szimbolizálja, amely -– pontosan szubsztancia-természete miatt – bármilyen
minőséget képes felvenni. Ezáltal válhat képessé az államot alátámasztó
materiális síkok vitalitásának fenntartására.
Ha kozmikus analógiákat keresünk a vaisja-kaszt a holddal áll analógiában.
Ennek az égitestnek a legfőbb tulajdonsága, hogy a szoláris fényt közvetíti;
tehát tükre csupán – és nem forrása – minden szellemiségnek. A vaisja számára
a két felette álló kaszt adja meg azt, amit a Holdnak a Nap(5).
A mai harmadik-rend azonban az eredetinek a diabolikus ellentéte és
karikatúrája. Ahogyan a Hold elfordulva a Naptól (újholdkor) sötétté válik,
vagy méginkább amikor magát a Napot is eltakarja (napfogyatkozás), úgy
fordult el a harmadik rend a két legfelsőtől, és tette magát a hatalomban
azzá, ami a másik két fenső kaszt volt korábban; az uralmi struktúrában
ezzel tartós 'napfogyatkozást' idézve elő. Az ilyen módon démonivá vált
polgárság föld felé fordultságában a pénznek is valódi hatalmat akar adni,
de annak jelenlegi minőségtelen alaptermészete miatt ez is csak démoni
eszközökkel lehetséges: a pénzt funkciójának betöltése közben mesterségesen
gátolják; így ahelyett, hogy a cserét elősegítő tényező lenne, azt valamilyen
mértékben mindig a lehetséges optimumnál nehezebbé teszi, ezáltal
kap látszat-értéket, látszat-létet és látszat-minőséget, és valóságosnak
gondolt látszat- illetve ellen-hatalmat.
Az utóbbi 8-10 év során Magyarországon szemünk láttára fejlődött ki
a korábbi polgárság romjain ennek az osztálynak a jellemző új képviselője,
egy olyan típus, amely életvezetésében azt a destruktív, irracionális és
mégis logikusnak tűnő értékrendszert juttatja érvényre, mely első látásra
politikailag közömbös módon nyilatkozik meg. Ez utóbbi megállapítást az
támasztja alá, hogy ez a típus nem csak a baloldalon, hanem akár a szélsőjobboldali
körökben is megtalálható.
Míg a negyedik kaszt az életvezetése tekintetében semmiféle értékrendszert
nem állít, ilyesmiről nem tud, és nincs is igénye erre, a jelenleg domináns
harmadik rend – tagjainak intelligenciájához mérten öntudatosan vagy kevésbé
öntudatosan – megvalósít valamiféle értékrendszert, ami valójában és minden
szempontból ál-értékeken alapszik.
Ha röviden akarjuk megfogalmazni, a gazdasági haszon mindenek felettiségét
hirdetik. Ez azonban ma nem pusztán valamiféle elméletet jelent, hanem
olyan, az élet legkülönbözőbb területeire kiterjedő értékrendszert, melynek
végső motivációja a gazdasági haszon és érdek. Magyarországon a viszonylag
friss típus elé a nyugat-európai párja kerül követendő mintaként, egyáltalán
nem alaptalanul, mindazonáltal ami itt megvalósulni látszik, az vegytisztaságában
felülmúlja a nyugati megfelelőjét is.
Alapvetően jellemző erre a típusra, hogy a gazdasági haszon, mint hosszú
távon mindennel kapcsolatba kerülő és kapcsolatba hozott tényező – ezen
belül elsősorban a saját haszon szem előtt tartása – az, ami az életet
szervezi. Reális csak az, ami a gazdasági hasznosság szolgálatában van.
Ez odáig fajul, hogy ez ad értelmet még az erkölcsi, kulturális és egyéb
értékeknek is az életben(6) , s így lassan az élet minden
területe ennek rendelődik alá. Az ember okos és logikus viselkedése – e
típus értékrendszere szerint – akkor valósul meg igazán, ha a saját gazdasági
haszon mindenütt és mindenek előtt szem előtt van tartva, és nincs semmilyen
más érdek, ami a gazdasági hasznosságot előzné.
Tulajdonképpen (abszurd kifejezéssel) egy az életbe tökéletesen átültetett
'magán-szocializmus'-ról van szó, ami semmi mást nem ismer csak a "magán
javakat". A szokványos értelemben vett 'szocializmus' egyébként csak abban
különbözik ettől, hogy eszerint az lenne üdvös, ha a "közjó" kerülne rangsorban
a "magánjó" elé. Amellett, hogy indítékai ugyanolyan alacsonyrendű rétegekből
fakadnak, mint a jelenlegi individualista-egoista típus indítékai, még
a tömeg-individualitás legitimizáló demagógiájának proletár eszméjét is
megpróbálják e kérdésbe beolvasztani. Ha azonban ennek 'nemzeti-szocializmus'
változatára tekintünk, semmivel nem kapunk különb eredményt az előző kettőnél.
A két szélsőség között helyezkedik el, ahol a tömeg fogalma olyan csoportra
korlátozódik, melynek 'nemzeti' jellege miatt valahogy mégis az egoizmus
tud érvényesülni(7) .
Félretéve a nemzeti és egyéb szocializmusokat és pusztán az indítékokra
koncentrálva az első őszinte pillantásra kiderül, hogy amit ennek az életstílusnak
hívei oly logikusnak hirdetnek, az valójában egy pseudo-logika, melynek
nincs valódi érvénye. Kiderül ugyanis, hogy a gazdasági haszon sem bír
önmagából fakadó minőséggel, és mögötte mindig valamilyen további értéknek
kell lennie, hogy a hasznosság eldönthető legyen – meghatározható legyen,
hogy tulajdonképpen mi miért hasznos.
Látható tehát, hogy ennek az életformának végső alapja olyan valami,
ami nem hordozza önmaga okát, mindig valami szerinti – secundum quid. Ha
viszont a háttérben ezt a meghatározó pontot próbáljuk feltárni, ez mindig
homályban marad; vagy nincs is tudatosítva, vagy titokban van tartva –
de ennek ellenére meghatározó marad.
Ma a mai degenerált polgárság nem tűr maga felett semmilyen tekintélyt,
nincs sem papság (bráhmana-kaszt), sem arisztokrácia vagy nemesség (ksatrija-kaszt).
Az államban és az életben nincs fensőbb vonatkoztatási pont. A gazdasági
haszon ál-értéke öntörvényűvé, öncélúvá próbál válni, hogy ne legyen szüksége
fensőbb törvényre; de mivel mégis mindenképpen szüksége van valamilyen
önmagán kívül álló meghatározó erőre, a fensőbb törvényt elutasítva a démoni
erők kezébe kerül, mániák "vezetése" alá kerül, és teljességgel ismeretlen
és ellenőrizetlen célok szerint határozódik meg. Így végső soron a Satan
– vagy az ő szolgáinak – szolgálatába vetődik, és annak ellen-uralmát hozza
közelebb.
Miután a két fensőbb kaszt eltűnt a hatalombirtoklásból, így ássa meg
lassan és öntudatlanul a harmadik rend maradványa a saját sírját is, hogy
az összeomlás teljes lehessen. Így válik a gazdasági haszonra alapozott
élet mindenképpen a baloldal eszközévé.
Mészáros Dávid
vissza a honlapra
Lábjegyzetek:
(a szövegtörzsbe visszatérhet a VISSZA (BACK) gombbal)
1) bővebben lásd: László András: Tradicionalitás és létszemlélet
(Kötet kiadó, 1995) 197.o.
2) Egyébként Magyarországon a jelenlegi kormányzat és pártja
önmagát kimondottan e rend képviselőjeként definiálja.
3) René Guénon: A mennyiség uralma és az idők jelei (Szigeti)
99. o.
4) u.o. 100. o.
5) vagy az előző gondolathoz visszakanyarodva: amit a pénznek
az árú.
6) Ha valaki ma kinyit egy magyar nyelvű napilapot, mindenütt
megtalálhatja erre a konkrét példákat
7) Tisztában kell lenni azonban azzal, hogy a hitleri német nemzeti-szocializmusban
mindez meglehetősen nominális szinten jelent csak meg, és a valóság ennél
sokkal pozitívabb volt.
|