ULTRAJOBBOLDALISÁG MINT METIDEALIZMUS
Az előző két számunkban közölt tanulmány befejező része
Továbbra is felvetődik a kérdés: miért tekinthető az ultrajobboldaliság
metidealizmusnak (idealizmusok feletti idealizmusnak), és miért képezi
a metidealizmus az ultrajobboldaliság egyik kritériumát?
7. Az eddigiek összegzése
Az eddigieket összefoglalva, két igen fontos állítás nyert megállapítást
és került határozott kimondásra. Egyrészt állítjuk és fenntartjuk, bármely
más politikai beállítottságtól eltérően, az ultrajobboldaliság nem „dualizmuson”
alapul. A jobboldaliság és baloldaliság ellentétpár erőteljes fenntartása
és igenlése, s e megkülönböztetés gyakori alkalmazása itt nem egy végső
„dualitás”-akarás következménye, hanem azon időbeli és történetbeli sajátosságok
megkülönböztetése, amelyek közül az egyik akaratot, képességeket és minőségeket
mutat fel az egyetemes és transzcendens Egység és örökérvényűség vonatkozásában
(ez volna a jobboldaliság), míg a másik (a baloldaliság) semminemű erre
vonatkozó képességeket és minőségeket nem tud felmutatni, sőt, a valósággal
diametrálisan ellentétest értelmez és ideologiziál „egyetemes”, „szellemiség”
stb. alatt. Az ultrajobboldaliság azonban nem valósulhat meg csupán „ellenségképek”
és ellentétek kialakítása, fenntartása révén; ennek dominánssá majd kizárólagossá
válása mindenképpen az alapvető szellemi-ideológiai-cselekvési princípiumok
elvesztését, hiányát jelezné. Sajnos, meg lehet állapítani, hogy az általánosan
ismert XX. századi szélsőjobboldali irányzatoknak (pontosabban szélsőjobboldalinak
mondott irányzatoknak, hiszen egy mélyebb vizsgálódás már korántsem mutat
ezek eseteiben mindig és történelmileg folytonos szélsőjobboldaliságot)
az előbbi, az „ellenségképeken” alapuló dualizmus a végzetüket képezi:(1)
szellemi és cselekvési autonómiájuk elveszítését, annak a többféle méltóságnak
az elveszítését, amelyek az egyetemes és transzcendentális Egység örökérvényű
valóságtudatából és feltétlenségéből következnének, szemben a megosztottsággal.
Az ellentétek alapvetővé és elsődlegessé váló igenlésének vannak továbbrészletezhetően
káros következményei is, amiket írásunk korábbi részeiben szintén megjegyeztünk.
Vannak ellentétpárok, amelyek ősiek és perenniálisak: nem az egyik oldal
„kizárásán” alapulnak, s nem ezért jöttek létre. A politikai jobb- és baloldaliság
megkülönböztetésén alapuló ultrajobboldali szemlélet így nem vezethet oda,
hogy e tradicionális diádok (mint pl. Prakr(i)ti-Purusha, Hold-Nap, Kegyelem-Szigor,
„nedves út”-„száraz út” és így tovább) közül csupán az egyik „kvalifikáció”
váljék igeneltté, mert még ha ugyan e fundamentális pozitív ellentétpárok
között is mindig megállapítható egy határozott hierarchia, egy elsőbbség
és egy másodlagosság, akkor is, ezeknek a pozitív ellentétpároknak minden
egyes tagját „igenelni” kell, mert ez vezethet a diád voltukat meghaladó
primordiális szemlélethez és legmagasabb rendű szellemi állapothoz.(2)
Dilettantizmus tehát, nem kívánatos lemondás és hatalmas tévedések szülője
az, amivel egyes helyeken és szerzőknél találkozni: csupán például az ún.
„Jobb kéz útjával” azonosítani a jobboldaliságot. Ily módon, a XX. század
ultrajobboldali pozíciót képviselő szerzőinél jutott kifejeződésre az a
gondolat, hogy a tradicionális kozmológiákban és ezoterizmusban megjelenő
„kétoldaliság” egyik oldala (vagy tagja) sem utasítható el szimpla „értékítélet”
alapján. Ez pedig világosan kifejezi az ultrajobboldaliság nem-dualizmuson
alapuló voltát, annak ellenére vagy azzal együtt, hogy az időbeliség és
relativitás viszonylatában nyilvánvalóan létezhet diametrális szembenállás.
Másrészt, írásunk eddigi részeiben egy másik tévedést is támadnunk
kellett, nevezetesen azokét, akik különféle megfontolásokból (olykor talán
éppen a fentiekből levont teljességgel téves következtetések alapján) a
politikai jobb- és baloldaliság összeegyeztetésére törekszenek, a közöttük
lévő időbeli, természetbeli ellentét és feszültség indokolatlan kisebbítésére.
Sajnos, politikai aktivitásában még olyan kiváló tradicionális író is ennek
a tévedésnek, hibának és inkonzekvenciának az áldozata lett, mint Alekszandr
Dugin.(3) Az, hogy apolitikus vagy metapolitikai szinten,
a szigorúan princípiális, archetipikus kettősöket-párokat a transzcendentális
és metafizikai Egység bázisán állva fenntartjuk, semmiképpen nem zárja
és zárhatja ki azt, hogy politikai szinten, metapolitikai irányulással
a relativitás és történetiség viszonylatában áthidalhatatlan feszültségű
kettősséget, ellentétet (jobboldaliság-baloldaliság) konszideráljunk,(4)
s e konsziderációink alapján a közülük magasabb rendűnek megfelelő ontológiai,
világnézeti és gyakorlati irányulást alakítsunk ki. A politikai jobb- és
baloldaliság határozott megkülönböztetése és ebből következő (ontológiai
érvényű-kiterjesztésű) állásfoglalásunk az egyik „oldalon” - mégpedig a
jobboldalon -, nem jelenti azt, hogy szellemi síkon is a „kettősségben”
vagy „kettősségekben” hinnénk, hogy eme kettősség végcélunk lenne, kizárva
a metafizikai és mindent betetőző Egység megvalósíthatóságát. A politikai-ontológiai
jobb- és baloldaliság megkülönböztetésén éppen azért munkálkodunk, hogy
pontosan azt tárjuk fel és azt tartsuk fenn, amivel és amin keresztül ez
az Egység az állam- és társadalombeli lét vonatkozásai felől elérhető (jobboldaliság),
s másfelől azt, ami ennek az Egységnek az elérésében ugyanitt spirituális
értelemben diszkvalifikáló tényező (baloldaliság).
Megállapítottuk, hogy a jobb- és baloldaliság politikai-ontológiai
ellentétpár és a tradíciókban megjelenő „kétoldaliságok” szisztémái különbözőek.
A politikai jobb- és baloldal között sem egyformaság, sem ekvivalencia,
sem korrespondencia, sem közös konvergencia nincs, míg a tradicionális
diádok között noha egyformaság és ekvivalencia szintén nincs, komplementaritás
és korrespondencia van, s mindkét tag – együttesen – minden esetben egy
náluk magasabb, mindent betetőző „konvergenciára” utal. Az egyetlen megfeleltetés
e „kétféle megkülönböztetés” között így csakis a következő lehet: mindegyik
nem-dualizmuson alapulva állapítja meg a szembenálló minőségeket; a politikai
megkülönböztetés azonban azt hangsúlyozza, hogy a jobb- és baloldaliságnak
nincs közös szellemi princípiuma, míg a tradicionális kozmológiákban és
ezoterizmusban megjelenő megkülönböztetések többnyire éppen a megkülönböztetett
felek közös spirituális-metafizikai Princípiumára való „utalás” értelmében
(a kettőt meghaladó Egységük) lettek megalkotva. Kimondtuk: „az ultrajobboldaliságot
- par excellence és ideális értelemben - úgy fogtuk fel, mint ami e princípiumoknak
egyrészt együttes birtoklója és képviselője, másrészt pedig úgy, mint ami
egyes-egyedül képes e princípiumokat külön-külön oly módon képviselni,
hogy a partikularizációk önmagukban tökéletesek legyenek, de a két princípium
egységének se mondjanak ellent. ... Ezt a kétoldali teljességet pedig csak
az ultrajobboldaliság birtokolhatja anélkül, hogy valamiféle hamis középút,
mondjuk a politikai baloldaliság és jobboldaliság összebékítésének romboló
és illuzórius gondolata egy pillanatig is felvetődne.”(5)
Mindezek együttes értelmében az ultrajobboldaliság politikai
színtéren mindazt fedi, ami a nem-dualizmus alapján állva határozza meg
a szélsőséges és lényeges különbségeket; ami ily módon szabadon és a transzcendens
Egység tudatában különbözteti meg radikálisan a dolgokat (ellenségeit,
szövetségeseit, céljait stb.); és végül, ami a szellemi és archetipikus
diádok-kettősségek tekintetében – de csakis itt – mindkettő védelmét és
képviseletét tudja jelenteni. Amíg a baloldaliság az archetipikus diádok
viszonylatának a tekintetében „nem felel meg semminek”(6),
nem felel meg egyik oldalnak sem (tehát nem feleltethető meg például egyértelműen
Prakr(i)tinek sem, a tiszta „lunaritásnak”, a „nedves útnak” stb. sem), és
amíg a szélsőjobboldaliság vagy jobboldaliság ezen tradicionális és princípiális
kettősségek alsóbb minőségei ellenében tudott csak kidolgozni egy reakciót
(„szoláris oldal”, „Szigor” stb., az előbb említett „lunaritás”, vagy a
„Kegyelem” princípiuma ellenében), addig az ultrajobboldaliság jelenléte
ezen analogikus megfelelések tudatos felismerésén és tökéletesítésén alapul.
Ennek az irányzatnak elméleti alapjai a XX. században Julius Evolánál váltak
megfogalmazottá és összeszedetté, de folytonossága megmutatkozik abban
a láncban, amit itt a Platón-Dante-Campanella-De Maistre-Metternich-Evola-László
nevekkel jelzünk. E lánc minden tagja külön-külön kikristályosította és
személyében egyesítette azokat a princípiális-archetipikus diádokat, amelyeknek
szempontjait és analógiáit - mint az ultrajobboldaliságra jellemző ismérveket
és törekvéseket – jelen tanulmányunk korábbi részeibe belevettük.
8. Filozófiai megfelelések
Aki az eddigieket megértette, annak számára már ezek a gondolatok sem
csupán „felfokozott idealizmust” képviseltek. A metidealizmusnak ennél
elsődlegesebb szó szerinti értelme az, hogy ténylegesen az idealizmusok
felettiből jövő idealizmus. Az ultrajobboldaliságnak ez az itteni vezérgondolatot
képező definiálása azonban további megvilágítást és magyarázatokat kíván.
A mai korban, a XX. század végén, világszerte egyértelmű és vitathatatlan
tény a baloldaliság elsőbbsége és dominánssá váltsága. Ha valakinek más
tekintetben volnának illúziói, elegendő ezekre megjegyeznünk azt, hogy
ma a harmadik és negyedik rend (kaszt) az uralkodó, de legesleginkább a
negyedik, a „munkások”, az egykori szolgák kasztja,(7)
továbbá jegyezzük meg azt, hogy ha mindazon embereket megkérdeznék politikai
hovatartozásukról, akik egyébként nem vallanak színt, majdnem bizonyosnak
vehető, hogy „inkább a baloldal”-t választanák. A mai embertípus – csaknem
kizárólagosan – tehát olyan munkás-szolga, akinek nincs ura. És az is akar
lenni. Ha pontosabbak szeretnénk lenni, márpedig ennek mindig van értelme,
akkor azt mondhatjuk, hogy minden baloldaliság olyan munkás-szolga dominancia
igenlése, melynek ál-urai vagy fantom urai vannak. A jobboldaliság márpedig
összeegyeztethetetlen a feltörekedni engedett vagy magára hagyott negyedik
és harmadik renddel, a legitim tekintélyek hiányával és az utóbbiból következően
minden hamis tekintélyelvűséggel és ál-uralommal.
Ha e harmadik és negyedik rend és a mai ál-urak, ál-elit gondolkodásmódját
egyetlen filozófiai jellegű kifejezéssel lehet csak jellemeznünk, azt kell
mondani, hogy ma a kollektivizmus a legelterjedtebb irányulás(8)
- pontosan az, ami a baloldalt mindig is jellemezte: gazdasági, mechanikus,
materialista és pszeudo-morális kollektivizmus - minden eszmény és gondolat
mögött. Ősi rend keresése és figyelembevétele nélkül mindenkinek megszabni,
hogy mi a jó és mi a rossz, voltaképpeni tekintélyek figyelembevétele nélkül
önkényesen megmondani és elterjeszteni, hogy mi a helyes államforma, hogy
mi a transzcendens, mi a szellemi és mi az egyetemes, mindenek elé helyezni
a gyakorlati és gazdasági szempontot, s mégis azt állítani, hogy mi vagyunk
azok, akik megmondhatjuk, mi szellemi és mi nem - csak néhány fontos példa
az ál-elit által vezetett posztproletár polgárság kollektivizmusára. A
baloldaliság az állandó „kollektív szempont”-jai révén és a merőben pragmatikusra
redukált racionalizmusa(9) révén egyszersmind azonban
irracionalista is, hiszen nem hihetjük, normálisan és logikusan nem lehet
abban hinni, hogy a gyakorlatiság, a gazdaság, a polgári „jóízlés” és a
semmitmondó érzelmesség révén értelemgazdag világ fenntartható. Itt, ezen
a ponton, ugyanakkor abba a problémába ütközünk, hogy mind a kollektivizmus,
mind az irracionalizmus a ma „jobboldaliaknak” nevezetteket is jellemzi,
noha ott ezeknek más megnyilvánulási formáival találkozni.
A definíció szerinti első jobboldaliak – mint De Maistre, Bonald,
Burke(10) – eseteiben ez azonban még nem volt így, ők:
racionálisak, realisták és idealisták voltak. Ez a három irányulás, ahogy
kizárja a kollektivizmust és az irracionalizmust, úgy nem zárta ki – és
nem zárja ki ma sem – egymást.(11) A tényleges és voltaképpeni
jobboldaliság – lévén szemben áll a baloldalisággal – soha nem lehet kollektivista,
sem pedig irracionalista(12). Ellenben idealista, s egyfelől
kritikus módon, másfelől transzcendenciára irányulóan realista, reális.
A racionális elvárásokat pedig a szó eredeti értelmében (ratio) kell teljesítenie
(nem válhat pragmatistává ezen a vonalon).
Az irracionalizmushoz és egyszersmind a kollektivizmushoz vezető,
mai „jobboldalt” érintő említett problematika elsősorban és minden más
előtt az idealizmussal, annak téves és (az előbbiek értelmében véve) hiányos
megvalósulásával kapcsolatos. Ez az egyik fontos lépés, ami az ultrajobboldaliságban
– éppen metidealizmusa révén – korrigálttá vált.
Mint tudjuk, az idealizmus – eleget téve racionális elvárásoknak
is – egyszerre reális (valós) és szupraracionális (ész feletti) irányultságot
takar. Minden magasabb eszme, cél, valóság, értelem fenntartását. Az az
idealizmus azonban, amely megnyilvánított formájában nem tesz eleget a
ráció kívánalmainak, vagy éppen túlságosan a racionalizmusra apellál, eredetében
nem tiszta. Korlátolt és ösztönös – következésképpen nem is ideális. Ha
az idealizmus eredetében irracionális, kifejezetten racionalista-pragmatista,
vagy kollektivista befolyások működnek közre (avagy ezek keveréke, amelyek
egyébként mind-mind a baloldaliság fentebb látott jellemzői), az idealizmus
eltorzul és átfordul: gyakorlatilag bárminek a szolgálatába állíthatóvá
válik, megszűnik annak lenni, ami. A New Age-„misztikával” és népszerű-okkultizmussal
összezavart „jobboldali” irodalom, vagy a merőben kollektív „hiedelmekre”
épített (legyenek azok akár biológiai, akár társadalmi jellegűek) ál-jobboldali
tömegeszmék, így, a nyilvánvalóbban baloldali fejleményekkel egyetemben,
megpecsételik az emberi élet és világ sorsát, tragédiájának mechanizmusait
elindítva - megcsúfolva a gyógyír voltán messze felül álló idealitás-idealizmus
tisztaságát és lehetőségeit, amely mind a mai napig a jobboldaliságban
jelentkezik igazán.
Metidealizmusával az ultrajobboldaliság egy restaurációt visz
végbe nemcsak az eszmék és az irányulások síkján, hanem az eszményekhez
való belső viszony és méltóság síkján is (melyeket a világ sorsa mindig
csak követ).(13) A „jobboldali idealizmus” fenntartása
mellett, a voltaképpeni ultrajobboldaliság egy „kontrollt” gyakorol idealizmusa
alatt, kontrollt, amely nemcsak külső korrekciókban, hanem mindenekelőtt
a tudat figyelésében és megtisztításában nyilatkozik meg, bármi, bármilyen
intenzitással menjen is benne végbe. Ez teremti meg számára az igazi benső,
majd külső perspektívákat. Előbb a benső, majd a külső síkon ez a metideális,
az idealizmusok feletti status realizálásával jár együtt, ahonnan valaha
minden tiszta, igazi és eredeti aktív idealizmus a világba leszármazott,
hogy ott azután involúciójának útját kezdje meg járni.
9. Elmélet és gyakorlat. Az elmélet és a gyakorlat problémája
ultrajobboldali nézőpontból
(Az ideális valóság elsőbbsége, mint ultrajobboldaliság)
„ A Tudat: királyság”
Ezzel az elméleti és úgymond eszmetörténet-kritikai irányulással, ami
az ultrajobboldaliságot igazán markánssá teszi, az saját eszméihez való
benső viszonya: egy meghitt, intim, szoros, értelmi viszony, amely ennek
következéseképpen radikális világban való megjelentetésük és képviseletük
tekintetében. Nem szabad félreérteni ezt a radikalizmust: a radikalizmusnak
máskülönben semmi értelme nincs a számunkra, ha ez az eszméinkkel, létszemléleti,
világnézeti és politikai alapelveinkkel való csaknem leírhatatlan benső
kapcsolatunk nincs meg, nincs kialakítva és a világban való intranszigencia
nem ennek az egyenes következménye.
De nem szabad félreérteni ezt a "benső kapcsolatot" sem: nem
csupán profán értelemben vett "értelmi" viszonyulásról van szó. Amikor
azt mondjuk, a világon a legmegfelelőbb - következésképpen egyetlen igazán
fenső legitimitással bíró - államforma az abszolút, teokratikus és autokratikus
birodalmi monarchia, társadalmi és gazdasági tekintetben pedig a feudalizmus,
akkor ezt ultrajobboldaliként, igazán ultrajobboldaliként akkor tudjuk
kimondani, ha mindehhez a politikai szintet megelőző és felülmúló ontológiai
tapasztalatiság, tapasztaltság is hozzájárul, vagyis nemcsak logikailag
fogtuk fel a királyság-monarchizmus-imperializmus messzemenő értelmét,
hanem már tapasztaltuk is életünkben, tudatformáinkban azt, hogy mit jelent
az Isten- és Ön-autonómia-elvű uralom máshoz képest; nem csak érzéki értelemben
tapasztaltuk, hogy milyen többé-kevésbé normális módon tudnak az emberek
meghatározott területek (kvázi-feudumok) felett rendelkezni, míg ellenben
a meg nem határozott, "mindent szabad" gazdálkodás és tulajdonlás esetükben
hova vezet.
Az ultrajobboldaliság metidealizmuson alapuló voltát ilyen módon
az képezi, hogy a politikai alapelvek a nekik megfelelő ontológiai (lét-
és életbeli, élethez és léthez kapcsolódó) tapasztalatok bázisáról vannak
megalkotva, igazolva és képviselve.
Ebben az értelemben a helyes (és saját keretei között abszolút,
legmagasabb) politikai elvek megtalálása, az úgynevezett helyes "elmélet"
megtalálása: csaknem mindent jelent. Megfoghatatlan és leírhatatlan képességgel
megragadva és átélve az "elméletet" a maga valóságában, az "elmélet" és
a "gyakorlat" között támasztott szakadék nagyon is mondvacsinálttá és mesterségessé
válik. Semmit nem ért az, aki azt mondja, hogy az ultrajobb alapelvei (lásd
A Kard-Kereszt-Korona Szövetség ideológiai alapjai) "túlságosan idealisztikusak"
és "elérhetetlenek". Semmit sem. Szellemi nézőpontból (márpedig minden
politikai irányzatnak szellemi alapokon állónak kellene lennie) megragadva
az "elmélet"-et ugyanis kiderül, hogy az "elmélet" egyúttal "gyakorlat" is.
Az "idealitás" - ha megvalósítják és fenntartják - "realitás" is. Sőt,
számunkra, nem csak normálisabb, de reálisabb realitás is, mint például
az "időbeli" realitások, a "mai" realitásokhoz való kétségtelen és minden
tekintetben vett elsőbbségéről nem is beszélve.
Akárhogy legyen is, az eszmékhez való viszony tekintetében ennek
felismerése és gyakorlása az, ami az ultrajobboldaliságnak megfelel.(14)
Ez világítja meg azt, ami a metidealizmus. Az ultrajobb arcvonalszerű,
politikai-mozgalmi jellegű hívei természetszerűleg egyszerűen át is vehetik
az ultrajobboldali politikai alapelveket. Az "elit elit-jének vagy csúcsának"
azonban azok igazságát az élet és a lét más területein is tapasztalni kell,
a fent említett ontológiai és tudati tapasztalatiság szintjén kell tudomást
szerezniük a legtökéletesebb politikai alapelvek mély igazságáról és fontosságáról.
Mindez a legszebb, legtökéletesebb eszmék, s az azokat képviselő idealizmus
felettivé (15) is tesz.
Horváth Róbert
vissza a honlapra
Lábjegyzetek:
1.) Bizonyos tények formájában erről a végzetről számolt be Kórleónisz
Miklós két írása ("Európa okkult földrajza. Titkos »okkult rendek« a XX.
század végének Európájában", továbbá "Pontosítások »Az ördög hét tornya«
témájához"). Lásd, Pannon Front folyóirat, 13. szám 21. old. 2. hasáb 2.
bek., 14. szám 36. old. 2. hasáb 2. bek.
2.) Ezen teljes állapot tekintetében lásd az általunk Boccacciotól
idézett, Szolónnak tulajdonított gondolatokat: Sacrum Imperium folyóirat,
III. szám, 18. o.
3.) Lásd, Alekszandr Dugin: A Világkormány ideológiája, in: Pannon
Front folyóirat, 12. szám, 12. old. 2. hasáb 7. bek. Nem azt kell mondani,
hogy nekünk gazdaságilag "balosaknak" kell lennünk, hanem azt, hogy amit
a "gazdasági jobboldaliság" fogalma alatt értenek (kapitalizmus, szabad
piacgazdaság stb.) az valójában nem jobboldali. Következésképpen nekünk
gazdaságilag is jobboldalinak kell lennünk, megalkotva és megtalálva azt,
ami valóban jobboldali gazdaságilag, nem pedig pusztán a szélsőbalhoz viszonyítva
(kommunizmus), "relatíve" az. Mellesleg, ami Dugin baloldallal való együttműködéseit
illeti, másutt megjegyzi, "azt azonban elutasítják, hogy mindezt doktrinális,
ideológiai alapelvvé tegyék". Lásd, Alekszandr Dugin: Az Eurázsia vita
és a nacionalizmus apológiája, in: Doktrínák és alternatívák................5.
o.
4.) "A baloldaliság és a jobboldaliság között centristának lenni: voltaképpen
baloldaliság, és magához a Centrumhoz nincs semmi köze. A centralitas,
az axialitas, a polaritas a traditionalis dextroconservativitassal, annak
alapelveivel állnak a legszorosabb vonatkozásban, s nem hozhatók összefüggésbe
az álláspontot nem igazán foglaló lagymatag baloldalisággal." László András;
Sacrum Imperium folyóirat, III. szám, 7. o.
5.) Sacrum Imperium folyóirat, III. szám, 17. o.
6.) Lásd, Sacrum Imperium folyóirat, II. szám, 22-23. o., "A távoli
analógiák" rész, baloldaliságra vonatkozó bekezdés, továbbá u. o., 19.
o., 2-3. bek.
7.) A harmadik kaszt uralmáról azért beszélhetünk igazán kevéssé, mert
ennek (vaisyák kasztja) az európai értelemben vett "polgárság" nem pontosan
a megfelelője. Az igazat megvallva, a nyugati értelemben vett, középkor utáni
polgárság mindig is egy a súdrák (tehát szolgák) és a vaisyák kasztja közötti
keveréket képviselt.
8.) Az ezt megelőző fázist az individualizmus korszakai képviselik,
ami főként az ún. "harmadik rend" hatalomra kerülésének időszakára tehetőek
(polgári forradalmak), illetve korábban a harciasság nem legmagasabb képviselőinek
korszakaira.
9.) Észre kell vennünk, hogy a francia forradalom "győztes eszméi"
révén egy Arisztotelész utáni, új típusú "racionalizmus" vette kezdetét.
10.) Magyar nyelven lásd, Joseph de Maistre: A Pápáról, Budapest 1867.
és Edmund Burke: Töprengések a francia forradalomról, Atlantisz, Budapest
1990.
11.) "Főképpen nem kell olyan ellentétről ábrándozni, amilyet a modern
filozófusok szeretnek felállítani az »ideális« és a »reális« között...".
René Guénon: Az ember sorsa a Védánta szerint, Farkas, Budapest 1998, 114.
o.
12.) Ha csak "irracionalizmus" alatt, teljesen hibásan használva a szót, nem racionalizmus-felettiséget (helyesen: "szupraracionalizmus"-t)
értenek. Lásd e tekintetben, Kórleónisz Miklós: Szélsőjobboldaliság és
irracionalizmus, in: Pannon Front folyóirat, 11. szám, 18-19. o.
13.) A filozófiailag is jelentkező irányulások és a politikai irányultságok
bővebb megfeleltetései tekintetében lásd "Politika és élet (A jobboldaliság
lényegéről)" című írásunkat (Hunnia folyóirat, 51. szám 21. o.).
14.) Szigorú ultrajobboldali nézőpontból ugyanis - például - nem csak
annak amit igenlünk kell "királyi"-nak lennie, hanem annak is, sőt "mikrokozmikus"
nézőpontból elsődlegesen annak, aki igenel. A leghelyesebb esetben ez utóbbit
követi egy, az "igenlő" természetének pontosan megfelelő, "igenelt" elv
megtalálása, amit azután a saját maga számára alapelvvé tesz. Mindez rendkívüli
fontosságú megjegyzés a részünkről, máskülönben, vagyis az előbb vázolt
"metidealizmus" nélkülözése következtében, minden eszme ki van és ki lesz
téve annak, amit az eszmények involúciójának lehet nevezni és tapasztalni.
15.) Egészen pontosan szolipszisztiko-mágikus módon "felettivé", hiszen
az idealizmus feletti status, vagy a jelen tanulmány elején nevezett transzcendentális
Egység állapota mágikus módon, egy reális illúzió, az illuzórius realitások
mágiája értelmében gyakran megbomlik, s nekünk ezen ultrajobboldaliság
által képviselt Egység újramegvalósításáért újra meg újra harcba kell indulnunk.
Az Egység megbomlásának illúziói és mágiája azonban nem lépik túl a szolipszisztikus
kereteket. Emlékezzünk arra, amit a Bhagavad Gítá elején Ardzsuna mond:
"A két tábor között a középen, óh Változatlan, állítsd meg harci szekerem"
(I. 21.). Majd arra, amit amikor Ardzsuna csügged, Krishna mond: "Honnan
e csüggedés a veszélyekkel teli helyzetben Ardzsuna? Méltatlan az (anárya)
hozzád, bezárja előtted az eget és szégyent hoz rád. (...) Azokért búsulsz,
akikért búsulni nincs okod". (II. 2., 11.) Lásd még, II. 12. és 13-53.
vissza a honlapra |