Birodalom, Ellenbirodalom és a Harmadik út illúziója
A 20. század – ez a politikailag is tisztán modern század – tulajdonképpen
az I. világháború alatt kezdődött el Nyugaton. Az, amit az 1789-es forradalom
megpróbált, de nem tudott tartósan az életbe vinni, 1917-18 körül – úgy
tűnik – végérvényesen megjelent az emberi világban, már nem csupán a politikai
ideológia és a világnézet területén, hanem a gyakorlatban is. Érdekes módon
ez a folyamat párhuzamosan zajlott le egy másikkal: Európából kivonult
a (legalábbis berendezkedés szempontjából) tisztán jobboldali gyakorlat,
és visszaszorult az ideológia területére.
A két világháború közötti időszak teljes ideológiai és világnézeti
összezavarodottságot mutat. A nemzeti és nemzetközi (nacionális – internacionális)
az a két alapszó, ami meghatározóvá vált a politikai életben, méghozzá
e két fogalomnak sohasem tisztán jobboldali, hanem mindig a baloldaliság
által érintett vagy teljesen baloldali értelmében. Az, amit az I. világháború
előtt pl. az Osztrák-Magyar Monarchia képviselt, már csak néhány teoretikai
műben tudott megjelenni: ez a birodalmi eszme, melyet minden ókori tradícionális
birodalom képviselt, de elsősorban az európai kultúrára koncentrálva leginkább
a Római Birodalom.
A birodalmi eszme az, amelyet az Osztrák-Magyar Monarchia megszűnésével
mintha elfelejtettek volna – pedig egyedül ez képes valódi egységet teremteni
Európa nemzetei között; olyan egységet, amely – Evola szavaival élve –
nem egy aggregátumhoz, hanem egy organizmushoz hasonlít, ahol az egység
részei nem halott alkatrészek, hanem olyanok, mint egy élőlény egészséges
szervei. Nem kétséges, hogy a jelenleg megvalósulni látszó „Európai Unió”
– mivel pusztán gazdasági szempontok alapján szerveződik – a halott alkatrészekből
összerakott aggregátumhoz hasonlítható, hiszen nélkülöz minden olyan eszmét,
amely a részeit képező országok és nemzetek feletti szellemi vagy akárcsak
kultúrális középpontot, egy orientációs pontot tudna nyújtani; tehát hiányzik
minden, ami nemzetfeletti, ezért a kapcsolódási pontot az adja, ami nemzet
alatti.
*
Az I. világháború után a birodalmi eszme nem éledt föl, a kérdés azonban
megoldatlan maradt. A politikai erők e kihívásra két választ fogalmaztak
meg a 20. század Európájában: egy sötét, a kortendenciáknak megfelelő,
a Kali-Yugával kollaboráló választ és irányultságot, és egy ezzel ellentétes
– és elsősorban pusztán ezzel ellentétes – megoldást, megfogalmazatlanul
hagyva (sőt néha támadva!) azt, ami a lényegi többlet lehetett volna. Ez
utóbbi a II. világháború ún. „vesztes” (1) oldalán
álló államok ideológiájához tartozik.
A sötétség ellen-birodalmának ideológiája tulajdonképpen az, amit ma
az emberiség előremutatónak, progresszívnek tart, mert minden elképzelhető
csatornán ennek az ideológiának a megfogalmazásai és gyakorlati alkalmazásai
hömpölyögnek felé. Ennek az ideológiának alapelemei az 1789-es forradalom
demagógiáján alapulnak – szabadság, egyenlőség, testvériség – amely ízig-vérig
a modernitás sajátja lett, még akkor is, ha bizonyos „még modernebb” és
„még felvilágosultabb” körök ezeket az eszméket nominálisan tagadják. Ez
utóbbiak által képviselt tendenciák, melyek az „ideológia mentesség” pszeudo-ideológiájának
vonalába esnek, tulajdonképpen előrevetítik azokat a végletekig eltompult
emberi állapotokat, melyeknek szükségük van még néhány évtizedre ahhoz,
hogy általánossá váljanak.
Mivel hiányzik minden nemzet-feletti, partikularitások-feletti, valóban
szellemi középpont, amely a nemzeteket és partikularitásokat felülről tudná
összekapcsolni, szükségszerű, hogy e nacionál-kultúrális eltérések – mint
minőségi különbségek – első lépésben lényegtelennek – vagy akár nemlétezőnek
legyenek kihirdetve, hogy később valóban el is tűnjenek. Ellenkező esetben
olyan tényezőkké válnak, amelyek könnyen felboríthatják azt a látszólagos
és langymeleg békét, ami egy ilyen ellen-birodalom határain belül ingatag
módon létrejöhet.
Az egyenlőség-elvből azonban nem csak az internacionalizmus és kozmopolitizmus
következik, hanem a rasszok, nemek, hatalmi és vagyoni eltérések megszüntetése
is. A folyamat a vele analógiában lévő fizikai fogalom, az entrópia maximumra
törekvés törvényének leképeződése az ember szellemi-lelki világában. A
két jelenség közötti különbség mégis jelentős: a fizikai törvény, a Kali-yuga
fizikájára vonatkozik, és olyan jelenségként könyvelhető el, amely nemigen
változtatható meg az általános emberi nívón. A szellemi-lelki entrópia
törvénye azonban nem törvény, csak egy káros lappangó lehetőség, ami –
ideológiaként bedobva a világba – az emberiség ellenállásra képtelen része
esetében a lehetőségből könnyen aktualitássá válik. A folyamat ekkor feltartóztathatatlanul
megindul, és felgyorsul. Azonban ennek a folyamatnak tulajdonképpen
még az elején – már a 21. században – az ember általános lelki-szellemi
nívója olyan mély lesz, hogy semmiféle nagyobb egységet – még egy gazdaságon
alapuló látszat birodalom fenntartását sem lehet majd kivitelezni, viszont
mindennek a szétbomlása nagyon könnyen fog végbemenni. Így a modern világ
jelenkori ostoba próbálkozásai saját maguk ássák meg sírjukat – amelyből
természetesen nem lehet feltámadás.
*
A másik válasz, amely a II. világháborúban vereséget szenvedett, és
amelynek képviselőit és ideológiáját tűzzel-vassal kiirtották, és gyakran
még ma is irtják, elsősorban az indogermán népeknek a válasza volt. Világosan
kell látni azonban, hogy csak a valóban és tisztán jobboldali birodalomeszme
nevezhető nemzetfelettinek, olyan ideális berendezkedésnek, amelynek esetében
nem merülhetne fel a baloldali nacionalizmus kérdése, és ahol a kon- ill.
transznacionalizmus dominanciája mellett egy elsősorban szellemi alapokon
álló hierarchia valósulna meg – a hierarchia, amely a 14. századtól kezdve
pontosan a baloldali nacionalizmus ellenséges célpontja volt.
Tény, hogy azok a kísérletek, amelyek Németországban vagy Olaszországban
hatalomra jutottak, fertőzöttek voltak a modernitástól és baloldaliságtól.
Az internacionalizmussal szemben álló nacionalizmusuk, erőteljesen baloldali
nacionalizmus volt. Mégis meg kell állapítani, hogy ezek a berendezkedések
olyan lehetőségeket hordoztak, amelyek miatt – tradícionális szempontból
is – pozitív válaszokként értékelhetőek.
Olaszország esetében ott lebegett a Római Birodalom ideája – igaz többé-kevésbé
nominális szinten, amelyből azonban nem lett volna teljesen lehetetlen
a maga tisztaságában kikristályosítani az eredeti eszméket, ahogyan ez
meg is valósult a teoretika szintjén, elsősorban Julius Evola esetében.(2)
Németországban – mint a Német-Római Szent Birodalom utódjában – az
ideológia síkján ugyanez sokkal kevésbé volt jelen, de az a lendület, ami
tulajdonképpen egy nem kellően meghatározott cél felé tartott, és amit
Codreanu az életerő princípiumának nevezett, olyan hordozót adhatott volna,
amely a megfelelő irányítás mellett a tisztán jobboldali eszmékhez sokkal
közelebb álló célok megvalósítását kezdhette volna meg.
Határozottan el kell tehát utasítani minden olyan nézetet, amely a
két világháború közötti tengelyhatalmakat kizárólag a modernitás és a felforgatás
eszközeként akarja látni.
*
Nos, ami Magyarországot illeti, ez a kérdés a történelemből ismert ambivalens
körülmények következtében, talán itt okozta és okozza a legnagyobb zavarodottságot.
Ugyanis azok a körök Magyarországon, amelyek a baloldal ideológiája által
irányított ellen-birodalmi berendezkedést elutasítják, nem tudnak és tudtak
egyetérteni abban, amit ezzel szemben perspektívaként szeretnének állítani.
Az a válasz ugyanis, melyet a fasisztoid, nemzeti-szocialisztoid irányzatok
adtak Európában, baloldali nacionalista, de mindenképpen indo-germán dominanciájú
felhangjaik miatt Magyarországon nem válthattak és válthatnak ki maradéktalan
egyetértést (3) – még akkor sem, ha ez a tény a gyakorlatban
esetleg semmiféle hátrányt sem jelentett volna a magyarok számára. A „harmadik-út”
keresését ezért elsősorban az európai szélsőjobboldaliságba beszűrődött
baloldali-ellenbaloldali elemek indokolják. Azonban e kérdés meghatározó
momentuma az, hogy a „harmadik út” keresői éppúgy modern, és ezért a legjobb
esetben ellen-baloldali megoldásokat tudnak meglátni, amelyek valójában
nem többek puszta illúziónál. A harmadik-út egyik alapvető tényezője a
német-ellenesség, amelynek eredete nagyon könnyen elképzelhető, hogy azokból
a körökből fakad, akik egyúttal a Habsburg-ellenességet is erősíteni akarták.
Ezek a tendenciák ugyanis mind az I. világháború utáni trianoni határok
megtartását tűzik ki célként: egyrészt a sértett központi hatalmak erői
közötti jóviszonyt akarták megszüntetni, másrészt a nemzetek felett összhangot
teremteni képes dinasztiát negligálni.
A harmadik utas próbálkozók látva elsősorban a német nacionalizmust,
egy független út kialakítását célozták meg, ez azonban a gyakorlatban kimerült
a másik két "út" bátortalan kritizálásában, és számtalan saját irányzatuk
egymással szembeni ellenségeskedésében. A tény az, hogy ezek az áramlatok
ma még kevésbé tudnak hasznavehető válaszokat adni.(4)
*
Ezzel szemben az ultrajobboldal számára – minden nemzeti kötöttség nélkül
– egy „ultrajobboldali harmadik út” felvetésének indítékait azok
a baloldali-ellenbaloldali beszűrődések és hiányok szolgáltatják, amelyek
a két világháború közötti szélsőjobboldali berendezkedéseket jellemezték.
Ez a fentebbiektől különböző válasz a tisztán jobboldali, tehát valóságos
birodalom eszméjében rejlik, amelynek vizsgálatához kevés az elmúlt évezred
történelmi távlata, hiszen a Német-Római Szent Birodalom – mint ennek az
ideának legfőbb reprezentánsa – csak rendkívül rövid időszakokra tudott
megvalósulni, és a maga teljében nem is volt képes kibontakozni – annak
ellenére, hogy ezt az eszmét mindvégig életben tartotta, és hordozta. A
szem előtt tartandó alapelv azonban az, hogy egy eszme nem a történelmi
esetlegességek árnyékában ítélendő meg, hanem mint idea – és ez utóbbi
nagyon távol áll bármiféle „utópizmus”-tól.
A tradícionális Magyar Királyság eszméjével természetesen tökéletes
harmóniába hozható az Európai Birodalom eszméje – ahol a Királyság egy
még nagyobb egység részévé válik, nem feloldódva abban, hanem szervesen
bekapcsolódva abba. Azok a törekvések, amelyek Árpád óta majdnem minden
legitim magyar királyt jellemeznek, mind egy ilyen kapcsolódási igényt
árulnak el. Történelmi visszatekintést ilyen keretek között természetesen
nem lehet adni, de érdemes két alakot kiemelni királyaink sorából,
akik nem az adekvát birodalmi eszme képviselői.
Az egyik elhajlást Orseolo I. Péter képviseli, aki Magyarországot rövid
időre német hűbérré tette, és ezzel a magyar királyság természetes és tradícionális
kereteinek feloldását kezdte meg. A másik elhajlás reprezentánsa I. Mátyás,
aki köztudottan nyugati irányba próbált terjeszkedni, az organikus birodalom
kialakításának lehetőségeit méginkább megnehezítve.
A Habsburg házra és uralkodásuk évszázadaira tekintve, ultrajobboldali
történelmi megítélésük egyértelműen pozitív. Mint magyar királyok kétségtelenül
legitim uralkodók voltak, mint német-római ill. később osztrák császárok,
a legtöbb esetben a tiszta birodalmi eszme hívei. A Magyarországon szinte
hagyományossá vált elszakadási küzdelmek hajtórugója elsősorban az oligarchikus
deviáció volt, ami elsődlegesen a királyság princípiumát támadta, destruktív
hatásai azonban a birodalmi eszmét is érintették. Ahogyan már máshol is
kifejtésre került, az elszakadási mozgalmak nem jelentettek általános magyar
törekvést, hiszen a legjobbak mindig a királyhűség és a birodalmi eszme
mellett álltak. Csak néhány nevet megemlítve: Esterházy PáI herceg,
Pálffy Móric gróf, Apponyi György gróf, idősebb Dessewffy Arisztid gróf,
Dessewffy Emil gróf, Széchen Antal gróf, Zichy Hermann gróf.
*
Tény, hogy a tökéletes birodalom megvalósítása sohasem volt és sohasem
lesz képtelenség, de ma már szinte lehetetlenség. Azonban a szellemi megvalósítás
rendjében – bár mellőzhetetlen a földi emberi világ figyelembevétele –
nem az aktuálpolitikai valószínűségeknek van meghatározó súlya. Ez azonban
elvezet a politika és metapolitika területéről.
Mészáros Dávid
vissza a honlapra
Lábjegyzetek
1.) Itt meg kell jegyezni, hogy e kifejezést most csak pragmatikus okokból
használtuk, ugyanis le kell számolni azzal a tévedéssel, hogy a II. világháborúban
az ún. „győztes” fél valóban győzött volna. Tulajdonképpen a II. világháború
kimenetele az egész világ számára tragikus volt – elsősorban szellemi szempontból,
de (nem bocsátkozva ennek igazolásába) ugyanannyira materiális-gazdasági
szempontból is.
2.) ld. pl. Julius Evola könyveit: Lázadás a modern világ ellen (Kötet
kiadó); Imperialismo Pagano; illetve cikkeit: Európa és az organikus eszme
(Sacrum Imperium II.); Az Európa-mythos hordozói (Sacrum Imperium III.);
Orientációk (Athanor könyvek, Stella Maris Kiadó 1998.); A birodalom spirituális
előfeltételei (Pannon Front 10.);
3.) Ha jelen időben beszélünk, akkor persze valószínűleg azon kevesek
közül, akiknél egyáltalán mérlegre kerül ez a kérdés, az elutasító vélemény
hátterében a legtöbbször inkább a jelenleg hatalmi pozícióban lévő "győzőktől"
való félelem a meghatározó "érv".
4.) Egyébként ha egy ilyen mai "magyar" irányzatot szemügyre veszünk,
a legtöbb esetben kiderül, hogy – pontosan a korlátolt szemléleti mód,
és a kilátástalan helyzet miatt – misztikus és irracionális elemeket visz
bele eszméibe, amelyekkel a dicső múlt vagy a még nagyszerűbb jövő képtelenül
glorifikált fantázia-képeit festik meg, hogy a jelenre vonatkozó lesújtó
helyzetről és tanácstalanságukról elterelhessék a figyelmet. Az ilyen irányzatok
népszerűsége a jobboldali-ellenbaloldali-nemzeti stb. körökben szükségszerűen
sokkal nagyobb, mint azoké, amelyek a valódi helyzetet akarják feltárni
és megoldani – és ez a tény a helyzetet csak még súlyosabbá teszi.
vissza a honlapra
|