A kegyetlen báró*
F. Ossendowsky Állatok, emberek és istenek című könyve, amelynek
olasz fordítása éppen most áll az újbóli kiadás előtt, már 1924-ben, megjelenésekor
széles körben ismertté vált. Ebben Ossendowsky Közép-Ázsián keresztül –
a bolsevikokat elkerülendő – 1921-1922-ben tett kalandos és viszontagságos
utazásának beszámolója keltett figyelmet, valamint azok a részek is, amelyek
egy általa megismert kivételes személyiséggel, Ungern Sternberg báróval
foglalkoznak, és amelyekben a hallomásból ismert Világkirályról tesz
említést. E helyütt mindkét témát érinteni kívánjuk.
Ungern Sternberg körül Ázsiában majdhogynem mítosz teremtődött, olyannyira,
hogy Mongólia egyes templomaiban őt mint a hadisten megtestesülését tisztelték.
Németül róla Én parancsolok (Ich befele) címmel egy rejtélyes életrajz
is íródott, miközben személyéről bizonyos érdekességeket a francia Etudes
Traditionelles folyóirat jelentetett meg, melyeket hadseregének tüzérségi
parancsnoka adott közre. Mi magunk Sternbergről közvetlenül a bátyjától
halottunk, aki egy tragikus sors áldozata kellett, hogy legyen: miután
a bolsevikok elől menekülve, Ázsián keresztül a legkülönfélébb romantikus
viszontagságok közepette elérte Európát, őt és feleségét Bécs 1945-ben
történt megszállásakor egy eszétvesztett házmester megölte.
Ungern Sternberg egy ősi, viking eredetű, Baltikumbeli családból származott.
A bolsevik forradalom kitörésekor orosz tisztként néhány lovasosztag parancsnoka
volt, amelyek fokozatosan terebélyesedve, később egy igazi és valódi hadsereggé
váltak. Ezzel a hadsereggel Ungern az orosz felforgatás ellen az utolsókig
kívánt harcolni. Működését Tibetből irányította: Tibetet a megszálló kínaiaktól
megszabadította, s a felszabadított Dalai Lámával közeli kapcsolatba lépett.
Az ilyen fordulatot vett események addig jutottak, hogy a folytonosan
vereséget szenvedő bolsevikok komolyan aggódni kezdtek, és arra kényszerültek,
hogy az úgynevezett vörös Napóleon-t, Blucher generálist felhasználva
nagyszabású hadjáratot szervezzenek.
Egyes csehszlovák alakulatok áruló hűtlensége folytán Ungern-nek fordulatos
események után el kellett buknia. Ungern utolsó óráiról egymásnak ellentmondó
információk állnak csak rendelkezésre, semmi pontosat sem lehet tudni.
Mindenesetre állítólag biztosan tudta, hogy életének mikor fog vége szakadni,
mint ahogy például előre látott bizonyos körülményeket is: azt, hogy meg
fog sebesülni, miként ez a durgai támadás közben meg is történt.
E helyütt Sternberg két jellegzetességére érdemes figyelmet szentelni.
Az egyik az ő személyiségére vonatkozik, amelyben sajátos vonások keveredtek.
Kivételes tekintéllyel és határtalan bátorsággal bíró ember volt, aki egyúttal
a bolsevikokkal, a halálos ellenségeivel szemben kegyetlen és kérlelhetetlen
volt. Innét ered az a név, amit ő kapott: kegyetlen báró.
Állítólag egy nagy szenvedély minden emberi vonást kiégetett benne,
s nem hagyott meg mást, mint egy, az élettel és halállal nem törődő erőt.
Ezzel együtt csaknem misztikus vonások voltak jelen benne. Még mielőtt
Ázsiába ment volna, a buddhizmust gyakorolta (ami egyáltalán nem szűkíthető
le egy humanitárius és morális doktrínára), és a tibeti tradíció képviselőivel
meglévő kapcsolatai a fent említett események keretében sem pusztán a külsőleges,
politikai és katonai területre korlátozódtak. Bizonyos természetfeletti
képességekkel is rendelkezett: beszéltek például a sajátos éleslátásáról,
ami számára lehetővé tette, hogy mások lelkében pontosan olyan tisztán
olvasson, mint ahogy valaki a fizikai dolgokat észleli.
A másik sajátosság arra az eszmére vonatkozik, amit Ungern akart megvalósítani.
A bolsevizmus elleni harcnak egy nagyon széles körű akciót kellett volna
felébresztenie, Ungern szerint ugyanis a bolsevizmus nem egy önmagában
álló jelenség, hanem a nyugati civilizáció egészében már jó ideje zajló
involutív folyamatok végső, elkerülhetetlen következménye. Miként már Metternich,
ő maga is – helyesen – hitt a világfelforgatás francia forradalom időszakától
működő különféle szakaszai és formái közti folytonosságban. Nos, Ungern
szerint a reakciónak Keletről kellett volna kiindulnia, arról a Keletről,
amely saját spirituális tradícióihoz hű maradt és a küszöbön álló fenyegetés
ellen egységet alkothatott volna – hogy így legyen képes a modern világ
elleni fellépésre. A bolsevizmus elsöprése és Oroszország felszabadítása
lett volna az első feladat.
Egyébként érdekes, hogy egyes kellőképpen szavahihető források szerint
amikor Ungern Tibet felszabadítója és védője lett, egy ilyen tervvel összefüggésben
titkos kapcsolatra lépett az alapvető tradícionális erők képviselőivel,
nemcsak az indiaiakkal, hanem a japánokkal és az iszlám hagyomány vezetőivel
is. A materializmustól és felforgatástól még nem érintett világ eme deffenzív
és offenzív összefogásához kellett volna fokozatosan eljutni.
Térjünk át most a másik témára, az úgynevezett Világkirály problémájára.
Ossendowsky utalt arra, hogy Közép-Ázsia lámái és vezetői egy Agharttának
hívott, rejtélyes iníciatikus centrum létezéséről, a Világkirály lakhelyéről
számoltak be neki. Ez a föld alatt lenne és a kapcsolatot a föld összes
területével földrészek és óceánok alatt húzódó földalatti csatornák segítségével
tartaná. Ahogy azonban e beszámolók Ossendowskyhoz eljutottak, nem egyszer
képzeletszülte vonásokat hordoztak. René Guénon érdeme, hogy a Világkirály
című könyvében(1) fényt derített eme elbeszélések valódi tartalmára,
arról a jelentőségteljes tényről sem felejtkezve meg, hogy Saint-Yves d'Alveydre
La mission des Indes című, 1910-ben a szerző halála után megjelent munkájában
– amit Ossendowsky minden bizonnyal nem ismert – ugyanarról a rejtélyes
centrumról tesz említést.
Elsősorban az nyert tisztázást, hogy a földalatti hely-et (amit ha
nem pusztán szellemek laknak, már a szálláshelyek és az élelmezés problémája
miatt is nehezen lehet értelmezni) inkább egy láthatatlan centrum-ként
kell kezelni. Ami pedig az állítólag itt élő Világkirály-t illeti, a
világ illetve a történelem láthatatlan irányítására és szabályozására lenne
ő hivatva, ami különféle szellemi influenciákat működésbe léptetve, a székhelyét
mintegy háttérbeli centrumot a föld különféle országaival összekötő földalatti
csatornák révén történne.
Ha viszont mindezt valaki konkrétabban akarja érteni, a tényleges hatások
tekintetében komoly problémák merülnek fel. Arról van szó ugyanis, hogy
a planétánk által jelenleg nyújtott képet nagyon kevéssé lehet összefüggésbe
hozni e Világkirály létezésével és befolyásaival, ha ez utóbbiakat pozitívakként
és helyreállítóakként tételezzük fel.
A lámák ezzel kapcsolatban Ossendowskynak a következőt mondották: A
világkirály az emberek előtt akkor fog feltűnni, amikor számára eljön az
a pillanat, hogy a jókat a gonoszok ellen vezesse a harcban. De ez az idő
még nem jött el. Az emberiség leggonoszabbjai még nem születtek meg. Nos,
mindebben egy, a középkortól kezdve Nyugaton is ismert tradícionális téma
bukkan fel.
Különösen érdekes tehát, hogy Ossendowskynak Tibetben a lámák és az
itteni országok vezetői ezoterikus tanításokra utalva hasonló eszméket
fejtettek ki. Továbbá az a meglehetősen egyszerű mód, amellyel Ossendowsky
saját vándorlásainak elbeszélésébe a hallottakat belefoglalja, arra enged
következtetni, hogy egyáltalán nem egyéni kitalációról van szó.
Julius Evola
(ford.: Németh Norbert)
lábjegyzetek:
* Megjelent a Roma című kiadvány 1973. február 9-i számában.
1.) René Guénon: A Világkirály; Farkas Lőrincz Imre Kiadó 1993.; ford.:
Baranyi Tibor Imre.
vissza a honlapra
|