A KARD, A KERESZT ÉS A KORONA
A SZENT BIRODALOM
A kard, a kereszt és a korona a történelem és a tradicionális
politika kulcstényezői, és egyszersmind szimbólumai. Sajnos, ha ma azt
mondjuk: szimbólum – ez alatt azt értik: kevesebb a valóságnál 1.). Esetleg
tudják, hogy a szimbólum egy tárgynál több, ám azt gondolják, azért mégsem
valóság. E megközelítés azonban csaknem diametrális ellentétét képezi
annak, ami egy szimbólum voltaképpeni jelentése és értelme. A szimbólum
ugyanis egyszerre konkrétum és több is minden konkrétumnál – legyen az
tárgyi, vagy fogalmi 2.) –, több minden tárgyi valóságnál: a legmagasabb
rendű, legtisztább valóságok létét közvetíti a számunkra. A tények feletti
világgal kapcsol össze, a puszta fogalmak feletti világgal, valóságokkal,
ahol nem kis idők kis valóságai uralkodnak. A szimbólum egy magasabb
valóság képe. Mint ilyen, azzal az egyetemesebb léttel azonosul, amelyet
összefoglalva – mint szimbólum – egy sajátos, érzékelhető módon megjelenít. 3.);
A tradicionális szimbólumok fontosak, mert mindaz, amit megjelenítenek,
mindaz számunkra valóságosabb a mai és a mindennapi realitásnál.
A kard, a kereszt, a korona nemcsak történelmi és politikai tényezők,
hanem a történelem és a politika legmagasabb rendű minőségeinek, legmagasabb
rendű valóságainak, létformáinak a kifejezői.
Ezen legmagasabb rendű minőségek, valóságok, állapotok mindig
túlmutatnak a történelmen és a politikán. Szimbólumaikkal együtt, e minőségek
a kulcsok ahhoz, hogy meghaladhassuk a történelmet-történelmiséget-történetbeliséget.
Más szavakkal (melyek ugyanezen meghaladást jelentik): a történelem és
politika legmagasabb rendű minőségei, állapotai – és ezeknek szimbólumai
– teszik lehetővé, hogy szakrális formában, szakrális arcában és szakrális
szerepében valósítsuk meg a politikát és a történelmiséget.
Mind a kard, mind a kereszt, mind a korona olyan alapvető kvalitásokra
utalnak tehát, amelyek segítségével egy teljesen anyagiság, dologiság feletti,
egyetemes rendű valóság elérhető (a történelem és politika felől is). Ennek
a valóságnak a megvalósítását, elérését segíteni: ez ugyanis a történelem
és a politika egyetlen szakrális funkciója.
Mint a történelemhez és a politikához, pontosabban ezek szakrális
szerepéhez kapcsolódó kulcstényezők – a kard, a kereszt és a korona mindenekelőtt
a kasztokkal vagy varnákkal áll szoros kapcsolatban.
A kasztok vagy varnák (színek) a természetfelettinek az állam
és az ember vonatkozásában való, különböző szellemi intenzitású megnyilvánulásai. 4.)
E megnyilvánulások egy olyan kaszt feletti nem-kasztból vagy kaszt
feletti kasztból (ativarna) indulnak ki, amely magát a természetfelettiség
állapotát képviseli a kasztok és az államiság viszonylatában. Az ativarna
állapotából különböző kasztok létesülnek, amelyek a természetfelettiséget
egyre csőkkenő intenzitással fejezik ki az állam és az azon belüli emberi
funkciók világában.
A kard – ebben a megközelítésben – a ksatriya, vagyis a harcosi
kasztot jelenti. A kereszt a bráhmana, vagyis a – nem pusztán nyugati értelemben
vett – papi kasztot. A korona magát az ativarnát, azon valóságot, ami
a kasztokhoz tartozó jellegzetes tudatállapotokat, létformákat mind meghaladja
– hiszen éppen ezért nyilvánulhat meg belőle mind a négy rend (avagy, egy
más felfogás szerint, a két legmagasabb).
Mindez analógiában áll a tér – időn és téren kívül álló, éppen
ezért metafizikalitást képviselő – pontból való megnyilvánulásának három
alapformájával, módjával is, amelyek: egyenes, kereszt (négy, illetve hat
irány) és gömb. Amikor a megnyilvánulás világa a gömb tökéletességének
és totalitásának a szintjén realizált, a pont metafizikai kezdete tér vissza,
áll újra helyre. Az öröklét pont-ja, ezért különös benső kapcsolatban
áll a koronával, a gömb szimbólumával. A gömb (és a vele analógiában álló
korona) úgy is mondhatnánk, hogy a pont mindent felőlelő és mindent betetéző
természetfeletti voltának egyfajta ontológiai verifikációja. A gömbszerűség,
amely minden egyenes és kereszt valamennyi megsokszorozódását felöleli,
csak a pontból, csak a pont – a középpont és a pólus – tudatában lehetséges.
A korona, végső soron, ezért az örök és metafizikai pontot illeti, avagy
– ami a kasztok viszonylatában ezt képviseli – az ativarnát.
E gondolatok a gömbszerűséget politikai-történelmi relációban
egyes egyedül képviselő birodalmiságnak a metafizikalitással ténylegesen
fennálló –és egyetlen– kapcsolatát mutatják.
A kasztok feletti valóságban, noha az valamennyi lehetséges állapotot
magában foglalja, nincs aktualizált emberi létállapot. A kaszt feletti
kaszt vagy kaszt feletti nem-kaszt szimbóluma (sőt egyik neve) Indiában
ezért a hattyú (hamsa) volt: egy ember-feletti tisztaságú, szépségű
és ragyogású szabad állat. Néhány hattyú-fajta egyébként vörös csőrű
és fekete lábú; valamennyi a létállapotok teljességét szimbolizáló hosszú,
kecses nyakkal és a létállapotok teljességét is meghaladó, azokat repítő
széles fehér szárnyakkal bír. Olyan szellemi-természetfölötti méltóság
ez, amelynek ha emberként fognánk fel, akkor az előkelő brahmana-i szellemi
tudatállapotok is csak a jobb kezét képeznék, míg ezen emberalakúnak
felfogott tiszta tudatosság bal kezét a legmagasabb harcosi képességek
alkotnák. A kaszt feletti kaszthoz vagy nem-kaszthoz (ativarna) tartozó
valóságban magában tehát mind a papi, mind a legmagasabb harcosi minőségek,
képességek tökéletesen realizáltan és egyesítve, ezeket külön-külön véve
pedig meghaladottan vannak. Kaszt-felettiség csakis ezeknek – kizárólag
természetfelettiben aktualizálható – közös princípiumában valósul meg.
Némely tradicionális hindu szent szöveg és felfogás alapján,
a ksatriya kaszt nem az ativarnából ered, nem abban gyökerezik, hanem a
bráhmanából. Ez a kijelentés azt akarja kifejezni: a harc legmagasabb értelme
szellemi, tradicionális szellemi értékek fennmaradásáért vívott harc, minden
más harc ez után és – végső soron – ebből következik; mivel a szellemiség
a bráhmana kaszt örökségét képezi, így a ksatriyák kasztját és harciasságát
a lehető legkülönfélébb módokon a bárhmanáknak kell alárendelni. A kard,
e felfogás értelmében, a maga mértani stilizációja szerint, hangsúlyozottan
a kereszt része.
A kard a kereszt viszonylatában kétségtelenül teljességet nyer,
azonban jegyezzük meg, hogy önmagában is fontos minőséget mutat fel. A
brahmana kaszt eredeti funkciója – pontosan eredeténél fogva – sem önnön
kasztja kizárólagosságának a hirdetése, hanem – ideálisan-tradicionálisan
– az ativarna lehetőségének-valóságának a természeti, történelmi, állami
stb. keretek között való képviselete. Miként a kereszt is a középponton
alapul, a brahmana kasztnak is önmaga természetfeletti középpontjára (pont,
ativarna) kell rámutatnia (ami a maga teljes megnyilvánulásában szemlélve
gömb). A ponton alapul ugyanis a kereszt létének metafizikai értelme. Ativarna
nélkül nem volna lehetséges a brahmana léte sem. A kereszt szárainak irányai
a pont teljességét próbálják meg kibontani, kifejezni – végletesen különböző
módon, különböző aspektusok szerint feltárni annak tökéletességét.
A bráhmana: ativarna alászállása, ativarna kegye, mégpedig
az ativarnának a megnyilvánulás felé – az önnön megnyilvánulás feletti
voltához képest részleges világ vagy lehetőség felé – fordulása értelmében.
Minthogy az ativarna léte – metafizikai léte – elsődlegesen azonban nem
a világ, a megnyilvánulás világainak tagadásán alapul, a bráhmana kaszt
megnyilvánulása ezért nemcsak egy hanyatlási folyamat kezdete, hanem –
az ativarna szempontjából nézve – dicsőséges szellemi momentum is, legalábbis
mindaddig, amíg a bráhmana varna nem önnön kaszt szerinti mivoltát, hanem
pontosan ativarnát képviseli. Nem csak úgy lehet ugyanis szemlélni, hogy
ezen első varnával már elhagyottá vált a tiszta öröklét birodalma (aeternitas)
és megjelenik az idő (először perennitas formájában, majd egyre determinálóbban),
hanem úgy is, hogy egy igazi bráhmana, az ativarna, vagyis a kaszt-felettiség
állapotának dicsőségét hivatott képviselni még a relativitás (tér és
idő) világában is.
Azt mondtuk, a kard nem szükségképpen csak a kereszt vonatkozásában
nyer értelmet. Volt olyan felfogás, miszerint a kereszt maga is két kard. 5.)
A kardot ezenkívül olykor keresztként is használták. Ahol a harcosi kvalitás
legmagasabb, legtisztább, legprincipiálisabb vonatkozásai érvényesültek,
ott, azon harcosnak – az általános helyzettől eltérő értelemben – nem
volt szüksége egy külön bráhmanára, papra. Clairvaux-i Szent Bernát is
beszélt egy a világi lovagtól 6.) megkülönböztetett harcosról, akinek
alakját ő főként a templomos lovagokban látta megvalósulni. Principiálisan
nézve, a ksatriyának valóban szüksége van egy brahmanára (szellemi útmutatásra),
van azonban a ksatriya kaszton belül egy olyan típus, amely – egyes felfogások
értelmében – a bráhmana mellett szintén közvetlenül az ativarna megnyilvánulása
(alászállása, kegye, mindennemű bűnbeesés nélküli tette, a teremtés
világában való ön-kvalifikációja). Ez pedig a bráhmanák és ksatriyák közé
helyezett, de önálló, külön kasztnak nem minősülő rájanya, vagyis a királyi,
a dinasztikus nagyságrendű harcos típusa, amelyet úgy kell felfognunk mint
egy, a lényegi bráhmana-i kvalitással tökéletesen harmóniában álló, bráhmana-i
kvalitásokat tökéletesen elismerő, tudásuk ellen nem lázadó, magasabb és
szellemibb ksatriya minőségnek a birtoklója. (Olyan principiális minőségé,
amely a maga kvalitás volta ellenére a természetfelettiséghez kapcsolódik).
Ez a minőség a harciasság és a tett ősformájának örökségével kapcsolatos,
amely – felfogásunk szerint – a bráhmana varnával tökéletesen egyidőben,
azzal párhazamosan születettnek is felfogható. (Ebben az értelemben óvatosan
kell a bráhmana kaszt alá helyezni.) 7.) Ily módon helyes volna a ksatriyát
nem a bráhmana fiúgyermekeként (e nézőpont szerint leánygyermeke a vaisya,
a harmadik árya kaszt képviselője) felfogni, hanem pontosan e rájanya,
a királyi harcos gyermekeként.
Egy rájanya kezében a kard – hasonlóképpen mint földi koronája
– az égi, nem-múló birodalom reastaurációjának az eszköze. Kezében a kard
– mértani szimbolizmust követve – bár továbbra is a kereszt teljességének
része, mégis annak legfőbb részének felel meg: a kereszt vertikális ágának.
Ezenkívül, kezében nem csak abban az értelemben két élű fegyver, hogy
őt is elpusztíthatja; az ő kezében tökéletes kettős hatalom is: úgyszólván
éle és lapja is van: öl és isteni kegyelmet gyakorol, köt és old, pusztít
és lovaggá üt, halállal és élettel is megmérettet.
Három dolog igazolja vissza azt, hogy a rájanya-kvalitás teljesen
harmóniában álló és párhuzamos a bráhmana-i alapminőséggel. Egyrészt, minden
nagy bráhmana rendelkezett a hősi tett ősformájával, amit az áldozatok
végzésének kötelezettségében figyelhetünk meg. Másrészt, az avatárák a
hindu doktrínák szerint váltakozva bölcs és harcosi-hősi alakok voltak.
Harmadrészt, a civilizációk eredetével kapcsolatos kétféle lehetőség is
igazolja a rájanyák fontosságát: a korai civilizációk 1. bráhmana-közösségek
körül szerveződnek, 2. királyságok körül szerveződnek. 8.) Mindenesetre,
egyébként magának a tiszta logikának a nyelve is azt kívánja, hogy legalább
kétféle – mégpedig egymástól komolyan különböző – legyen az, amiben a
kvalitások feletti, metafizikai ativarna valóság a természeti világban
magát megnyilvánítja. Az ativarna állapothoz ily módon az út is legalább
kétféle, s az két különböző primordiális kvalitásban nyilvánítja meg magát, 9.)
amelyeket önmagában egyesít, és amelyek valóban csakis őbenne, az ativarna-i
állapotban egyesülnek. Zárójelben jegyezhetnénk meg, hogy volt felfogás,
miszerint mind a négy kaszt egyszerre jelent meg. 10.) Eszerint csak az
a problematikus, hogy az idők folyamán egyre alsóbb kasztok kerültek túlsúlyba,
majd uralomra, a magasabbak fokozatos eltűnése mellett. Anélkül, hogy
ezt a lehetőséget – és főként egyszerre való létesülésük értelmét – kizárnánk,
itt és most egy másik szempontot tartunk szem előtt, nevezetesen a kasztok
fokozatos létesülését, ahol is az alacsonyabb rendű kasztok később jelennek
meg. Éppen ezért tartjuk fontosnak leszögezni, hogy ebből a szempontból,
egy rájanya nem a bráhmana varnából ered, hanem azzal metafizikailag egyenértékű,
és egyszerre – mint mondtuk nem feltétlenül dramatikus alászállást képviselve
a metafizikai valósághoz képest – jelennek meg az ativarna névvel illetett
valóságból és állapotból. 11.)
A három szóban forgó szimbólum közül a leginkább metafizikai
a Korona szimbóluma, amely végső soron Brahma, avagy a Brahmával azonos
Átmá Koronája. A kereszt a papi, a bráhmana kaszt keresztje. A kard pedig,
a ksatriya, a harcosi-lovagi kaszt kardja. A királyi-harcossal (rájanya)
azon korona feleltethető meg, amely korona pontos földi mása a tiszta kaszt-felettiség
(ativarna) Koronájának. 12.) A rájanya koronája ily módon egy mása az
abszolút állapothoz társított égi Koronának.
Itt kell megjegyeznünk azt, hogy egy rájanya szempontjából az
égi és a földi korona nem választható teljesen szét. Az, hogy az utóbbi
az előbbi mása, itt – és eredetileg – egyáltalán nem egy megmásulás
értelmében vetődik fel. Azt jelenti: egy Korona van, amire emlékeztetőleg
– és csakis ezért – van egy másik is. Az égi Korona akkor áll a rájanyával
szoros kapcsolatban, amennyiben az igazi rájanya: vagyis amennyiben van
földi koronája. (Ezenkívül: egyáltalán nem tagadja a kereszt értelmét,
uralja a kard útját járókat, továbbá – a bráhmanához hasonlóan – tud
arról, hogy az ő királyi koronája, Brahma-Átmá, a par excellence Ativarna
égi Koronája vonatkozásában nyeri el voltaképpeni értelmét.) A rájanya
azonban csak úgy érheti el az ativarna, az égi Korona birtokosának állapotát,
ha igazán király, ha földi királyságát úgy éli meg, mintha az az égi királyság
volna.
Ezért hamisak azok a nyugati spekulációk, amelyek teljesen el
kívánják választani egymástól az égi és a földi királyságot. Ezért van
értelme minden földi királyság-monarchia-birodalom megtartásának, ezek
léte meghosszabításának, és lehető legméltóbb, csúcson való bevégzésének.
Ezt a tudás és a szemlélődés útját járó embernek is látnia kell,
értékítéletébe bele kell, hogy foglalja mindennek igazságát, különben a
teljes értékű, igazi szellemi ember mércéjét nem üti meg. Itt van ugyanis
a földi királyságok értelme. Egy rájanya számára királysága nem csupán
földi. – Itt látható meg a ghibellinizmus mély, szellemi, sőt: ezoterikus
értelme, ezenkívül a királyságok sorsának és a monarchizmusnak Nyugaton
tulajdonított nagy fontosság egyedüli metafizikai értelme és súlya.
*
A kard, a kereszt és a Korona szimbólumai tehát – többek között – egy
hierarchikus relációt tárnak fel a ksatriya, a bráhmana és a metafizikai
célt megjelenítő ativarna között; továbbá – a megfeleltetések e vonalán
– felvetik a kardot a Koronával közvetlenül összekapcsoló, rájanya által
megtestesített valóságot, lét- és tudatállapotot is (amelynek tényleges
képviselői, a bráhmanák után, leghamarabb tűnnek le a történelem színpadáról).
A kard mellé kereszt, egy bráhmana-i útmutatás szükséges – földből
nyert fémekből kovácsolják. Ahhoz például, hogy a harcosokra jellemző
határhelyzetek felkeresésése a maga teljes értelmében megértett, és ilyen
mód teljes mélységében megvalósított legyen, a bráhmana-i tudás elengedhetetlen.
Kivételt – bizonyos értelemben – egyedül a rájanya esete képez, aki a
szükséges papi-egyházi-bölcseleti influenciákkal – azok tisztelete révén
– egyfelől rendelkezik, másfelől pedig megfelelő más erőkkel tudja azokat
helyettesíteni.
A kard, a kereszt és a korona tehát nemcsak egymástól elkülönülő
fundamentális emberi-történelmi-politikai minőségek, funkciók szimbólumai,
hanem organikusan egymásra épülő kvalitásokéi is, amelyeknek organikus
és hierarchikus egysége a – történelmi monarchiákat összekapcsoló – Szent
Birodalom ideája által kifejezett tökéletes valóságot képezi. 13.)
A kard, a kereszt és a korona mindemmellett önmagukban, – a fentieknek
megfelelően – külön-külön is szimbólumai az archetipikus, ősi, égi Imperiummal
való öszszekapcsolódás képességeinek.
Amennyiben külön-külön is ezen metafizikai jelentőségű Imperium
realizálásának az eszközei: az Imperium Sacrum felállításának vagy fenntartásának
a lehetősége megnő.
*
Hol egyesül tehát a három fentiekben részletezett fő alapkvalitás?
Hol vannak egységben? Ez a kérdés azért is fontos, mert tulajdonképpen
ezen egység – és annak megvalósulási helye – révén éri el egy birodalom
a maga legmagasabb értelmében vett birodalmi szentségét, a primordiális
Imperium Sacrum fokát.
Első pillantásra lehetetlennek tűnik történelmi-politikai realitásokat,
mondjuk az Osztrák-Magyar Monarchiát szellemi-metafizikai realitással összefüggésbe
hozni. Ez azonban nem teljesen igaz. Fentebb már láttuk hogyan kapcsolódnak
történelmi tényezők benső szellemi minőségekhez, amelyek pedig ténylegesen
a metafizikai realitásban hordozzák közös princípiumukat. A történelmi
és a tradicionális politikai tényezőket jelentős benső szellemi kvalitásokra
visszavezetve eljuthatunk oda, hogy ezek a történelmi-politikai tényezők
számunkra önnön elveszített szellemi kvalitásainkat idézik fel. E felidézés
– az immár szellemi jelentésű történelmi-politikai tényezőkkel való foglalkozás
segítségével – gyakorivá, huzamossá, majd csaknem folytonossá válhat. A
kitüntetett és példaértékű történelmi-politikai tényezők átváltoznak számunkra
az általunk rajtuk keresztül feleleveníteni kívánt, újra magunkénak akart
szellemi képességeink (állapotaink) tükörképeivé. Ez a szellemiség kultusza,
a szellemi állapotok és minőségek kultusza politikai-történelmi realitások
jelentésein keresztül. Nem csupán objektív értelemű kultusz, hanem mindenekelőtt
a magunk szellemi intenzitásának-képességeinek-állapotainak a kultusza.
A természetfölötti, a metafizikai irány – számunkra – ezek közös metszéspontjában
kereshető.
Amennyire ez a mai korban egyáltalán még lehetséges, meg kell
találnunk azokat a valamire még használható minőségeket, amelyek bennünk
a vaisya, a ksatriya és a bráhmana széttöredezett maradványai, és tényleges
tiszteletben tartanunk, tényleges kultuszban kell részesítenünk az ezek
közötti eredeti viszonyt. A nagy történeti királyságokat és monarchiákat
ezeknek a minőségeknek a megnyilvánulása, spontán kultusza és hierarchikus
egysége tette naggyá. A történelmi birodalmak közös szellemi alapját képező,
ideális Imperium Sacrumban ezek a minőségek pedig egy tökéletesen tudatos
módon egyesülnek.
Ami ezen égi Imperium primordiális szentségét illeti, a Brihadáranyaka-upanishad
ezzel kapcsolatban a következőket mondja: Ki a papságot az Önvalón kívül
tudja: a papságot elveszíti az. Ki a harcosi rangot az Önvalón kívül tudja:
a harcosi rangot elveszíti az. Ki a világokat az Önvalón kívül tudja:
a világokat elveszíti az. (...) A papság, a harcosi rang, a világok, az
istenek, az egyéni lelkek, a mindenség nem más, mint ezen Önvaló. 14.)
Ezért illeti tehát a Korona a Brahmával azonos Átmát. Ő a par excellence
ativarna, ahonnan mindezen kvalitások meg tudnak jelenni – és végül, a
Brahmával azonos Önvaló az, ahol az összes varna tökéletesen és egészen
meghaladott. Játivarnásramávastháviáebhyo’pi so’parah – Bizony játik,
varnák, életszakaszok (ásrama) és a négy állapot megkülönböztetései fölött
áll Az. 15.) Ezen Önvaló az égi és örök Imperium maga.
A földi birodalmak és különösen az ezek alapját képező, valamennyit
egybekapcsoló, kasztokat hierarchikusan és organikusan egyesítő, Imperium
Sacrum szentsége abban áll, hogy az Önvaló teljességét, az Istenséggel
azonos Önvaló önmagának elegendő voltát idézik fel, testesítik meg.
Minden történelmi birodalom is többé-kevésbé visszatükröz valamit
– adott keretek között – az Átmá egyetemességéből, aki-ami Brahmával,
az Istenséggel azonos. Az uralkodó az Önvaló (Önmagam) szabadságát és önmagára
alapozottságát; a pap szintén szabadságát, aszkézisét és a belőle fakadó
tudást; a harcos: a számtalan hozzá vezető fontos áldozatot; a birodalom
maga – népek, nemzetek sokaságával – pedig teljességét. Ha volna ilyen
monarchiánk, tanulmányunkat most Szent Bernát szavaival zárhatnánk: ...
a földi város időbeli dicsősége nem homályosítja el égi párjának dicsőségét,
hanem inkább felkészít arra, legalábbis addig amíg nem veszítjük szem elől,
hogy az egyik a másik képe...
*
László András némrégiben néhány gondolatot írt a történelmi imperiumok-monarchiák
elkerülhetetlen bukásáról, múlandóságáról. 16.)
Mialatt az ember a monarchia jobbításáért, vagy ha nincs monarchia
magáért a tényleges monarchia létéért küzd, e konkrét monarchia, vagy az
érte való harc megélhető úgy is, mint ami mindenre, a teljes mindenségre
kiterjed.
A monarchia kultusza – a maga mély, kifinomult és aktív átélésében
– magában foglalhat egy nem-megnyilvánult világokra kiterjedő Imperiumot
is. A konkrét monarchia szellemi kultusza – kontemplatív magasságaiban
– tehát még ezekre a tartományokra is kiterjesztheti az Imperiumot. 17.)
Amikor az ember meghal, a halál válságában is tovább él életének
ez a munkája. A halálfolyamatokban, azokkal szemben is megnyilvánulhat
ugyanaz az organikus, rendező, vagy úgyszólván bekebelező elv, melyek
az ember életében monarchia iránti hűségének és munkálkodásának értelmi
és szívbéli alapjait képezték. A semmitől való általános félelem helyét
azon munkájának továbbélése töltheti ki, amellyel a tényleges monarchia
határait korábban az ég, a nem-megnyilvánult irányába is kiterjesztette.
Monarchiája így – bizonyos értelemben – fennmarad vele a halálban is. Ez
számára halál feletti győzelem – melynek felszabadító ereje beláthatatlan
jelentőségű.
Mindezen megjegyzések válaszok például azon buddhista köröknek
is, akik a buddhista tradíció néhány jellegzetességére alapozva – és ezekkel
politikailag nem csekély mértékben visszaélve – azt állították, hogy
minden, ami birodalom-szerű, a szellem számára megkötöttséget jelent
(minthogy a buddhista hagyományban e szó néha ilyen vonatkozásban bukkan
fel, csakúgy mint a hinduizmus alsóbb lókákról szóló tanításaiban). Nem
szabadna azonban elfelejteni, hogy Nyugaton az Imperium nemcsak mint a
forma, hanem – és elsősorban – mint a teljesség kifejezője jelent meg,
amelyet könnyű átvinni a szellemi-metafizikai síkra. Ily módon, ami azon
vádat illeti, hogy minden, ami forma, az metafizikailag megkötöttség,
nos, erre azt kell válaszolnunk, hogy egy monarchia mérvadó rétegei a formák
vonatkozásában éppenséggel nem mást tettek, mint hogy egy forma-teremtő
pozíción keresztül éppen a forma-feletti-re összpontosítottak – amely
forma-felettiség a természetfölötti elidegeníthetetlen velejárója is.
Horváth Róbert
Lábjegyzetek
1.) Hasonlóképpen van mindazzal, ami teória és teoretikus, idea
és ideális, holott mindezek, a szimbólumokhoz hasonlóan, egyszersmind
valóságok is, mégpedig az úgynevezett konkrétumoknál magasabb rendű valóságok;
már amennyiben van persze valaki, aki ezen vonatkozásukat átéli.
2.) Minthogy minden jelentős fogalom egyszersmind szimbólum is.
3.) A szimbólum (symbolon) etimológiai jelentése: az, ami összevetegyesít
(kifejez, hitelesít). Ez az összeill(eszt)és és egyesítés lényegében
a szimbólum két aspektusára vonatkozik: a szimbólumra mint egyedi dologra
(fogalomra, konkrétumra) és arra, amit kifejez, megjelenít, jelent, ismertet.
Mivel azonban az, amit szimbolizál valósággal is rendelkezik, ezért egyetlen
szimbólum sem csupán valamilyen jelentéssel bíró dolog, ahogy azt a pszichológiai
interpretációk sugallják.
4.) A hindu szent szövegek szerint általában Vishnu megnyilvánulásai,
vagyis a természetfelettiség egy olyan aspektusáé, amely a vishnu-i minőséggel
kapcsolatos. Ld. Sankarácárya: Sarvadarsana, Védavyása 47-48.
5.) Egyetértve a guénoni áramlattal, itt egy valószínűleg atlantiszi
típusú felfogásról van szó, miként ezt a Tarot-ban való megjelenése is
mutatja.
6.) Ó világi harcos, [neked] félned kell, amikor előre törsz,
félned, nehogy ellenséged halála a te szellemed halálát jelentse. Bizonyos,
hogy helyénvaló a háborúságot szerető nemzeteket porrá zúzni; akik nem
hagynak nyugtot nekünk, azokat el kell különítenünk a többiektől (Szent
Bernát: Az új lovagság dicséretére [Parragh Mónika fordításai]). Lásd még,
Az új lovagság dicséretére, II. fej.
7.) Lásd Vishnu-szútra, III.
Sankarácárya maga is mondja, hogy a varnák felfogását úgy kell kialakítani,
hogy azok a metafizikai felszabadulás törvényére mind alkalmasak legyenek
(I. m., uo. 49.) A ksatriyák magasabb varnájára ez pedig nyilvánvalóan
fokozottabban érvényes mint az alsóbb kasztokra.
8.) Mindegyik esetben egyszerre teokratikus és királyi jelleggel.
Mellékesen jegyezzük meg, hogy a civilizációk végső eredetével kapcsolatos
kérdés legmegalapozottabb válaszának számunkra a mukták, vagyis a végső
metafizikai felszabadulást/felébredést elértek köré, pontosabban nyomában
való szerveződés tűnik. A mukták (korábban) yogik voltak, a yogikat pedig
– egyfajta megelőlegezett bizalom révén – írott és íratlan törvények alapján,
Indiában is ativarnának tekintették, ahol a kaszttörvények pedig a legszigorúbbak
voltak. Talán ez bizonyítaná legmegfelelőbben a tradicionális társadalmi
és állami lét ténylegesen felülről (ativarna) jövő eredetét.
9.) Brihadáranyaka-upanishad, I. IV. 15. ... mert ebben a két
formában nyilvánult meg Brahma közvetlenül.
10.) Ld. uo.
11.) Annak a főként a jnána útját járó személyek által támogatott
torzításnak, hogy a rájanyák egyértelműen a bráhmana varnából származnak,
egyébként az imént idézett szöveg homályos megfogalmazása szolgáltatta
egyik alapját. Brahma tűz képében volt az istenek között, és pappá lett
az emberek között. Ez után a szóban forgó szöveg rögtön arra tér rá: Égi
harcosból lett földi harcos – és itt a szöveg említett értelmezői arra
a következtetésre jutottak, hogy az égi harcos az iménti papból következik,
holott ezt a szöveg nem mondja. Mondja viszont azt, amit fentebb már idéztünk:
tűz képében az istenek között, pap az emberek között – ebben a két
formában nyilvánult meg Brahma közvetlenül. Mialatt Brahma nyilvánvalóan
az ativarnát képviseli, a tűzképében az istenek között illetve az égi
harcos mintha éppen a rájanyák istenkirályaira emlékeztetne.
12.) Emlékeztessünk még itt egy későbbi kor által használt szimbolizmusra:
a kard és toll egyesített útjára.
13.) Amit a középkori szellem – jegyezzük meg – Templom vagy
égi Egyház képében is megragadott.
14.) II. IV. 6.
15.) Sankarácárya: Sarvadarsana, Vedántapaksho 36a
16.) Az ultradextrokonzervativitás viszonya a politikai és szociális
naivitáshoz, Sacrum Imperium, V. szám, 4. o.
17.) Ennek a szemléletnek történelmi meglétét igazolhatják vissza
például azok az Evola által összegyűjtött szimbolikus kifejezések (Julius
Evola: A beavatási központok és a történelem, Sacrum Imperium, V. szám,
31. o.), amelyek értelmében az igazi rózsakeresztesek például egyszerre
látható és láthatatlan jelenlétükről, s ugyanilyen királyságukról beszéltek.
Sőt, a beavatási rendek visszahúzódásának, láthatatlanba való visszavonulásának
gondolatai is – noha némileg más szempontból, de – felfoghatóak úgy, mint
a rendek, birodalmak, sőt hazák konkrétságon túl is folytatódó felfogását
alátámasztó bizonyítékok. A legtökéletesebb azonban – magától értetődő
módon – egy rend vagy birodalom tényleges volta, ám oly módon, hogy az
a láthatatlanban is folytatódik. Ezért idézzük itt végül Angelus Silesius
két sorát: Miért a rózsa? Csak. Virágzik, mert virágzik, / Nem kérdi,
hogy van-e s hogy látszik vagy nem látszik. (I. 289. [Tatár Sándor fordítása])
vissza a honlapra
|