OKKULT HÁBORÚ
I.
A modern népek életét szakadatlanul sújtó válságok magyarázataként
az adott nézőpontoknak megfelelően különféle – általános történelmi, társadalmi,
gazdasági-társadalmi, politikai, erkölcsi, kulturális stb. – okokra szoktak
hivatkozni. Nem vitatjuk, hogy mindezen okoknak megvan a maguk szerepe,
mégis, fel kell vetnünk egy alapvető és lényeges kérdést: vajon a végső
okok mindig ezek közül kerülnek-e ki, s vajon olyan automatikusan érvényesülnek-e,
mint a fizikai világban ható okok? Meg kell-e elégednünk ezekkel az okokkal,
vagy pedig keresnünk kell olyan magasabb eredetű influenciákat, amelyeknek
ismeretében sok minden, ami a Nyugaton történt és történik, elveszítené
esetleges jellegét, és az egyes jelenségek sokféleségén túl valami egységes
logikára mutatna?
Az okkult háború fogalmát egy ilyen problematika keretében definiálhatjuk.
Ezt a háborút észrevétlenül folytatják azok, akiket általánosságban a világfelforgatás
erőinek nevezhetünk – mégpedig olyan eszközökkel és olyan körülmények között
folytatják, amelyekről a közkeletű történetírás nem tud. Éppen ezért az
okkult háború fogalma egy háromdimenziós történelemfelfogást követel.
Ez a történelemfelfogás nem a felszín – látható okokat, tényeket és irányítókat
tartalmazó – két dimenzióját tekinti lényegesnek, hanem a földalatti
dimenziót, ahol olyan erők és influenciák működnek, amelyek gyakran döntő
hatásúak, és ugyanakkor nem vezethetők vissza a puszta emberire: az individuálisan
vagy kollektíven emberire.
Miután ezeket kimondtuk, mindenekelőtt tisztáznunk kell az imént használt
földalatti kifejezés értelmét. E tekintetben nem szabad valami homályos
és irracionális alapra gondolnunk, amely hozzávetőleg olyan viszonyban
van a történelem ismert erőivel, mint amilyenben – egy bizonyos újsütetű
pszichológia szerint, amelyet ráadásul mélylélektannak kereszteltek el
– a tudattalan van az egyes ember éber tudatával. Ha itt egyáltalán beszélhetünk
tudattalanról, ezt csak azok tekintetében tehetjük, akik – az események
háromdimenziós felfogása szerint – inkább a történelem tárgyainak, mintsem
alanyainak tűnnek, mivel gondolataikkal és cselekedeteikkel kapcsolatban
igen kevéssé vetnek számot azokkal az influenciákkal, amelyeknek engedelmeskednek,
azokkal a célokkal, amelyeket végül megvalósítanak. Így esetükben – bármit
higgyenek is magukról, és legyenek akár a tettek, akár az ideológiák emberei
– a centrum inkább a tudattalanban és a tudatelőttiben helyezkedik el,
mint a világos, gondolkozó tudatban. Ebben a vonatkozásban joggal mondhatjuk,
hogy az okkult háború legdöntőbb csatái az ember tudattalanjában zajlanak
le. De ha a történelem igazi mozgatóerőit nézzük – azokban a különleges
aszpektusokban, amelyekkel foglalkozni szándékozunk –, a dolgok egészen
másképp állnak. Ekkor nem beszélhetünk sem tudatalattiról, sem tudattalanról.
Ellenkezőleg: értelmes erőkkel van dolgunk, amelyek nagyon jól tudják,
hogy mit akarnak, és amelyek a legalkalmasabb eszközök arra, hogy – majdnem
mindig közvetett úton – elérjék azt, amit akarnak.
A történelem harmadik dimenzióját tehát nem szabad feloldani absztrakt
filozófiai vagy szociológiai fogalmak ködében, hanem úgy kell elképzelni,
mint amit kulisszák mögül meghatározott intelligenciák befolyásolnak.
A rejtett történelem kutatásának, ha pozitív és tudományos akar maradni,
nem szabad a szilárd talajtól elszakadnia és túl magasra szárnyalnia. Mégis,
mint végső hivatkozási alapot, kénytelen feltételezni egy dualisztikus
sémát, amely nem különbözik alapvetően attól a sémától, amely több ókori
tradícióban is megtalálható. Még a katolikus történetírás sem úgy tekintette
a történelmet, mint természeti, politikai, gazdasági és társadalmi okok
egyszerű mechanizmusát, hanem mint egy terv – a gondviselés tervének
– kibontakozását, amellyel ellenséges erők szegülnek szembe. Ezeket az
erőket hol a rossz erőinek nevezték morális nyelvezetet használva, hol
pedig az Antikrisztus erőinek teológiai nyelvezetet használva. Az a nézet,
amelyre e terminológiák utalnak, mindjárt pozitív jelleget nyer, ha – megtisztítva
és lényegét kiemelve – a klasszikus és az indoeurópai ókorhoz hasonlóan
olyan keretbe helyezzük, amely nem annyira vallási, mint inkább metafizikai:
ekkor a kozmosz erői harcolnak a káosz erői ellen, s e küzdelemben az előbbieknek
megfelel mindaz, ami forma, rend, törvény, magasabb értelemben vett tradíció,
szellemi hierarchia, miközben az utóbbiakhoz kapcsolódik minden olyan influencia,
amely szétzilál, felforgat, lefokoz, és elősegíti az alacsonyabb győzelmét
a magasabb felett, az anyagét a szellem felett, a mennyiségét a minőség
felett. Ez tehát a vonatkoztatási pontja azoknak az erőknek, amelyek a
megfogható okok rendjébe eső ismert történelem mögött működnek. Ismételjük:
e mellett a metafizikai háttér mellett sohasem szabad elveszíteni a konkrét
történelemmel való kapcsolatot.
Ha valaha, ma valóban fontos volna, hogy ilyen perspektívákból induljunk
ki. Ezeket a perspektívákat azonban – amelyek túl azon, hogy megismerési
értékük van, még fegyvereket is szolgáltatnak a helyes cselekvéshez – nem
szabad összekeverni puszta spekulációkkal. Egy dokumentumban, amellyel
nemsokára foglalkoznunk kell, ezt olvashatjuk: Mivel a nem zsidók mentalitása
természettől fogva tisztán állati, képtelenek előre látni, hogy az adott
okok – ha azokat bizonyos szempontok szerint működtetjük – milyen következményekre
vezetnek. És éppen abban a különbségben, amely a zsidók és nem zsidók között
van, fedezhetjük fel könnyen, hogy Isten választottjai vagyunk, és ismerhetjük
fel – a nem zsidók ösztönös és állati mentalitásához képest – emberfeletti
természetünket. A nem zsidók látják a tényeket, de nem látnak előre, s
így képtelenek arra, hogy – az anyagi tények kivételével – bármit is felismerjenek. 1.)
Eltekintve a zsidókra való hivatkozástól – akiket a dokumentum a világfelforgatás
egyedüli titkos ügynökeiként akar beállítani (hogy e vonatkozásban a dolgok
miként állnak, arról később szólunk) –, az ilyen megállapítások általánosságban
érvényesek azokra, akiket a történelem tárgyainak neveztünk. A modern
tettemberek nagy részének mentalitása ellenfeleikéhez viszonyítva primitív
benyomást kelt. Ezek a tettemberek energiáikat a megfoghatóra, a konkrétra
koncentrálják, ugyanakkor képtelenek arra, hogy – egy rendkívül korlátozott
és majdnem mindig élesen materialista horizonton túl – megértsék, vagy
akár csak megsejtsék az összefüggő akciók és reakciók, az okok és okozatok
játékát. A történelem mélyebb okai – és itt hivatkozhatunk akár azokra
az okokra, amelyek negatív értelemben hatnak, akár azokra, amelyek kiegyensúlyozó,
pozitív szerepet játszanak – döntően olyasmiken keresztül működnek, amiket
– a természettudományokból kölcsönzött képpel – imponderabiliáknak nevezhetünk.
Ezek az okok olyan, szinte érzékelhetetlen – ideológiai, társadalmi, politikai
stb. – átalakulásokat idéznek elő, amelyek kedvező talajt hivatottak teremteni
jelentős események számára: olyanok, mint a hóréteg első repedései, amelyek
végül lavinát indítanak el. Ezek az okok szinte sohasem hatnak közvetlenül,
hanem bizonyos meglévő folyamatoknak adnak alkalmas irányt, hogy azok vezessenek
el a kitűzött célhoz, mégpedig úgy, hogy végül még azok is ezt a célt szolgálják,
akik máskülönben ellene vannak. Emberek és csoportok, akik azt hiszik,
hogy kizárólag saját akaratukat követik, eszközökké válnak: általuk valami
egészen más válik lehetségessé és valósul meg, és ebben éppen egy fölérendelt
influencia és értelem nyilvánul meg. Mindez nem kerülte el Wundt figyelmét,
amikor az okozatok heterogenitásáról beszélt, valamint Hegelét sem, amikor
történetfilozófiájában bevezette a List der Vernunft fogalmát; mindazonáltal
sem az egyik, sem a másik gondolkodó nem tudta intuícióját megfelelő keretek
között érvényesíteni. Eltérően attól, ami – legalábbis nagy vonalakban
– a fizikai jelenségek területén érvényesül, az élesen látó történész számos
esettel találkozik, amelyekben a kauzális magyarázat csődöt mond: a végeredmény
nem egyezik, és a látszólagos történelmi tényezők összege nem egyenlő a
végösszeggel – mintha csak valaki öthöz kettőt és hármat hozzáadva nem
tízet kapna eredményül, hanem tizenötöt vagy hetet. És éppen ez a különbség
– kiváltképpen ha úgy jelenik meg, mint a szándék és az eredmény közötti
különbség: mint egyik oldalról az eszmék, alapelvek, programok, másik oldalról
pedig a tényleges történelmi következmények közötti különbség – nyújtja
a legértékesebb anyagot a történelem rejtett okainak felderítéséhez.
Mindazonáltal szükségünk van bizonyos módszertani előfeltevésekre,
hogy az éleslátás ne fajuljon képzelődéssé és babonasággá egy olyan tendencia
révén, amely mindenütt és mindenáron okkult háttérre gyanakszik. E vonatkozásban
minden feltevésnek olyan jellegűnek kell lennie, mint amilyenek a pozitív
kutatás munkahipotézisei. Itt is arról van szó, hogy látszólag elszigetelt
tények egy adott csoportjának megértése és rendezése céljából valamit ideiglenesen
elfogadunk, de azzal a feltétellel, hogy csak akkor tulajdonítunk neki
a hipotetikus jellegen túlmenő realitást, ha – egy komoly induktív munka
végén – minden arra irányul, hogy megerősítse feltevésünket. Valahányszor
egy okozat meghaladja és felülmúlja a megfogható okokat, joggal gyanakodhatunk,
vagyis fel kell tételeznünk egy kulisszák mögötti influenciát – legyen
az akár jó, akár rossz. Miközben a felmerülő kérdést megpróbáljuk elmélyíteni
és igyekszünk választ találni rá, természetesen nagyon megfontoltan kell
eljárnunk. Az a tény, hogy akik megkockáztatták az ilyen irányú előrelépést,
nem tudták megzabolázni csapongó fantáziájukat, egy olyan lehetséges tudományágat
fosztott meg hitelétől, amelynek várható eredményeit nehezen lehetne túlértékelni.
És ez is az álcázott ellenfél óhaja szerint történt.
Ennyit a történelem új, háromdimenziós tanulmányozásának általános
feltételeiről. Ezek után térjünk vissza ahhoz, amit kiindulásként mondottunk.
Ha szemügyre vesszük a társadalom és a modern civilizáció állapotát, fel
kell tennünk a kérdést, hogy vizsgálatuk vajon nem követeli-e meg a szóban
forgó módszer alkalmazását; vagyis fel kell tennünk azt a kérdést, hogy
a modern világban megjelenő nyílt válság és mélyreható felfordulás bizonyos
együttállásait kielégítően meg tudjuk-e magyarázni természetes és spontán
folyamatok segítségével, vagy pedig hivatkoznunk kell valamire, ami meg
van szervezve: egy tervre, amelyet – folyamatosan kibontva – olyan erők
hajtanak végre, amelyek háttérben maradnak.
Ezen a speciális területen már több vészjelet is leadtak; olyan összeillő
elemekről van szó, amelyek alkalmasak arra, hogy a nem túlságosan felületes
megfigyelőben felébresszék a gyanút. A múlt század végén egy Disraeli írta
le e jelentős és gyakran idézett szavakat: A világot egészen más személyek
kormányozzák, mintsem azok képzelik, akiknek tekintete nem hatol a kulisszák
mögé. Általánosságban vizsgálva a forradalmi jelenségeket Malinsky és
De Poncis feltárták, hogy éppen a jelenlegi időkben, amikor ismeretessé
vált, hogy az egyéni szervezet minden betegségét baktériumok okozzák, vált
szokásossá azt állítani, hogy a társadalmi test betegségei – azaz a forradalmak
és a rendbontások spontán jelenségek: maguktól születnek, nem pedig olyan
láthatatlan ágensek következményei, mint amilyenek az egyéni szervezetben
a mikrobák és a patogén csírák. Már a század elején így fogalmazott valaki
: a közönség nem veszi észre, hogy minden konfliktusban – mind a nemzeten
belüli, mind a nemzetek közötti konfliktusokban – a látszólagos szervezőkön
kívül rejtett mozgatók vannak jelen, akik érdekektől vezetett számításaikkal
elkerülhetetlenné teszik ezeket a konfliktusokat. ... Mindent, ami a népek
zavaros forrongásában történik, titokban készítenek elő, hogy biztosítsák
néhány ember uralmát. Az összes nyílt tény mögött ezeket az embereket kell
keresnünk – akik éppúgy lehetnek illusztris személyek, mint ismeretlenek. 2.)
A rejtett történelem témakörének érdekes dokumentuma a jól ismert Cion
bölcseinek jegyzőkönyvei. E dokumentum természetével és jelentőségével
már foglalkoztunk legutóbbi olasz kiadásának bevezetőjében. 3.) Ezért
most csak néhány alapvető pont említésére szorítkozunk.
A kérdéses dokumentumot úgy hozták nyilvánosságra, mint egy jegyzőkönyvet,
amelyet egy titkos zsidó-szabadkőműves szervezettől loptak el. A jegyzőkönyv
állítólag felfed egy tervet, amelyet azért dolgoztak ki és hajtanak végre,
hogy felforgassák és elpusztítsák a tradicionális Európát. A Jegyzőkönyvek
hitelessége körül roppant heves és bonyolult vita bontakozott ki, ezt azonban
el lehet intézni René Guénon helytálló megjegyzésével, miszerint egy valóban
titkos szervezet – bármilyen természetű legyen is – sohasem hagy hátra
írott dokumentumokat, jegyzőkönyveket. Így a legkedvezőbb feltételezés
esetén is olyan írásról lehet szó, amelyet a feltételezett szervezet valamelyik
exponensével kapcsolatban álló személyek állítottak össze. Ám azokkal sem
érthetünk egyet, akik ezt a dokumentumot – mint közönséges misztifikációt,
hamisítványt, sőt plágiumot – minden további nélkül likvidálni akarják.
Fő érvük – nevezetesen az, hogy a Jegyzőkönyvek pusztán reprodukálják,
illetve bővebben fejtik ki annak a könyvnek az eszméit, amelyet a napóleoni
Második Császárság korában Maurice Joly írt, 4.) és amelyre azután a
cári titkosrendőrség azonosítatlan agent provocateur-ei rátették a kezüket
– valójában nem számottevő. Aki plágiumról beszél, annak gondolnia kellene
arra, hogy itt nem irodalmi műről és a hozzá fűződő szerzői jogokról van
szó. Magyarázatképpen érdemes megjegyeznünk, hogy ha egy tábornok egy haditerv
megfogalmazásakor plágiumot követ is el azáltal, hogy már meglevő, idegen
eredetű – de céljainak megfelelő gondolatokat tartalmazó – anyagokat és
írásokat is felhasznál, ez egyáltalán nem érinti azt a kérdést, hogy a
haditervet kidolgozták és végrehajtották-e, vagy nem. Mindent félretéve,
így figyelmen kívül hagyva a hitelesség kérdését is (legalábbis abban az
értelemben, hogy a Jegyzőkönyveket egy titkos nemzetközi központból ellopott
valódi dokumentumok alkotják-e), az egyetlen fontos és lényeges pont a
következő: ez az írás ama írások egyike, amelyek – többé-kevésbé fantasztikus,
sőt regényes formában – hitet tesznek amellett, hogy a legutóbbi idők rendetlensége
nem véletlenek sorozata, hanem megfelel egy tervnek, amelynek fázisait
és alapvető eszközeit éppen a fent említett szöveg mutatja meg pontosan.
Hugo Wast joggal írta: A Jegyzőkönyvek lehetnek hamisak – de csodálatosan
beválnak. Henry Ford pedig hozzátette: Az egyetlen, amit a Jegyzőkönyvekkel
kapcsolatban bizonyossággal kijelenthetek, az az, hogy tökéletesen egyeznek
mindazzal, ami történik. A Jegyzőkönyvek az elmúlt tizenhat évben, vagyis
mióta nyilvánosságra kerültek, összhangban voltak a világhelyzettel, és
ma is mutatják annak ritmusát. 5.) Ha akarjuk, beszélhetünk prófétai
megérzésről. De akárhogy is nézzük, a dokumentumnak mint munkahipotézisnek
az értéke vitathatatlan; egységes képben mutatja be a világfelforgatás
különböző aszpektusait – közöttük számos olyat, amelyek sok évvel a Jegyzőkönyvek
publikálása után jelentek meg és jutottak érvényre. A jegyzőkönyvek révén
ilyen módon felismerhetjük ezen aszpektusok voltaképpeni okát és egymással
való szoros összefüggésüket.
Amint mondottuk, most nem arról van szó, hogy elvégezzük a szöveg részletes
elemzését. Elegendő, ha főbb pontjaira emlékeztetünk. Mindenekelőtt a Jegyzőkönyvek
szerint a főbb ideológiák, amelyek a modern rendetlenségért felelősek,
nem spontán módon születtek, hanem olyan erők sugalmazták és pártfogolták
őket, amelyek tisztában voltak hamis voltukkal, 6.) és amelyek kizárólag
destruktív és demoralizáló hatásaikat tartották szem előtt. Ez érvényes
volt már a liberális és demokratikus eszmékre is: az említett okból mozgósították
a harmadik rendet, vagyis a polgárságot, hogy zúzza szét a megelőző feudális
és arisztokratikus társadalmat; azután egy második ütemben mozgósítani
kellett a munkástömegek világát, hogy a polgárságot is aláássák. A Jegyzőkönyvek
másik alapeszméje az, hogy a kapitalista internacionálé és a proletárinternacionálé
mindezek ellenére szolidárisak, hasonlóan két különböző feladatú hadoszlophoz,
amelyeket taktikailag használnak fel az egységes stratégia megvalósítása
érdekében. Az élet ökonomizálása is tervszerű, különösen egy olyan ipar
keretei között, amely a mezőgazdaság rovására fejlődik, valamint egy olyan
gazdaság keretei között, amely a likvid tőkében és a bankokban koncentrálódik.
Ennek a tervnek éppúgy engedelmeskedett a modern közgazdászok falanxa,
mint a demoralizáló irodalom terjesztőié. Ez utóbbiak az etikai és szellemi
értékeket támadják, és kigúnyolnak minden tekintélyi elvet. Egyebek között
szóba kerül az a siker is, amelyet a titkos front az említett okból nemcsak
a marxizmusnak tudott biztosítani, hanem még a darwinizmusnak és a nietzscheanizmusnak
is, 7.) végül a Jegyzőkönyvek eljutnak odáig, hogy bizonyos esetekben
még az antiszemitizmust is sugalmazottnak tekintik. Közben általánosságban
szó van a sajtó és a közvéleményformáló eszközök titkos monopóliumáról,
valamint arról a hatalomról, amely képes megbénítani vagy megbuktatni még
a legerősebb bankokat is; a hatalomról, amely néhány kézben összpontosítja
a gyökértelen fináncvagyont, és segítségével népeket, pártokat és kormányokat
ellenőriz. Fontos cél többek között az emberi személyiséget megfosztani
attól a támasztól, amelyet a spirituális és tradicionális értékek nyújtanak
számára – tudva azt, hogy ezek nélkül nem nehéz a titkos front által irányított
erők és influenciák passzív eszközévé tenni. A kulturális demoralizációra,
a materializálódásra és a dezorganizációra irányuló akcióit kiegészíti
az az akció, amely kikerülhetetlenné igyekszik tenni az egyre súlyosabb
társadalmi válságokat, az egyre elkeserítőbb és elviselhetetlenebb kollektív
szituációkat: hiszen egy általános konfliktus végül is úgy fogható fel,
mint eszköz az utolsó, esetleges ellenállások letörésére.
Nehéz volna tehát kétségbe vonni, hogy ez a század elején nyilvánosságra
hozott képzeletbeli terv valóban sokat visszatükrözött és előlegezett
abból, ami a jelenkori világban történt. És közben nem hiányoznak a jövőre
vonatkozó anticipációk sem. Nem csodálkozhatunk tehát azon az érdeklődésen,
amelyet a tegnap különböző mozgalmai tanúsítottak a Jegyzőkönyvek iránt:
olyan mozgalmak, amelyeknek az volt a szándékuk, hogy gátat vessenek a
nemzeti, erkölcsi és társadalmi bomlasztás korabeli áramlatainak.
Ezzel kapcsolatban szembe kell néznünk azzal a problémával, amelyet
a szóban forgó dokumentum az okkult háború irányítóinak vonatkozásában
felvet. Ahogyan említettük, a Jegyzőkönyvek szerint a világösszeesküvés
vezetői a zsidók, és az európai és keresztény tradicionális civilizáció
elpusztításának művét ők tervelték és fejlesztették ki, hogy azután megvalósíthassák
Izraelnek, Isten választott népének egyetemes birodalmát. Ez a megállapítás
kétségtelenül túllő a célon, és ezért fel kell vetnünk a kérdést, hogy
nem játszik-e az ellenség kezére éppen az a fanatikus antiszemitizmus,
amely hajlamos arra, hogy mint deus ex machinát mindenütt a zsidót lássa.
Hiszen – ahogyan mondottuk – az álcázott erők egyik védelmi eszköze úgy
intézni a dolgokat, hogy ellenfeleik figyelmét kizárólag olyanokra irányítsák,
akik csak részben felelősek bizonyos felfordulásokért, ily módon fedezve
a többi felelőst és rejtve el a dolgok valódi okait. Tegyük fel, hogy beigazolódik:
a Jegyzőkönyvek hamisítvány, szerzői pedig agent provocateur-ök. Akkor
is ki lehetne mutatni, hogy számos olyan eszmét tükröznek vissza, amelyek
rokonságban vannak Izrael törvényével és szellemével. 8.) Másrészt az
is tény, hogy a modern rendetlenség előmozdítói között – annak különböző
(kulturális, politikai és társadalmi) fázisaiban – egy sereg zsidó volt
és van. Ezeknek a tényeknek mégsem szabad megakadályozniuk egy elmélyültebb
kutatást, amely olyan erőket képes megsejteni, amelyeknek a modern zsidóság
is csak eszközül szolgált. Egyébként bármilyen sok zsidó található is azoknak
a főbb ideológiáknak – a liberalizmusnak, a szocializmusnak, a szcientizmusnak,
a racionalizmusnak – apostolai között, amelyeket a Jegyzőkönyvek a világfelforgatás
eszközeinek tekintenek, nyilvánvaló, hogy ezek az eszmék sohasem merültek
volna fel és erősödtek volna meg olyan történelmi előzmények nélkül, mint
például a reformáció, a humanizmus, a reneszánsz naturalizmusa és individualizmusa,
a kartezianizmus stb. – márpedig ezek olyan jelenségek, amelyeket bizonyára
nem lehet a zsidóság számlájára írni. E jelenségek viszont az influenciák
szélesebb spektrumára utalnak.
A Jegyzőkönyvekben kétségtelenül keveredik a zsidóság és a szabadkőművesség
fogalma; ezért a másodlagos irodalomban – mindent összevetve – gyakran
beszélnek zsidó-szabadkőműves összeesküvésről. Azonban itt is körültekintően
kell eljárnunk. Noha jól látható a szabadkőművesség sok ágának elzsidósodása,
továbbá a szabadkőműves szimbolizmus és a szabadkőműves rituálék nem kevés
elemének tisztán zsidó eredete, mégis elfogadhatatlannak kell tartanunk
azt az antiszemita tételt, amely szerint a szabadkőművesség Izrael teremtménye
és eszköze. A modern szabadkőművesség (és ezzel a megjelöléssel lényegében
az 1717-es alapítású londoni páholyból kinövő szabadkőművességre utalunk)
kétségtelenül egyike volt azoknak a társaságoknak, amelyek – különösen
az ideológiai előkészítés területén – előmozdították a modern politikai
felforgatóakciókat. Mindazonáltal itt is fenyeget a veszély, hogy hagyjuk
magunkat félrevezetni, ha – eltúlozva – mindent a közönséges szabadkőművesség
befolyásának tulajdonítunk.
Valaki azt mondta azok közül, akik a Jegyzőkönyveket hamisítványnak
tartják, hogy ennek az írásnak különféle eszméi rokonságban vannak a centralisztikus
és diktatórikus rezsimek által alkalmazott eszmékkel, úgyhogy ez a dokumentum
igen jó kézikönyvként kínálkozik azoknak, akik egy új bonapartizmust vagy
totalitarizmust akarnak bevezetni. Van igazság ebben a megállapításban.
Ez azt jelenti, hogy e nézőpontból az okkult háborút széles és rugalmas
keretek között kell felfognunk. Így érthetjük meg azt a szerepet, amelyet
látszólag szembenálló, és a zsidó-szabadkőműves összeesküvés – alapjában
szimplifikáló – formulájára nagyon kevéssé visszavezethető jelenségek is
betölthetnek. 9.)
Noha nem jelentéktelen az a szerep, amelyet a zsidóság és a szabadkőművesség
a modern felforgatásban betöltött, mégis képesnek kell lennünk arra, hogy
felismerjük egyik vagy másik akciójuk valódi történelmi helyét, valamint
képesnek kell lennünk arra, hogy megsejtsük azt a határt, amelyen túl az
okkult háborúnak tovább kell fejlődnie – bevetve a zsidóságon és a szabadkőművességen
túli erőket, amelyek még az előbbiek ellen is fordulhatnak. Hogy ezzel
számot vessünk, elegendő hivatkoznunk a kasztok regressziójának törvényére,
amelyet már akkor alapul vettünk, amikor az utóbbi idők történelmének valódi
értelmét magyaráztuk. 10.) A szellemi vezetők és szakrális királyok által
irányított civilizációt harcos arisztokráciák által vezetett civilizációk
követték. Ezeket azután – különösen dinasztikus formáikban – aláásta a
harmadik rend civilizációja; a következő fázis pedig a negyedik rend kollektivista
civilizációjáé volt. Márpedig ha jól megnézzük a dolgokat, a modern zsidóság
mint hatalom (azaz eltekintve az egyedi zsidó elemeknek és szerzőknek tulajdonítható
szétszórt és ösztönös szétziláló, demoralizáló mellékakcióktól) elválaszthatatlan
a harmadik rend civilizációjában felbukkanó kapitalizmustól és tőkétől.
Hasonlóképpen állnak a dolgok a modern szabadkőművességgel: a harmadik
rend győzelmét készítette elő (ideológiailag), ezt támogatta, és ma is
a felvilágosodás és a francia forradalom alapelveinek őreként jelenik meg.
Tanításai a modern demokrácia egyfajta laikus vallását képviselik: ennek
vonalában folytatta és folytatja ma is – hol nyíltan, hol félig titkosan
– harcos tevékenységét. Mindez azonban az utolsó előtti fázisra jellemző.
Ha ezt a fázist – vagyis a harmadik rend demokratikus és kapitalista civilizációjának
egész ciklusát – felváltja az utolsó, kollektivisztikus fázis (amelynek
a harmadik rend civilizációja – akarata ellenére – útját egyengette), magától
értetődik, hogy ebben sem a zsidóságot, sem a szabadkőművességet nem fogja
megilletni a világfelforgatás központi vezetőerejének szerepe. A főáramlat
mint felszámolandó csökevényekkel – akár még szembe is fordulhat velük,
mint ahogy különben ez már helyenként igazolódni is látszik azokban az
országokban, amelyekben konszolidálódni kezdenek a negyedik rend által
ellenőrzött (marxista) rezsimek (annak ellenére, hogy győzelmüket eleinte
gyakran támogatták a zsidók és a szabadkőművesek).
Másrészt ami a bizonyos körök által nemrégiben védelmezett szélsőséges
marxista-szabadkőműves tézist illeti, a jelenlegi helyzet megerősíti
ennek nem kielégítő voltát. Valóban a fantasztikum területére tévednénk,
ha azt feltételeznénk, hogy a ma harcban álló nagyhatalmak – az Egyesült
Államok, a Szovjetunió és a vörös Kína – vezetői a zsidók és szabadkőművesek
valamilyen nemzetközi központjából összehangolt utasításokat kapnak (Kínában
egyébként sincsenek sem zsidók, sem szabadkőművesek), és következésképpen
egy egységes cél megvalósításán dolgoznak. Ismételten kimondjuk: a befolyások
szélesebb rendjére kell ma hivatkoznunk, ha ebben az értelemben akarjuk
orientálni a kutatást.
II.
Gyakorlati okokból is különösen fontos ismernünk az okkult háború eszközeit:
azokat az eszközöket, amelyeket a világfelforgatás erői tevékenységük elrejtésére,
befolyásuk folyamatos érvényesítésére és ellenfeleik tevékenységének megakadályozására
használnak. De mielőtt még szólnánk erről, megjegyezzük, hogy az alább
kifejtendő pontok némelyikéhez a kezdeti impulzust azok a vizsgálódások
adták, amelyeket különböző írásaiban René Guénon végzett. Ő többek között
egyike volt azoknak, akik a modern kor számos visszássága mögötti rejtett
háttér iránt a legérzékenyebbek voltak.
Kezdjük a pozitivista szuggesztió eszközével, megismételve néhány korábbi
megjegyzésünket. Az a véleményünk, hogy az események és a történelem úgynevezett
pozitív szemléleti módja nem egy igen szűklátókörű mentalitáshoz kapcsolódó
orientáció következménye, hanem egy olyan szuggesztióé, amelyet tevékenységük
elrejtése céljából – az antitradicionális erők gyakoroltak a modern kultúrában.
Aki azt hiszi, hogy a történelmet kizárólag a rivaldafényben álló emberek
csinálják, és a legszembetűnőbb gazdasági és politikai, társadalmi és kulturális
tényezők határozzák meg, az nem látja s ugyanakkor nem is keresi a mélyebben
fekvő okokat: márpedig éppen ezt óhajtják mindazon erők, amelyek a föld
alatt akarnak tevékenykedni. Egy civilizáció, amelyben a pozitivista előítélet
uralkodik, a legalkalmasabb terület a – korábbi terminológiánkat használva
harmadik dimenzióból kiinduló tevékenység számára. Nagyrészt éppen erről
van szó a modern civilizáció esetében. Ezt a civilizációt a pozitivista,
racionalista és szcientista előítélet útján rövidlátóvá és védekezésre
képtelenné tették. Még messze vagyunk attól, hogy le tudjuk tépni azoknak
az eszméknek az álarcát, amelyek a modern mentalitás és oktatás stabil
bázisai, azokét az eszmékét, amelyek nem egyszerűen téves és korlátolt
eszmék, hanem – a már ismertetett okokból – az antitradíció erői által
széthintett és táplált szuggesztiók.
Említettünk már néhány – az események sorát értelmező – nem pozitivista
koncepciót is. Ezek magyarázatképpen különböző entitásokat kapcsolnak be:
az abszolút szellemet, az élan vital-t, vagy éppenséggel a hiposztatizált
és nagy kezdőbetűvel írt történelmet. Ez csak néhány példa az okkult háború
második eszközének alkalmazási lehetőségére. A behelyettesítések taktikájáról
van szó, amit akkor használnak, ha attól tartanak, hogy miután a világfelforgatás
okkult játékát megkönnyítő eszmék egy része elvesztette erejét, a történelem
tárgyai felébrednek. Az említett esetben ezek a zavaros fogalmak egyfajta
csalétkül szolgálnak a pozitivista eszmékkel elégedetlenek számára – abból
a célból, hogy ne nézzenek abba az irányba, amelybe nézniük kellene. E
fogalmak homálya éppoly jól elrejti a dolgokat, mint a pozitivista vakság.
Az emberek játszadoznak a filozófiával – közben pedig a terv végrehajtása
akadálytalanul folytatódik.
A behelyettesítések taktikáját gyakran eredményesen lehet alkalmazni
az utánzatok taktikájának formájában. Miről van szó? Előfordulhat, hogy
a destruktív tevékenység hatásai – miután elérték az anyagi síkot – annyira
nyilvánvalóvá válnak, hogy ellenhatást váltanak ki. Az ellenhatás eszméket
és jelképeket keres, amelyeket használni lehet a védekezés és újjáépítés
céljaira. Ilyen eszméket és jelképeket lehet is találni. Jobbik esetben
a tradicionális múlt emlékeiről van szó, amelyeket éppen egy felbomlás
által fenyegetett társadalom vagy civilizáció egzisztenciális reakciója
éleszt fel. Ilyenkor a titkos harcot nem közvetlen formában folytatják:
inkább arról gondoskodnak, hogy a kérdéses eszméknek csupán bizonyos meghamisított
utánzatai terjedjenek el és érvényesüljenek. Ekképpen az ellenhatást meggátolják,
eltérítik, sőt ellenkező irányba fordítják, ami lehetővé teszi, hogy tovább
hassanak azok az influenciák, amelyek ellen védekezni akartak.
Ilyen – manapság gyakran alkalmazott – taktika különböző területeken
bontakozhat ki: a szellemi és a kulturális szférában éppúgy megjelenhet,
mint a politikaiban. Példa erre a tradicionalizmus. Beszéltünk már arról,
hogy mit jelent a magasabb értelemben vett tradíció: azt a formát, amit
a magasból jövő erők egy adott kulturális környezet és egy adott korszak
bonyolult lehetőségeinek adnak, éspedig individualitásfeletti és lényegében
történelemfeletti értékeken keresztül, valamint egy olyan elit révén, amely
ezeknek az értékeknek a segítségével tekintélyt és természetes presztízst
tud szerezni. Mármost napjainkban gyakran előfordul, hogy a tradícióhoz
való visszatérés zavaros vágyát okkult módon a tradicionalizmus felé
fordítják. Ennek tartalmát a szokások, a rutin, a csökevények, a múlt szimpla
maradványai alkotják – anélkül, hogy megértenék mindezeknek a szellemét,
és különválasztanák azt, aminek nem csupán az az érdeme, hogy régi, hanem
ezen felül még örökérvényű is. Ezért az efféle nem tradicionális, hanem
tradicionalista magatartásmódok jó céltáblák az ellenfél számára, amely
a tradicionalizmus elleni támadással álcázza a tradíció elleni támadást.
A tradicionalizmust pedig könnyű támadni, hiszen ezt – amint azt már láttuk
– elősegítik az olyan jelszavak, mint az anakronizmus, a történelmietlenség,
a mozdulatlanság, a regresszió stb. Így az ellenhatás megbénul, és
a manőver sikeresen eléri a kitűzött célt.
Az általános sémáról könnyű lenne rátérni az egyes esetekre. A jelenkori
történelem bővelkedik az ilyenekben. Így például gyakran alkalmazták a
hamisító behelyettesítések és az utánzatok taktikáját a politika területén
a római eszmére annak jelképeivel egyetemben, az árja eszmére, a birodalomnak
avagy a Reich-nak a koncepciójára – aminek gyászos következményei nem
kerülhetik el egyetlen éles szemű megfigyelő pillantását sem.
Negyedik helyen kell hivatkoznunk az inverzió taktikájára. Vegyünk
egy tipikus példát. A világfelforgatás titkos erői pontosan tudták, hogy
az elpusztítandó rend alapja a természetfeletti elem, vagyis a szellem
– nem mint filozófiai absztrakció vagy hittétel, hanem mint magasabb valóság:
minden emberi integrációjának vonatkoztatási pontja. Miután a materializmus
és a szcientizmus elterjesztésével korlátozták azt a befolyást, amelyet
ebben az összefüggésben a Nyugaton uralkodóvá vált vallás még gyakorolni
tudott, a felforgatás erői arra összpontosították tevékenységüket, hogy
mindazok a természetfölötti felé irányuló törekvések, amelyek kívül esnek
az uralkodó valláson és annak dogmatikai keretein, tévútra jussanak. Az
úgynevezett neospiritualizmuson – nemcsak legalantasabb, spiritiszta
formáiban, hanem orientalizáló és okkultista irányzataiban is ( és ehhez
hozzátehetjük még a tudattalanra, az irracionálisra és a hasonlókra vonatkozó
elméleteket) – igen figyelemreméltó módon érezhető az inverzió taktikája.
Ahelyett, hogy az embert felemelnék ahhoz, ami valóban természetfeletti
elemként túlmutat a személyiségen, egy nemritkán határozottan baljós jellegű
inverzió eredményeképpen az általuk mutatott út a személyiségalattiban
és a ráción inneniben ér véget.
Az így elért eredmény kettős. Az eltévelyedések iránt táplált, számos
esetben jogos bizalmatlanságot könnyű volt kiterjeszteni olyan eszmékre,
amelyeket összekevertek az eltévelyedés eszméivel, noha lényegében semmi
közük nincs hozzájuk. Így ezeket az eszméket olyan helyzetbe hozták, hogy
többé nem jelentettek túl nagy veszélyt. Érezhető ez a manőver annak nagy
részén, amit – a filológia és az akadémiai szaktudományok sivár és meddő
tájain kívül – a Nyugat a Keletből megismert. Itt minden jelentősen eltorzítva
jelenik meg, ez pedig nemcsak korlátozza azt a befolyást, amelyet a hiteles
keleti szellemi örökség különböző aszpektusai gyakorolhatnának, hanem Nyugatból
még szélsőségesen korlátolt és torz önvédelmi reakciót is kivált. Másik
példaként gondoljunk azokra a körökre, amelyek mihelyt szimbolizmusról
vagy ezoterizmusról van szó, csak a szabadkőművességre és a teozofizmusra
tudnak gondolni, akkor is, ha azokra a magasrendű ókori tradíciókra történik
utalás, amelyeknek sem az egyikhez, sem a másikhoz nincs közük; a pozitivista
és racionalista előítélet – amely minden effélét egységesen babonának és
képzelődésnek állít be – bizonyos kritikai módszerekkel azután elvégzi
a maga dolgát. Nem állnak sokkal jobban a dolgok azzal a harcos katolikus
apologetikával kapcsolatban sem, amely csak naturalizmust, panteizmust
vagy még rosszabbat lát mindabban, ami nem áll be az ő vonalába; itt az
összehangolt akciók és reakciók játékának olyan zavarairól és hatásairól
van szó, amely a katolicizmus nem kevés képviselőjén is uralkodik.
A második eredmény nem eszmei, hanem gyakorlati és konkrét területen
mutatkozik. A szellemi és a természetfeletti felé irányuló inverz törekvések
elősegíthetik a személyiség elleni körmönfont támadásra mindig kész sötét
erők felmerülését. Pontosan ide vezet számos, a racionalizmus és az intellektualizmus
ellen irányuló reakció, és mindenekfelett ide vezetnek a tudattalanra vonatkozó
elméletek, amelyek a pszichoanalízisben immár széles körű gyakorlatot nyertek
– de még e nélkül is kiváltképpen kedveznek a kóros hiszékenység terjedésének.
Egy újabb taktika a visszaütés taktikája. Erre akkor kerül sor, amikor
a tradicionális erők, amelyekre éppen le akarnak sújtani, akcióba lépnek
más, ugyancsak tradicionális erők ellen. Az ilyen akciók rendszerint kezdeményezőik
ellen fordulnak. Például a világfelforgatás titkos erői – megfelelő beszivárgások
vagy szuggesztiók révén – elérhetik, hogy egy adott tradíció képviselői
azt gondolják: saját tradíciójukat akkor erősíthetik meg a legjobban, ha
más tradíciókat aláásnak vagy diszkreditálnak. Aki nem lát át a szitán,
és materiális érdekektől vezetve egy tradicionális beállítottságú népen
belül támadja a tradíciót, az előbb-utóbb kénytelen lesz szembenézni azzal,
hogy az ő tradícióját is támadások fogják érni, mégpedig egy – hogy úgy
mondjuk – visszaütő lendület révén. A világfelforgatás erői nagyon számítanak
erre a taktikára. Ezért minden eszközzel arra törekednek, hogy az összes
magasabb eszme hajoljon meg a partikuláris érdekek, a térítő szándékok,
illetve – más vonatkozásokban – a gőg és az uralomvágy zsarnoksága előtt.
Ezek az erők nagyon jól tudják, hogy ez a legjobb módszer minden valódi
egység és kohézió felbomlasztására s egyúttal egy működésüket rendkívül
megkönnyítő állapot előidézésére. Jól tudják, hogy létezik az immanens
igazságosság objektív törvénye; hogy – amint mondani szokták – Isten malmai
lassan őrölnek, de finomra. S ennek megfelelően is viselkednek: kivárják,
míg a megfontolatlan kezdeményezések gyümölcsei beérnek – és akkor közbelépnek.
A politika területén ehhez kapcsolódik minden olyan eset, amikor machiavellista
módon használják fel a forradalmi erőket. Rövidlátó államférfiak gyakran
hitték azt, hogy adott körülmények között ellenséges nemzeteknél forradalmi
mozgalmakat kirobbantani vagy támogatni igen jó eszköz arra, hogy saját
népüket előnyös helyzetbe hozzák. Miközben persze nem, vagy csak túl későn
vették észre, hogy ellenkező eredményt értek el. Azt hitték, hogy eszközként
használhatják a forradalmat – pedig a forradalom tette őket eszközévé.
A forradalom, miután segítségükkel más országokban győzedelmeskedett, majdnem
mindig elérte és magával sodorta az ő országukat is. A modern történelem
jelentős részben olyan felforgatás színtere volt, amely tragikus módon
éppen ilyen úton terjedt el. Ezért nem ismételhetjük elég gyakran, hogy
csak egy eszme iránti feltétlen hűség nyújthat védelmet az okkult háborúban;
ahol ez a hűség meginog, ahol az úgynevezett reálpolitika esetleges céljainak
engedelmeskednek, ott az ellenállás arcvonala már alá van aknázva. Hasonló
keretben kell látni például azt is, hogy hogyan ütött vissza a népek önrendelkezési
joga. Ezt az elvet a demokráciák ideológiai eszközként használták a II.
világháborúban, hogy azután véget vetve Európa presztízsének és elsőbbségének
– lesújtson minden fehér népre.
Amikor a világfelforgatás titkos erői attól félnek, hogy túlságosan
exponálják magukat, vagy észreveszik, hogy a kulisszák mögött meghatározott
cél előre nem látott körülmények következtében – legalábbis fő vonásaiban
– lelepleződik, működésbe hozzák a bűnbaktaktikát. Megkísérlik elérni,
hogy az ellenfél figyelmét olyan momentumok kössék le, olyan elemekre koncentrálódjon,
amelyek csak részlegesen vagy alárendelt módon felelősek gaztetteikért.
Ha ez sikerül, a reakció egésze a bűnbakká tett elemek felé fordul. Bizonyos
szünet után pedig a titkos front folytathatja a játszmát, mert az ellenfél
azt hiszi, hogy már felfedezte ellenségét, és más teendője nincs. Amikor
fentebb a Cion bölcseinek jegyzőkönyeiről beszéltünk, a zsidóságnak és
a szabadkőművességnek tulajdonított szereppel kapcsolatban utaltunk ennek
a taktikának egy lehetséges esetére. Óvakodnunk kell tehát minden egyoldalúságtól,
és sohasem szabad szem elől tévesztenünk az igazi titkos front bonyolult
képletét.
Térjünk rá a felhígítás taktikájára. A felhígítás taktikája tulajdonképpen
csak egy aszpektusa a pótszerek taktikájának. Hogy megértsük a bemutatandó
példát, a következőket kell előrebocsátanunk: a jelenkor válságához vezető
folyamat eredete a távoli múltba nyúlik, és ez a folyamat különböző fázisokon
keresztül fokozatosan bontakozott ki. 11.) A válság tehát már jelen volt
e fázisok mindegyikében, csakhogy látens – potenciális, s nem aktuális
– formában. A haladás elméletét úgy tekinthetjük, mint azon szuggesztiók
egyikét, amelyeket a világfelforgatás titkos erői azért terjesztenek, hogy
a figyelmet eltereljék az eredetről, s hogy a világ – a technikai-ipari
civilizáció diadalának délibábjától kísérve – mind mélyebbre zuhanjon.
Az utóbbi idők tragikus eseményei mindazonáltal egyfajta részleges felébredést
eredményeztek ebből a hipnózisból. Sokan kezdték belátni, hogy az állítólagos
haladás iránya párhuzamos a szakadék felé rohanással. Így a megállás
és az eredethez való visszatérés, mint a normális civilizáció helyreállításának
egyetlen eszköze, sokak jelszavává vált. Ekkor azonban – hogy megakadályozzon
minden radikalizmust – az okkult front új eszközöket mozgósított. Mindenekelőtt
ezúttal is elővették az anakronizmus és a reakció jelszavait; később
úgy irányították a dolgokat, hogy az eredet felé törekvő erők olyan stádiumokhoz
jussanak el vonatkoztatási pontjukat keresve, amelyekben a válság és a
romlás, ha kevésbé kibontakozott formában is – következésképpen kevésbé
felismerhetően –, de már jelen volt. Ez a kelepce szintén bevált. A világfelforgatás
irányítói természetesen tudják, hogy ilyenkor már nincs többé komoly veszély:
csak ki kell várni, hogy – a korábban kibontakozó folyamatokhoz hasonló
módon – rövidesen minden ismét visszatérjen eredeti medrébe; s egy ilyen
visszarendeződést követően már szinte semmi esélye nincsen a megsemmisüléssel
szembeni újabb kibontakozásnak.
Erre a taktikára is számos történelmi példát lehetne felhozni. Ezek
különösen tanulságosak lennének annak számára, aki kezdeményező szerepet
akarna játszani egy újjáépítő tevékenységben. Először is alaposan tanulmányoznia
kellene a modern nacionalizmus néhány vonását. Ismerjük azt a forradalmi,
felforgató és hierarchiaellenes funkciót, amelyet a nemzet kollektivista-demagóg
fogalma a civilizáció és az európai politikai szervezet korábbi formáival
szemben betöltött. Viszont azok, akik a különböző internacionálék – különösen
a kommunista internacionálé – ellen harcoltak, s akiknek éppen a nemzet
volt a vonatkozási pontjuk, ritkán foglalkoztak azzal, hogy ezt a kifejezést
pontosan definiálják: hogy az többé ne jelentse egyik állomását éppen annak
az útnak, amely pontosan ahhoz a célhoz vezetett, ami ellen küzdeni akartak.
E ponton elegendő a tömegek nacionalizmusa és a spirituális nemzet,
illetve a nemzeti állam és a tradicionális állam közötti különbségre gondolnunk.
Ami a nacionalizmust illeti, annak nivelláló és antiarisztokratikus funkciója
van, s ilyen módon mintha csak előjátéka lenne annak a még nagyobb nivellálásnak,
amelynek közös nevezője már nem a nemzet, hanem a nemzetköziség. A spirituális
nemzet, vagyis a tradicionális állam esetében a nemzet fogalma egy újbóli
felemelkedés alapjául is szolgálhat, s így az internacionalista bomlasztás
elleni első reakció lehet: rajta keresztül egy differenciálódási princípium
érvényesülhet, amely minden egyes népen belül tagozódás és hierarchia kialakulását
eredményezheti. De ahol hiányzik e két szemlélet ellentétének a felismerése,
ott a megkülönböztetés nélküli nacionalizmus azt a veszélyt rejti magában,
hogy a felhígítás taktikája diadalmaskodik. S ez a veszély már be is igazolódott.
Erre – avagy a nacionalista orientáció efféle jelentőségének lehetőségére
– való tekintettel segíti és támogatja többek között a szovjet kommunizmus
a még nem marxizált területeken az úgynevezett fejlődő népeknek, a kolonializmus
állítólagos áldozatainak a nacionalista orientációját – miközben saját
területén küzd a nacionalizmus mint ellenforradalmi jelenség ellen. Arra
számít ugyanis, hogy a későbbi fejlődés elvezet abba a stádiumba, amelyben
learathatók lesznek a kívánt gyümölcsök.
Említsük meg a felhígítás taktikájának két másik példáját. Az egyik
– gazdasági-társadalmi vonatkozásban – a marxizmus különböző nemzeti
és szociálreformista változataihoz kapcsolódik. Itt hígított dózisban,
de ugyanarról a bajról van szó. Ugyanez érvényes a szocializáló elméletekre
is, amelyek – ahogy már említettük – olyanok, mint a fellegvárba bevitt
trójai falovak: nem közvetlen támadással foglalják el a várat, hanem egy
természetes, logikus belső kibontakozás révén. A második példa kulturális
területre vonatkozik. Már beszéltünk a modern felforgatással összefüggésben
a pszichoanalitikus elméletek jelentőségéről. Mármost azok között, akik
képesek az egészséges véleményalkotásra, ellenérzés nyilvánul meg ennek
az áltudománynak a legvaskosabb – tiszta vagy ortodox freudizmusnak megfelelő
– formáival szemben. Ekkor újra a felhígítás technikáját alkalmazzák: az
érzékenyebb ízlésűek számára elősegítették egy spiritualizált pszichoanalízis
kialakulását és elterjedését. Ennek az az eredménye, hogy azok, akik szembefordultak
Freuddal és tanítványaival, már nem fordulnak szembe például egy Junggal
– észre sem véve, hogy itt ugyanarról a tévelygésről van szó, mégpedig
veszélyesebb, mert szubtilisebb formában. Ez a forma azért is veszélyesebb,
mert itt a freudizmusnál sokkal határozottabban visznek be egy fertőző
exegézist spirituális területre.
Egy további taktika: összecserélni egy princípiumot a princípium képviselőivel.
A tradicionális intézmények dekadenciája sok tekintetben képviselőik dekadenciájával
kezdődött. Tényleges felbomlásukat és szétrombolásukat azonban a princípiumok
és személyek összekeverése tette lehetővé – és ez megint az okkult háború
egyik fegyvere. Amikor egy adott elv képviselői hivatásukra méltatlannak
bizonyulnak, az ellenük indított támadást egyszerre kiterjesztik magára
a princípiumra, sőt főként az ellen irányítják. Nem érik be annak megállapításával,
hogy adott személyek nem ütik meg a princípium által megkövetelt mértéket,
és nem azt követelik, hogy – a normális állapotot helyreállítandó – alkalmas
emberek lépjenek a helyükbe, hanem azt állítják, hogy a princípium önmagában
hamis, megrontó vagy bukott, s hogy ezt a princípiumot más princípiummal
kell helyettesíteni. Ennek a taktikának majdnem minden forradalomban elsőrendű
szerepe volt. Úgy is meghatározhatjuk ezt, mint olyan taktikát, amely a
rendszeren belül fellépő válságot a rendszer válságának tünteti fel. Erre
vonatkozó példák mindenkinek olyan mennyiségben állnak rendelkezésére,
hogy a rájuk való hivatkozás csaknem szükségtelen. A monarchiák és arisztokráciák
elleni támadások pontosan ezen a vonalon mozogtak. A marxizmus ugyanezt
a módszert alkalmazta, amikor a kapitalizmus visszaéléseire hivatkozva
megtámadta a magángazdálkodást, és meghirdetett egy kollektív gazdasági
rendszert. Szellemi téren is számos példát találhatunk. Avagy a lutheri
reformáció nem használta-e ürügyként a római egyház képviselőinek romlottságát,
hogy azután áttérve a személyekről a princípiumokra, kétségbe vonja a tekintély
elvét és a katolikus tradíció alapvető eszméinek egész sorát?!
Végül szeretnénk megemlíteni az okkult háború utolsó fegyverét, bár
ez csak egy meglehetősen specializált területre vonatkozik: ez a kiszorító
beszivárgás taktikája. E taktikát akkor alkalmazzák, amikor egy adott –
spirituális, vagy általában tradicionális típusú – szervezet a degenerálódásnak
olyan állapotába jut, hogy exponensei már csak nagyon keveset tudnak annak
igazi belső alapjáról: tekintélyének és presztízsének bázisáról. A szervezet
élete ilyenkor egy alvajáró lény vagy egy lelkétől megfosztott élő test
automatikus életére emlékeztet. A centrumban ekkor egyfajta – hogy úgy
mondjuk – szellemi űr keletkezik, amit beszivárgás révén más, felforgató
jellegű erők foglalnak el, amelyek a külsőségeket ugyan változatlanul meghagyják,
a szervezetet azonban az eredetiektől teljesen eltérő – ha azokkal nem
merőben ellentétes – célokra használják. Továbbá nincs kizárva, hogy ezek
a befurakodott elemek az ellenőrzésük alá vont terület szétrombolásán fognak
munkálkodni. Például úgy, hogy rejtve botránykeltésre alkalmas motívumokat
hoznak létre, amelyek számukra megfelelő – negatív – reakciókat válthatnak
ki; később pedig megfelelő időben működésbe hozzák az előbb említett taktikát:
összekeverik az elvet a személyekkel. Mindezek fényében megérthetjük a
tegnap és a ma számos jelenségét. Miután már beszéltünk a szabadkőművességről,
hadd említsük meg: biztosak lehetünk abban, hogy a modern szabadkőművességnek
– mint felforgató erőnek – a megszületéséért a kiszorításnak és az inverziónak
néhány régebbi szervezet keblében végrehajtott taktikája a felelős. E szervezetekből
a modern szabadkőművességben puszta maradványokként – fennmaradtak struktúrák,
szimbólumok és hierarchikus rendszerek, miközben a tényleges irányító influenciák
már jó ideje egészen más természetűek.
Reméljük, az a tény, hogy csak kevés példát mutattunk be, és elsősorban
a princípiumokkal foglalkoztunk, nem akadályozza meg annak felismerését,
hogy ezek a princípiumok a különböző területeken sokrétűen alkalmazhatók
– hiszen nem létezik egyetlen olyan terület sem, amelyen az okkult háború
ne bontakozott volna ki, s ne terebélyesedne még manapság is szüntelenül.
Mindazonáltal a legfontosabb terület, amelyen fel kell használnunk az okkult
háború fegyvereinek ismeretét, belső világunk: saját gondolkodásunk. Mindenekelőtt
itt kell résen lennünk; itt kell felismernünk a bizonyos eszmék és reakciók
sugalmazásával kísérletező szubtilis influenciákat. S ha ez sikerül, akkor
bárkik is legyenek ellenfeleink, még ha nem is tudjuk őket behatárolni,
azt fogják tapasztalni, hogy titkos akcióik többé nem vezetnek eredményre.
Ismételjük tehát, hogy itt egyáltalán nem filozófiai spekulációkról
vagy fantasztikumokról van szó, hanem komoly és pozitíve megragadható dolgokról.
És meg vagyok győződve arról, hogy mindaddig, amíg a felforgatásellenesség
vagy a tradíció frontjának irányítói és harcosai ki nem fejlesztették magukban
azt a képességet, hogy megsejtsék a rejtett okok világát, s így alkalmas
terepen tudjanak szembeszállni az ellenféllel, nem mondhatják el magukról,
hogy érettek feladatuk ellátására. Emlékezzünk a jegyzőkönyvek bölcseinek
mítoszára: velük szemben azok az emberek, akik csak a tényeket látják,
olyanok, mint az ostoba állatok. Kevés remény van arra, hogy bármit is
megőrizhessünk, ha az új mozgalom vezetői között nincsenek olyan emberek,
akik a materiális harcot ki tudják egészíteni egy titkos és kérlelhetetlen
tudással, amely nem a sötét erőket, hanem a tradicionális szellemiség fénylő
princípiumát szolgálja.
Julius Evola
(ford.: F. d. F.)
Lábjegyzetek
1.) A szóban forgó szövegrészlet a Jegyzőkönyvek magyar kiadásában
(Útban a világuralom felé... Cion bölcseinek jegyzőkönyve és a berni protokoll
per, Bp. én., p. 58, ford. Szabó István) némileg eltér Evola változatától:
A gójok állati esze egy fogalom széttagolására és a megfigyelésére egyáltalán
nem képes; még kevésbé tudják előre látni, hogy bizonyos döntések minő
messzemenő eredményekre fognak vezetni. A zsidók és a gójok szellemi képességeiben
mutatkozó mélyenjáró különbségek világosan mutatják, hogy mi zsidók vagyunk
a kiválasztott nép és az igazi emberek. Homlokunkról magas szellemi erő
sugárzik, míg a gójoknak csupán ösztönszerű, állati eszük van. Tudnak ugyan
látni, azonban nem tudnak előrelátni; képtelenek arra, hogy valamit feltaláljanak,
kivéve tisztán testi dolgokat. (A szerkesztő megjegyzése.)
2.) Disraeli mondása Sybill című regényében található; Malinsky
és De Poncis megfigyeléseiket La guerre occulte (Paris, 1935; 2. olasz
kiadás La Rune, Milano, 1961) című könyvükben fejtették ki, míg az utolsó
idézet Niet La Russie d'aujourd'hui (Paris,1903) című művéből származik.
3.) Vita Italiana, Roma,1937.
4.) Dialogue aux enfers entre Montesquieu et Machiavel, ou la
politique de Machiavel au XIX siécle, par contemporaine, Bruxelles, 1984.
5.) H. Wast, Oro, Buenos Ayres, 1935, p. 20. Fordnak (a
közismert nagyiparosnak) a megjegyzése a The World 1921. február 17-i számában
megjelent cikkből való; később ugyanezt a kérdést kifejtette A nemzetközi
zsidó című jól ismert munkájában is. Amikor az 1921-es cikk a Jegyzőkönyvek
tizenhat évvel ezelőtti kiadásáról beszél, a Nílus-féle 1905-ös kiadásra
utal; de az első, sokszorosított kiadás valószínűleg 1897-ből való.
6.) A kommunizmusról például ezt olvashatjuk: Az a tény, hogy a nem
zsidókkal sikerült
elfogadtatnunk egy ennyire téves eszmét, nyilvánvaló bizonyítéka annak,
hogy a mieinkhez képest milyen silány fogalmaik vannak az emberi életről;
ezen alapul a sikerbe vetett reményünk.
7.) Mint különösen érdekes példát kell megemlítenünk, hogy Darwinnál
kevesen segítették hozzá jobban a titkos frontot eszméi diadalához; Darwin
rögtön kiemelkedően nagyszámú tanítványra talált, akik felforgató eszméit
továbbfejlesztették és népszerűsítették.
8.) Ennek dokumentálására lásd a Jegyzőkönyvek idézett olasz
kiadását, pp.194-208.
9.) Annak idején egy különös művecske került a kezünkbe, amelyet
1937-ben Párizsban szinte illegálisan publikáltak ezzel a címmel: La derniére
perfidie de la race perfide: Hitler instrument d'Israel. Itt azt a tézist
hirdették, hogy az igazi titkos Cion bölcsei még az antiszemita Hitlert
is egy világfelforgatás kiprovokálására használják. Ez következményeiben
- a személyiség és a szabadság még megmaradt értékeinek tönkretételével
- hozzá fog járulni végső céljaik eléréséhez. Nem tagadhatjuk, hogy ez
a II. világháború előtt megjelent írás - amely egyébként bővelkedik hibákban
és tévedésekben - szintén visszatükrözött egy nem teljesen fantasztikus
meglátást - feltéve, ha eltekintünk az Izraelre való hivatkozástól, és
megkülönböztetjük a Harmadik Birodalomban tevékenykedő különböző - pozitív
és negatív - influenciákat.
10.) Lásd Rivolta contro il mondo moderno című munkánk II. részét.
11.) Lásd Rivolta contro il mondo moderno című munkánk II. részét
(A modern világ genezise és arca).
vissza a honlapra
|