|
Szellemi életünknek és szellemi radikalizmusunknak – ha úgy tetszik ultrajobboldali radikalizmusunknak – egyik igen alapvető és lényeges aspektusa, velejárója és sajátja, hogy képesek vagyunk a modern világ érvényességének tagadására. Ez a tagadás – döntő esetekben – nemcsak szellemi érvénytelenségének a kimondása, hanem képes elmenni a mai világ létének és valóság voltának a tagadásáig is. Mai világ mint olyan,
természetesen létezhet és létezik. Semmiképpen nem
azonos azonban magával a valósággal és a léttel.
Valóság és lét volta illúzió. Létezik,
de nem maga a lét; valóságos, de nem maga a valóság.
A mai világ valósága ezért illúziórius.
Valóságossága és létezése a valóságnak és a
létnek csupán egy korlátozott foka. A kísértetek
világa is valóságos és valószerű, de senkinek nem
jut eszébe, hogy magával a teljes valósággal
azonosítsa. Amit a mai és amit a hétköznapi [ 1. JEGYZET ] világnak nevezünk, az azonban nem csak kollektív szuggesztiók eredménye. Az arra vonatkozó kollektív szuggesztiók, hogy mi a valóság és mi nem, csupán fel- és megerősítenek bizonyos már meglévő egyéni hibákat, téves irányulásokat, szemléleti tévedéseket. A mai vagy a hétköznapi világ önmagában véve érvényes kategóriák, amelyekkel semmiféle probléma nincs mindaddig, amíg létezésük – a mai világ és a hétköznapok világának valóságossága – nem zárja ki a valóság magasabb formáinak a lehetőségét és létét. A probléma ott kezdődik, amikor a mai világ és a hétköznapi világ létezésének a tudata eltávolítja, majd elvágja az embert a magasabb valóságok létének tudtától – a magasabb valóságoktól. Ha az ember a normális
és eredeti állapotot helyre akarja állítani, akkor
újra és újra fel kell ismernie, hogy egy magasabb
valóság – mint az az elnevezésében is benne
foglaltatik – sokkal inkább valóság ahhoz
képest, ami pusztán valóságos. Ez végtelenül
egyszerűnek tűnik, és minden bizonnyal végtelenül
egyszerű is, de újra és újra realizálni kell a
valóságnak és a valóságosságnak ezt az evidens
szemléletét. És e szemlélet értelmében kell
létezni és élni is. Ez a történet meggyőzhet bennünket arról, hogy milyen nagy jelentősége van annak, mit és mennyiben tekintünk valóságnak, hogy mit fogadunk el valóságként és mit csupán valóságosként. A mai és a
hétköznapi világ, mint megjegyeztük, nem csak
kollektív szuggesztiók eredménye, s nem is csak
lehetséges és tanító célzatú »kategóriák«. A
valóságnak e módosulatai az egyéni
tudatlanság vagy nemtudás következményei és
megnyilvánulásai is a tudatunkban. Minél dominánsabb
és minél inkább kizárja a mai világ és a
hétköznapi világ létezése tudatunkban a magasabb
valóságok létét, annál inkább az avidyá
következményei. És minél nagyobb az avidyá
foka, ezek máyá természete annál kevésbé
lehet felismert. Létezik azonban más lehetőség is, mint e »körülmények felé fordulás«. A hindu hagyomány a par excellence hőst úgy definiálja, miként a jnánit (a felébredett avagy a felébredéshez közel álló bölcset): hős az, jnáni az, »aki az érzékeket legyőzte«. Kizárva hétköznapok
tapasztalatát, és látva, de megfelelő esetben
kiiktatva a mai világ kísértetszerű
valóságosságát – magasabb valóság felé
közeledhetünk. Kizárva a legprofánabb, legdurvább
és leginerciálisabb érzékelési tapasztalatokat,
kiiktatva a szellemileg értéktelen gondolatokat – a
valószerűtől a valóság felé haladhatunk, mintha egy
új város felé tartanánk. Az érzéki észlelés
és a partikuláris realitások legyőzése révén
feltáruló magasabb valóságok [ 5. JEGYZET ] kitörölhetetlen emlékekként
rögzülnek a tudatban – olyanok mint az ősi városok.
Ezeket a nem-érzéki szellemi megtapasztalásokat régen
gyakran érzékelhető képek formájába öntötték,
ahol az érzékelhető képek ily módon szimbólumok
voltak. Az, ami a szellemi megtapasztalásban az
elképzelhető legnagyobb egyszerűség volt, az a
szimbólumok nyelvén bonyolult gazdagságként
szólalhatott meg; ami nem-szenzuális volt, az érzéki
képpé válhatott; a tiszta valóság, valószerű
festménnyé; és így tovább. Ez a valóságostól és valószerűtől a valóságba vezető út megfelel az isteni városba vezető útnak, amely a szellemi szívbe való visszahúzódással azonos. [ 6. JEGYZET ] Mint mondják, az isteni város – amelyet a különböző hagyományok más-más névvel illetnek – a szellemi szívben található. Ez az »Isten országa, amely bennünk van« [ 7. JEGYZET ], és itt látjuk Istent »színről-színre« [ 8. JEGYZET ]. Akik az elmélyedés isteni városába, a szellemi szív valóságába akár csak egyetlen egyszer is eljutottak, azok ott szerzett tapasztalataikat soha többé nem felejtik, és ezért a modern városok számukra csakis illúzórius realitások lehetnek, amelyeknek állítólagos nagybetűs valósága kollektív hazugság és az egyéni nemtudás együttes következménye. Vannak, léteznek ezek a modern városok is, ám valóságos ellenképei, paródiái a magasabb, hagyományok által megörökített valóságoknak, például ama isteni városnak, amibe a szellem emberei nyernek bepillantást. A hétköznapi élet városai tehát csak visszfényei és – ma már – árnyékai annak az isteni városnak, ahova a szellem emberei eljutnak, és ahol lényünk leglényege magától értetődően ott marad. Ők valójában ebben a városban élnek, világi tevékenységük titkos forrásaként e városban isznak és étkeznek. Ez az isteni város a
lét centruma [ 9. JEGYZET ],
a szellem lakhelye [ 10. JEGYZET ].
A lét úgy alapul a szellemen és úgy nyugszik a
szellemben, ahogy az ember lakik a városban, és ahogy a
város elválaszthatatlan az embertől. Mindemellett –
bár a hagyományok az isteni város középponti
jellegét hangsúlyozzák – olyan centrumról van szó,
olyan városról, amelynek körei mindent
felölelnek és a végtelenbe nyúlnak. (A par
excellence középpontot egyébként mindig így kell
felfogni.) A város magas hegyen épül, hogy mint
Campanella mondja, több lakás legyen benne, mintha
síkságon épülne. A keresztény és a hindu tradíció
szerint tizenkét kapu vezet hozzá [ 11. JEGYZET ]. Végtelenbe nyúló voltát nem
kizárva – hiszen a szimbólumok nyelvén
beszélünk –, minden oldalról tökéletes
biztonságot nyújtó, bevehetetlen falak veszik körül,
s isteni parancs által erős zárak zárják le,
nemcsak, hogy bevenni ne lehessen, hanem hogy elhagyni is
nehéz legyen. Falának anyaga jáspiskő, ami nem
csupán a hódításnak és az ördögnek, de a hibáknak
is ellenáll, és a legitim és tisztán szellemi
megvalósítást fejezi ki: »Olyan … a jáspis zöld
színe, mint eltökéltségünk szigora.
Miképpen a fa, mely míg él őrzi természetes zöld
színét, úgy a jáspis zöldje jelöli a helyes
elhatározásban eltökélt ember szilárdságát. … Az
igaz embernek, aki eltökélt szándékát
rendíthetetlenül megőrzi, a drágakövek zöld
színében van része, mely bennük felragyog és meg is
marad. Azok tehát,
akik helyes elhatározásuk viruló erejében
megmaradnak, olyanok, mint jáspiskövek az égi
Jeruzsálem falában.« [ 12. JEGYZET ] Campanella szerint: »A város hét nagy
övezetre oszlik, ezeket a hét bolygókról nevezték
el, s egyikből a másikba négy útvonalon, s a világ
négy tája felé tekintő kapun át lehet eljutni; oly
módon épült azonban, hogy ha az első övezetet
elfoglalnák is, még jobban meg kell küzdeni a
másodikért és így tovább; így hétszer kell
bevenni, ahhoz, hogy legyőzzék. De nekem az a
véleményem, hogy még az első övezetet sem lehet
bevenni, oly erős és szilárd… Így
jutunk el legfölülre, fokozatosan emelkedő úton. Ha
belépünk a kapukon, melyek kettősek – egy a külső,
egy a belső falon –, könnyen járható lépcsőkön
haladunk fölfelé; a lépcsőfokok ugyanis enyhén,
szinte észrevétlenül emelkednek. A hegy tetején nagy
tér van, közepén hatalmas, csodálatosan megépített
templommal.« [ 13. JEGYZET ] Az
égi városban nincs föld, amely ne teremne, ami pedig
nincs felszántva, az az állatoknak szolgál legelőül.
[ 14. JEGYZET ] Az
isteni város – a hindu Brahmapura,
Visnu-Náráyana hajléka, Vaikuntha, a buddhizmus
Sukhávatija, a hermetika Napvárosa, a
zsidó-keresztény égi Jeruzsálem – utcái a
szellemi szív vérerei, terei pedig e szellemi vérerek
csomópontjai, kétely nélküli keresztútjai. Mert
»azok, akik a Szentírást lelkükkel felfogják, annak
mélyebb értelmének megfelelően az égi Jeruzsálemben
különböző utcákat tudnak megkülönböztetni.« [ 15. JEGYZET ] Az utcákat a különböző érdemek
jelölik ki, így minden utca a város egy-egy érdeme
és kvalitása. »Kilencfajta utca van ott, mert kilenc
rendje van az angyaloknak«. [ 16. JEGYZET ] Utcái és terei színaranyból valók,
tiszta üveghez hasonlók [ 17. JEGYZET ], kavicsai pedig égi harmatból lesznek,
vagyis gyöngyszemek. Az istenségnek, a szellemnek, az isteni város urának közvetlen lakhelyét a különböző tradíciók különbözőféleképpen szimbolizálták, de többnyire úgy tartották, hogy az isteni város falain belül is van kitüntetett helye, mégpedig általában a város középpontjában. Mint a Napból kiáradó napsugarak, innen indulnak a legfontosabb utcák [ 26. JEGYZET ], hogy azután másodlagos középpontokban, a tereken egyesítve a kisebb utcákat ugyanide térjenek vissza. A városnak e középpontját, az isteni jelenlétnek e koncentrált helyét (ami általában királyi vár, palota vagy templom) futják körül a körutak, melyeket úgyszintén a már említett legfontosabb utcák, a sugárutak kötik össze a város centrumával. Az isteni városnak azok a felfogásai, amelyek magának a városnak az egészét templomként fogták fel – ilyen például Vaikuntha és Szent Szeverusz Paradicsoma [ 27. JEGYZET ] – nyilván nem helyeztek a mennyei város közepébe még egy templomot. Ahogy a zsidó-keresztény Szentírás mondja: »templomot nem láttam abban: mert az Úr, a mindenható Isten annak temploma, és a Bárány«. [ 28. JEGYZET ] A keresztény ezoterizmus és eszkatologizmus képviselői mégis gyakran alakítottak ki másmilyen felfogást, így a már többször idézett Hugo de Folieto is, aki az égi Jeruzsálemről adott leírásában a város közepébe a tökéletes boldogság kolostorát helyezte. A kolostor épülete, a négyzet és a kocka szimbolikájának megfelelően, ugyanazok szerint az elvek szerint készült, mint az Apokalipszis égi városa vagy Vaikuntha három szintű templomcsarnoka, amelyeket Titus Burckhardt hasonlított össze. De Folieto azonban bizonyos kiegészítésekkel szolgálhat az isteni város centrumáról alkotott képhez. Azt mondja: »szilárd rendíthetetlenség alkotja, méltányosság az oldalai, állhatatosság az alapja, az erény az oszlopai, és az isteni oltalom az oszlopfői.« Hozzáteszi, hogy a legáltalánosabb feladatokat ellátó négy helyiség is itt, a tökéletes boldogság kolostorában található: az örök béke imaterme (oratorium), a gondoktól való megszabadulás, az isteni öröm bőségének, az isteni lényegnek a szobácskája (cellarium), az örök jóllakás ebédlője (refectorium) és a nyugodt lélek hálóterme (dormitorium). A kolostort négy sor oszlop tartja: a szellemi ősök sárga oszlopsora, a vértanúk vörös oszlopsora, a tanítások tisztaságának fehér oszlopai és a szűzi érinthetetlenség kék oszlopsora. [ 29. JEGYZET ] Mivel Campanella nem templomként fogta fel az isteni várost, annak középpontját így egy templommal azonosította: »teljesen kerek, fala nincs; hatalmas gyönyörű oszlopokon nyugszik… Hét lámpácska ég ott folytonosan, s ezek nevüket a hét bolygóról kapták.« »A templomban … mindig kell lenni valakinek, aki Istenhez imádkozik…« [ 30. JEGYZET ] Udvarában megtalálható minden csillag, és amikor tanítás folyik, leeresztik függönyeit, hogy a hang el ne vesszen. Íme a város, ahol mi élünk; pontosabban: ahol »vagyunk«, ahol »vagyok«, ahol a lét van. Ahogy a Skanda-purána mondja: »Így fest a hajléka Náráyanának, aki fölötte áll a változó világnak, és fölötte áll annak is, ami nem változik.« Vitás kérdések a legjobb köztársaságról című művében Campanella felteszi a kérdést: »Vajon helyes és hasznos volt-e hozzákapcsolni a politikai tanításhoz a Napvárosról szóló dialógust?« A kérdés megválaszolásánál a következő sorokra találhatunk: »Ha valaki Arisztotelészt majmolva tagadná is [a Napváros megvalósíthatóságát], mégis csak kénytelen lehetségesnek elismerni megvalósítását, ha nem a jelenben, hát az ártatlanság állapotában. De az egyházatyák a mára nézve is megvalósíthatónak tekintik, minthogy Krisztus visszavezet bennünket [ebbe] az eredeti állapotba.« [ 31. JEGYZET ] Hogy is írta Guénon? »…minden városnak (civitas) vagy emberi közösségnek (societas) ahhoz, hogy tradicionális szempontból törvényes, vagyis »normális« legyen, amennyire csak lehetséges, az »isteni város« mintáját kell követnie…, szigorúan véve csak annyiban beszélhetünk civilizációról, amennyiben ez valamilyen mértékben megvalósul.« [ 32. JEGYZET ] Meg kell jegyeznünk,
hogy teljes félreértés az isteni várost bemutató
leírásokat »utópiának« tekinteni. Valójában
arról van szó, aminek a mai, modern városok nemcsak a
karikatúrái, hanem ami nélkül egyáltalán nem
létezhetnének. Még a játékbábok és a kísértetek
városa sem létezhetne az isteni város nélkül. |